IP-PB3-423-947/08-2/AG
Interpretacja indywidualna
z dnia 12 września 2008
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.06.2008r. (data wpływu 16.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych nabycia akcji celem ich umorzenia - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 16.06.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych nabycia akcji celem ich umorzenia.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
N S.A. zamierza nabyć od Skarbu Państwa akcje własne w celu ich umorzenia. Statut spółki zezwala na dokonanie dobrowolnego umorzenia akcji. Umorzenie będzie miało charakter odpłatny. Wynagrodzenie dla Skarbu Państwa nastąpi w formie niepieniężnej tzn. N S.A. przekaże Skarbowi Państwa tytułem wynagrodzenia za umorzenie akcji udziały spółki O Sp. z o.o. z siedzibą w P.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
1. Czy wydanie przez N udziałów spółki O Sp. z o.o. tytułem wynagrodzenia za umorzenie na rzecz Skarbu Państwa spowoduje powstanie po stronie N przychodu z odpłatnego zbycia praw majątkowych, o którym mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2. Czy wydanie przez N udziałów spółki z o.o. tytułem wynagrodzenia za umorzenie akcji będzie podlegało opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w art. 22 w związku z art. 10 ust 1 ww. ustawy, ale z uwagi podmiot - Skarb Państwa znajdzie zastosowanie art. 6 ust 1 pkt 1 tej ustawy?
Zdaniem spółki w stanie faktycznym sprawy, spółka która umarza akcje za wynagrodzeniem nie dokonuje ich odpłatnego zbycia. Nabycie akcji w celu ich umorzenia następuje na podstawie innego tytułu prawnego.
Zgodnie z art. 359 § 2 ustawie z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r., Nr 94, poz.1037 ze zm.) umorzenie akcji wymaga uchwały walnego zgromadzenia. Uchwała powinna określać w szczególności podstawę prawną umorzenia, wysokość wynagrodzenia dla akcjonariusza oraz sposób obniżenia kapitału zakładowego.
W świetle postanowień Ksh nabycie akcji w celu ich umorzenia jest szczególnym rodzajem czynności prawnej, której źródłem, elementem kształtującym jest uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy (akt o charakterze właścicielskim), podjęta na podstawie statutu. Do umowy regulującej nabycie i wysokość wynagrodzenia akcjonariusza nie mają zastosowania przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące sprzedaży lub zamiany, ponieważ jest to czynność wyraźnie uregulowana w Ksh. Celem umorzenia akcji nie jest bowiem zbycie dóbr ale kształtowanie struktury właścicielskiej spółki.
W świetle Ksh nie ma przeszkód, aby wynagrodzenie akcjonariusza z tytułu nabycia jego akcji w celu umorzenia przyjęło formę niepieniężną Takie stanowisko jest w pełni akceptowane przez doktrynę i praktykę. Zastosowanie takiej formy wynagrodzenia akcjonariusza nie powoduje zmiany charakteru instytucji umorzenia tzn. wydania udziałów tytułem wynagrodzenia za umarzane akcje nie stanowi odrębnej transakcji, gdyż jest to jedynie realizacja obowiązku wynikającego z umorzenia akcji jako tytułu prawnego. Otrzymanie wynagrodzenia za umorzone akcje (w tym w formie niepieniężnej) jest bowiem prawem akcjonariusza, stanowiącym pochodną praw majątkowych inkorporowanych w akcje, które są umarzane.
To uzasadnia zdaniem Spółki uznanie, że „umorzenie akcji za wynagrodzeniem w postaci przekazania (przeniesienia własności) udziałów nie stanowi ich zbycia w rozumieniu art. 14 ustawy z dnia z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z zm.). Nie występuje tu również element odpłatności dla Spółki z tytułu wydania udziałów akcjonariuszowi - spółka nie otrzymuje bowiem przysporzenia od akcjonariusza za przekazane udziały.
Z punktu widzenia regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynagrodzenie za dobrowolne umorzenie akcji jest zaliczane do dochodów z udziału w zyskach osób prawnych. Jednocześnie ustawa ta posługując się pojęciem dochód - przychód faktycznie uzyskany z udziału nie utożsamia tego pojęcia z dochodami pieniężnymi. Oznacza to, że ustawa dopuszcza, że dochód z udziału w zyskach osoby prawnej może przybrać formę świadczenia niepieniężnego i obejmować sytuacje przekazania określonych praw majątkowych - tu udziałów w kapitale zakładowym sp. z o.o. Zdaniem spółki fakt, że wynagrodzenie dla akcjonariusza związane z umorzeniem jego akcji zostanie zrealizowane w formie udziałów a nie wypłaty gotówki nie wpływa na skutki podatkowe tego zdarzenia. Inny jest tylko rodzaj aktywów zaangażowanych w takie rozliczenie.
Świadczenie niepieniężne uzyskane jako wynagrodzenie za umorzenie akcji stanowić będzie dochód, o którym mowa w art. 10 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, w tym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 10.03.2008r. sygnatura IP-PB3-423-552/07-4/AG.
Zdaniem wnioskodawcy do tego rodzaju rozliczenia, podlegającemu co do zasady opodatkowaniu jako dochód z udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 22 w związku z art. 10 ust 1ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie miał zastosowanie art. 6 ust 1 pkt 1 tej ustawy ze względu na udział Skarbu Państwa, przewidujący zwolnienie podmiotowe od podatku
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.