• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPBII/2/415-201/11/AK

Interpretacja indywidualna
z dnia 11 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010r. (data wpływu do Organu 13 grudnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 28 lutego 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży nabytego w spadku udziału w lokalu mieszkalnym - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13 grudnia 2010r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży nabytego w spadku udziału w lokalu mieszkalnym.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 18 lutego 2011r. Znak: IBPB II/1/436-357/10/AA, IBPB II/2/415-201/11/AK wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 28 lutego 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 26 marca 2010r. na mocy postanowienia Sądu Rejonowego wnioskodawczyni nabyła spadek po rodzicach, na podstawie testamentu notarialnego w części po #189; wraz z siostrą. Rodzice wnioskodawczyni sporządzili dwa odrębne testamenty. Ojciec wnioskodawczyni zmarł 28 września 1997r., testament sporządził 30 lipca 1992r. w kancelarii notarialnej. Natomiast matka wnioskodawczyni zmarła 27 stycznia 2010r., sporządziła testament 30 lipca 1992r. również w kancelarii notarialnej. Masę spadkową stanowiło mieszkanie, w którym wnioskodawczyni mieszkała od 1957r. do 1973r.

W dniu 16 września 2010r. mieszkanie zostało sprzedane za kwotę 130 000 zł. W sprawie nie przeprowadzono działu spadku.

W przeciągu 2 lat od nabycia spadku i sprzedaży mieszkania po rodzicach wnioskodawczyni zamierza przeprowadzić remont mieszkania stanowiącego wspólną własność z mężem i skorzystać ze zwolnienia z części podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wnioskodawczyni może ubiegać się o zwolnienie z części podatku gdy mieszkanie, które zamierza wyremontować stanowi wspólną własność z mężem, z którym od lat wspólnie się rozlicza z podatków...

Czy wnioskodawczyni, jako osoba represjonowana, posiadająca zaświadczenie o uprawnieniach kombatanckich może ubiegać się o zwolnienie z ww. podatku gdyby nie przeprowadziła remontu...

Zdaniem wnioskodawczyni, kwota, od której powinna zapłacić podatek dochodowy to 32 500 zł, gdyż wraz z siostrą po matce otrzymała #189; masy spadkowej, czyli #188; całości. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że w ciągu 2 lat na remont mieszkania stanowiącego wspólną własność z mężem przeznaczy 20 000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawczyni wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od spadków i darowizn wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, w tym lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość,

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości i praw wymienionych w tym przepisie przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości i praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości i praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku nabycia nieruchomości i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w drodze spadku, pięcioletni termin, o którym mowa powyżej winien być liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło otwarcie spadku czyli śmierć spadkodawcy.

Zgodnie bowiem z art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Natomiast postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy a nie data wydania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku.

Stosownie do powyższego, na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że wnioskodawczyni nabyła udziały w przedmiotowym mieszkaniu w spadku po zmarłych rodzicach w dwóch datach, tj. we wrześniu 1997r. oraz w styczniu 2010r.

Sprzedaż udziału nabytego w spadku po ojcu w ogóle nie będzie stanowiła źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż od końca roku kalendarzowego, w którym nabyto ten udział w lokalu mieszkalnym do dnia sprzedaży upłynęło 5 lat, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Słusznie natomiast wskazała wnioskodawczyni, że obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego rodzi sprzedaż przedmiotowego mieszkania w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 2010r. w spadku po matce. Sprzedaż tego udziału miała bowiem miejsce przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie. Tym samym przychód uzyskany z tytułu sprzedaży mieszkania w #188; części, czyli w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w spadku po matce w 2010r. będzie stanowił źródło przychodu.

Dokonując oceny skutków podatkowych zbycia przedmiotowego udziału, należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009r. Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono bowiem m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009r. a więc będą miały zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty zbycia nieruchomości (udziału) lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja zbycia mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć zatem związek przyczynowo – skutkowy.

