• Postanowienie o zakresie ...
  15.05.2024

US.III/415-35/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 6 maja 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 378 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

W jaki sposób ewidencjonować obroty przy działalności gospodarczej polegającej na udostępnianiu za opłatą różnego rodzaju gier zręcznościowych i rozrywkowych takich jak: piłkarzyki, lotki, szafy grające, boxery, siłomierze, symulatory, które po wrzuceniu monety uprawniają grającego do zabawy?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w brzmieniu nadanym art. 27 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808), postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w piśmie z 10.03.2005 r. (data wpływu: 25.03.2005 r.) uzupełnionym 06.04.2005 r.,

jako nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionych okoliczności faktycznych wynika, iż prowadzi Pan działalność w zakresie usług gastronomicznych w dwóch punktach. Obroty z tytułu sprzedaży usług gastronomicznych ewidencjonowane są przy zastosowaniu kas fiskalnych. Z uwagi na brak rentowności prowadzonej działalności, rozszerzył ją Pan o usługi polegające na udostępnianiu za opłatą różnego rodzaju gier zręcznościowych i rozrywkowych takich jak: piłkarzyki, lotki, szafy grające, boxery, siłomierze, symulatory, które po wrzuceniu monety uprawniają grającego do zabawy. Urządzenia te nie wypłacają żadnych kwot jako wygranych ani nie przydzielają wygranych w formie rzeczowej. Opróżnianie automatów odbywa się w nieregularnych odstępach czasu. W momencie opróżnienia automatów w poszczególnych lokalach, suma uzyskana z gier zostaje zapisana w ewidencji z wyszczególnieniem: wysokości obrotu, daty uzyskania oraz adresu lokalu.

Wątpliwości Pana dotyczą kwestii prawidłowości prowadzonej w ten sposób ewidencji obrotu uzyskanego z udostępniania automatów do gier oraz w przypadku, gdy w danym lokalu znajduje się kilka automatów, czy do ewidencji sprzedaży powinien być wpisany obrót z danego lokalu, czy też oddzielnie z każdego automatu?

Pana zdaniem, prowadzona w ten sposób ewidencja spełnia wymogi ustaw i rozporządzeń podatkowych.

Tutejszy organ podatkowy nie podziela Pana stanowiska.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 1c wyżej wymienionej ustawy, za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:

wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub

wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub

otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach.

Świadczone przez Pana usługi polegające na udostępnieniu automatów do gier zręcznościowych - bez wygranych, mieszczą się w grupie PKWiU 92.73.12 ("usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane"), są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących - poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706). Usługi te podlegają również zwolnieniu z podatku od towarów i usług - poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zgodnie z § 30 ust. 2 w związku z ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), w razie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów przez podatników prowadzących przedsiębiorstwa wielozakładowe ("działalność prowadzona w oparciu o kilka składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych" - § 3 pkt 10 rozporządzenia), zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16, oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa § 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w § 20 ust. 2 (miesięczne zestawienia raportów dobowych kas fiskalnych), w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

§ 30 ust. 3 wyżej wymienionego rozporządzenia stanowi, iż podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w ust. 1, pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży udokumentowanej wyłącznie fakturami.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 2 przedmiotowego rozporządzenia, ewidencja sprzedaży powinna być prowadzona w miejscu wykonywania działalności zaś zgodnie z ust. 2, podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu nieudokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego przychodu.

§ 18 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowi, iż podatnik jest obowiązany dokonywać zapisów w ewidencji sprzedaży określonej w § 8 ust. 1 pkt 2, jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym.

W związku z powyższym, opróżnianie automatów powinno odbywać się codziennie na koniec dnia, nie później jednak niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym i będzie skutkowało odpowiednim zapisem w ewidencji sprzedaży prowadzonej dla każdego lokalu zawierającym: numer kolejny wpisu, datę wpisu oraz kwotę przychodu.

Ponadto tutejszy organ informuje, iż:

- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,

- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia,

- interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w terminie 7 dni od daty doręczenia - art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej. W przypadku złożenia zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,- zł i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...