PO 2/8-8010-02178/94
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 9 stycznia 1995
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
W związku z pismem z 28.10.1994 r., znak Z.IX.3021/27/94, uprzejmie wyjaśniam:
W art. 14 ustawy z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 ze zm.) określono definicję przychodu z działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego. I tak, za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne z tytułu świadczeń dokonanych w ramach działalności. W odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej bez znaczenia pozostaje fakt zapłaty należności przez odbiorcę świadczenia. W praktyce oznacza to, że przychód z działalności gospodarczej powstaje w momencie wydania towaru, wyrobu lub wykonania usługi.
Do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się również otrzymane przez podatnika dotacje przedmiotowe, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia.
Działalność w zakresie prowadzenia aptek odznacza się swoistą specyfiką, która wynika z faktu, że apteki dokonują sprzedaży leków na recepty częściowo odpłatnie lub bezpłatnie, a następnie otrzymują zwrot różnicy wartości leków ze środków budżetu państwa.
Przychodem z tytułu prowadzenia apteki są kwoty należne z tytułu sprzedaży leków z wyjątkiem tej części należności, która jest refundowana. W praktyce obrotem apteki są faktycznie osiągnięte utargi dzienne z tytułu sprzedaży leków. Ponadto przychodem apteki są kwoty otrzymanej refundacji. Za dzień uzyskania przychodu, w przypadku dopłat do leków dla uprawnionych, uznaje się dzień, w którym właściciel apteki uzyskał refundację.
Informuję jednocześnie, że prezentowaną wykładnię pojęcia przychodów z tytułu refundacji przedstawiono Okręgowej Izbie Aptekarskiej w Lesznie w piśmie z 11.3.1994 r., znak PO 2/4-8010-0550/94.
(...) W kwestii oddłużania aptek w trybie określonym w uchwale Nr 63/94 Rady Ministrów z 19.9.1994 r. - pragnę poinformować, że potrąceniu z wierzytelności z tytułu dopłat do leków podlegają wszystkie zobowiązania podatkowe aptek wobec budżetu państwa, w tym także z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, którego apteka jest płatnikiem - o ile płatnikowi została wydana przez organy skarbowe decyzja określająca wysokość należnego podatku.