Przy czym zaznaczyć należy, że jeśli zostały poniesione tego rodzaju koszty, to koszty te dotyczą sprzedaży całego lokalu mieszkalnego, który w części wnioskodawczyni nabyła w 1997r. oraz w #188; części w 2010r. Jak już wyżej wyjaśniono opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega wyłącznie część nabyta w 2010r. W związku z tym #188; przychodu podlegająca opodatkowaniu może zostać obniżona wyłącznie o #188; poniesionych kosztów odpłatnego zbycia, o ile takie koszty wnioskodawczyni w ogóle poniosła.

Z kolei stosownie do przepisu art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Podsumowując, opodatkowaniu podlega dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości (art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz kosztami uzyskania tego przychodu (art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia dochodu od opodatkowania z faktem przeznaczenia – w warunkach określonych w ustawie – uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych przychodu wyłącznie na cele wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

Zwolnienie obejmować będzie zatem taką część dochodu, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. Dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:

nbsp;nbsp;W

dochód zwolniony = D x --

nbsp;nbsp; P

gdzie:

D – dochód ze sprzedaży – wykazany w poz. 24 PIT-39,

W – wydatki na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

P – przychód ze sprzedaży wykazany w poz. 21 PIT-39.

Tak obliczoną kwotę dochodu zwolnionego wykazuje się w PIT-39 w poz. 26. Różnica między kwotą dochodu z poz. 24 PIT-39 a kwotą dochodu zwolnionego z poz. 26 stanowić będzie podstawę opodatkowania. Zeznanie PIT-39 wnioskodawczyni jest obowiązana złożyć do 30 kwietnia 2011r.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. e) ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Natomiast ust. 28 tegoż artykułu stanowi, iż za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

-przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Natomiast w przypadku niewypełnienia warunków zwolnienia określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131, podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa powyżej i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę. Odsetki te są naliczane od następnego dnia po upływie 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, za który składane jest zeznanie do dnia zapłaty podatku (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz biorąc pod uwagę brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 stwierdzić należy, iż wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodu uzyskanego ze sprzedaży wynoszącego #188; udziału w mieszkaniu, nabytego w 2010r. w drodze spadku, jeżeli środki tak uzyskane przeznaczy na cele mieszkaniowe enumeratywnie wymienione w tym przepisie, czyli m.in. na remont lokalu mieszkalnego stanowiącego współwłasność ustawową małżeńską jej i męża.

Zauważyć jednak należy, że zgodnie z art. 31 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.), z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Stosownie natomiast do art. 33 pkt 2 i 10 Kodeksu, do majątku osobistego każdego z małżonków należą przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił, ale także przedmioty majątkowe nabyte w zamian za składniki majątku osobistego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 47 § 1 zdanie 1 Kodeksu małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa).

Powyższe oznacza, że uzyskane przez wnioskodawczynię środki pieniężne ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym nabytym w spadku stanowią jej majątek odrębny. Aby więc środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży przedmiotowego udziału w mieszkaniu stanowiącego majątek odrębny wnioskodawczyni w całości mogły skorzystać ze zwolnienia przed ich wydatkowaniem winny zostać włączone do majątku wspólnego małżonków. Tylko wówczas gdy wnioskodawczyni środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży tego udziału w lokalu, przed ich wydatkowaniem na cele mieszkaniowe wniesie do majątku wspólnego małżonków, to całość środków przeznaczonych na remont mieszkania, należącego do małżonków będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przeciwnym wypadku ze zwolnienia skorzysta tylko połowa wydatkowanych w ten sposób środków stosownie do udziału jaki wnioskodawczyni posiada w majątku wspólnym. Jeżeli uzyskane środki pieniężne nie wejdą wcześniej do majątku wspólnego, to uznać należy, iż na cele mieszkaniowe, o których mowa w ww. art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na remont mieszkania), przeznaczona została jedynie połowa wydatkowanych przez wnioskodawczynię na ten cel środków pieniężnych tj. w wysokości przypadającej na udział wnioskodawczyni we współwłasności mieszkania. Oznacza to, że tylko połowa wydatkowanych przez wnioskodawczynię na remont mieszkania środków będzie mogła być uwzględniona przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania stosownie do udziału, jaki posiada wnioskodawczyni w mieszkaniu stanowiącym majątek wspólny.

Na powyższe nie ma wpływu fakt, że wnioskodawczyni od lat rozlicza się z podatków wspólnie z mężem. Zauważyć bowiem należy, jak zostało wskazane powyżej, że osiągnięte przez wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży nabytego w spadku udziału w lokalu mieszkalnym środki pieniężne stanowią jej majątek odrębny. Zatem to wyłącznie wnioskodawczyni powinna rozliczyć osiągnięty z tytułu jego sprzedaży dochód. Ponadto w przypadku dochodów osiąganych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy przepisy ustawy o podatku dochodowym o osób fizycznych nie przewidują możliwości wspólnego opodatkowania małżonków, jak ma to miejsce np. w przypadku wspólnego opodatkowania małżonków z dochodów opodatkowanych według skali podatkowej, uzyskiwanych z tytułu wynagrodzeń i innych przychodów ze stosunku służbowego, stosunku prawy, emerytur lub rent krajowych, świadczeń i zasiłków przedemerytalnych i innych.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach obowiązujących od 01 stycznia 2009r. podlega wyłącznie #188; przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, który odpowiada udziałowi w tym lokalu nabytemu przez wnioskodawczynię w 2010r. w drodze spadku po matce.

Tym samy prawidłowe jest stanowisko wnioskodawczyni, że podatek powinna zapłacić tylko od części spadku, nabytego po matce.

Kwota, od której wnioskodawczyni powinna zapłacić podatek to #188; kwoty uzyskanej ze sprzedaży mieszkania pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia proporcjonalnie przypadające na udział nabyty w 2010r. (o ile wnioskodawczyni takie poniosła) oraz o koszty uzyskania przychodu określone zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto jak wskazała wnioskodawczyni może ona skorzystać ze zwolnienia w przypadku wydatkowania środków uzyskanych ze sprzedaży na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 ustawy.

Zatem środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży udziału w przedmiotowym lokalu nabytym w spadku wnioskodawczyni może wydatkować m.in. na remont mieszkania, które należy do majątku wspólnego wnioskodawczyni i jej męża, a tym samym uwzględnić je przy obliczaniu dochodu jaki będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatkowanie środków na własne cele mieszkaniowe musi nastąpić w ciągu dwóch lat licząc od końca roku podatkowego, w którym miało miejsce odpłatne zbycie przedmiotowego lokalu.

Jednakże w opisanym we wniosku stanie faktycznym koniecznym jest aby środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży przedmiotowego udziału w mieszkaniu stanowiącym majątek odrębny wnioskodawczyni przed ich wydatkowaniem zostały włączone do majątku wspólnego małżonków. Tylko wówczas całość środków przeznaczonych na remont mieszkania należącego do małżonków będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009r. W przeciwnym wypadku jeżeli przed poniesieniem wydatku na ww. cele mieszkaniowe przedmiotowe środki pieniężne nie zostaną włączone do majątku wspólnego, to ze zwolnienie skorzysta wyłącznie #189; wydatkowanych środków.

Zauważyć również należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009r., a więc mające zastosowanie w sprawie, nie przewidują żadnych ulg i zwolnień w zapłacie podatku z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego wobec osób represjonowanych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje w katalogu zwolnień różnego rodzaju zwolnienia dla kombatantów, jednak żadne z tych zwolnień nie dotyczy przychodu ze sprzedaży nieruchomości lub praw. Oznacza to, że środki, których wnioskodawczyni nie wydatkuje na własne cele mieszkaniowe, czyli np. na remont mieszkania należącego do majątku wspólnego wnioskodawczyni i jej męża nie będą zwolnione z opodatkowania a tym samym będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...