• Interpretacja indywidualn...
  06.05.2024

IPPB4/415-120/10-7/MP

Interpretacja indywidualna
z dnia 14 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 09.02.2010 r. (data wpływu 11.02.2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 19.04.2010 r. (fax – data nadania 19.04.2010 r., data wpływu 19.04.2010 r., za pośrednictwem poczty – data nadania 19.04.2010 r., data wpływu 21.04.2010 r.) na wezwanie z dnia 09.04.2010 r. (data nadania 09.04.2010 r., data odbioru 14.04.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wspólnego rozliczenia małżonków – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 11.02.2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wspólnego rozliczenia małżonków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zatrudniony przez P S.A. na podstawie umowy o pracę od 3 lutego 2003 r. Małżonka Wnioskodawcy jest zatrudniona przez Europejski Bank na podstawie umowy o pracę od dnia 29 listopada 2004 r. Płatnikiem wynagrodzenia, które otrzymuje żona Wnioskodawcy jest E w Londynie. Na podstawie art. 53 umowy o utworzeniu Europejskiego Banku podpisanej w Paryżu w dniu 29 maja 1990 r., ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską zgodnie z oświadczeniem rządowym z dnia 16 lutego 1994 r. oraz na podstawie rozdz. 3, art. 21 pkt 1 ppkt 82 jednolitego tekstu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stan prawny na dzień 1 stycznia 2010 r.), uposażenie małżonki Wnioskodawcy, jako pracownika EBOR jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, iż podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, natomiast Jego żona nie podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce, z uwagi na zwolnienie uposażenia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponadto Wnioskodawca zaznacza, że przez cały rok podatkowy 2009 pozostawał w związku małżeńskim oraz, że istniała między małżonkami wspólność majątkowa. Żadne z małżonków nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Pismem z dnia 09.04.2010 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnieniu braków formalnych wniosku. Pismem z dnia 19.04.2010 r. (data wpływu 21.04.2010 r., data nadania 19.04.2010 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z faktem zwolnienia dochodów małżonki Wnioskodawcy z podatku dochodowego od osób fizycznych, czy przy wyborze łącznego opodatkowania małżonków dochód osiągnięty przez małżonkę Wnioskodawcy w roku 2009, wykazywany w deklaracji, będzie wykazywał wartość 0 złotych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przy łącznym opodatkowaniu małżonków, dochody żony, zwolnione ustawowo z podatku dochodowego od osób fizycznych, za rok 2009 wykazują wartość 0 złotych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. małżonkowie podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, mogą być jednak, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem art. 6a, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26 i art. 26c; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 6 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27, lub osiągnął dochody w wysokości nie powodującej obowiązku uiszczenia podatku.

Jak stanowi ust. 8 art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zasada preferencyjnego rozliczenia nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 10 ww. ustawy sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1.

Zatem w świetle ww. przepisów ustawy z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dochodów mogą wystąpić małżonkowie, jeżeli spełnią łącznie, określone w art. 6 ust. 2 i 8 ustawy, następujące warunki:

* oboje podlegają nieograniczonemu obowiązku podatkowemu,

* przez cały rok podatkowy pozostają w związku małżeńskim,

* przez cały rok podatkowy istnieje między nimi wspólność majątkowa,

* żaden z małżonków nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym lub podatkiem liniowym,

* nie mają do nich zastosowania przepisy ustawy o podatku tonażowym.

Wskazać należy, iż ustawodawca wprowadzając uprawnienie polegające na możliwości wspólnego rozliczenia się małżonków, wyraźnie określił warunki jakie należy spełnić by móc z niego skorzystać. Spełnienie ww. warunków powoduje możliwość skorzystania z prawa do łącznego opodatkowania dochodów małżonków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, natomiast Jego żona nie podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce, z uwagi na zwolnienie uposażenia z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 53 umowy o utworzeniu Europejskiego Banku podpisanej w Paryżu w dniu 29 maja 1990 r., ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską zgodnie z oświadczeniem rządowym z dnia 16 lutego 1994 r. oraz na podstawie art. 21 pkt 1 ppkt 82 jednolitego tekstu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stan prawny na dzień 1 stycznia 2010 r.). Przez cały rok podatkowy 2009 Wnioskodawca pozostawał w związku małżeńskim oraz istniała między małżonkami wspólność majątkowa. Żadne z małżonków nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Działalność Banku oparta jest na umowie o utworzeniu Europejskiego Banku z dnia 29 maja 1990 r. Polska ratyfikowała umowę w dniu 08 grudnia 1990 r. Umowa ta została opublikowana w Dz. U. z 1994 r. Nr 100, poz. 483.

Zgodnie z art. 53 ust. 6 tej umowy dyrektorzy, zastępcy dyrektorów, urzędnicy oraz pracownicy Banku będą podlegać wewnętrznemu opodatkowaniu na rzecz Banku z tytułu pensji i honorariów otrzymywanych z Banku, zgodnie z warunkami, które zostaną ustalone i zasadami, które będą przyjęte przez Radę Gubernatorów w okresie jednego roku od daty wejścia w życie niniejszej umowy. Od daty nałożenia tego podatku pensje i honoraria będą zwolnione z państwowego podatku dochodowego. Członkowie mogą jednak uwzględnić pensje i honoraria zwolnione od tego podatku w momencie określania wielkości podatku, jaki ma zostać nałożony na dochód z innych źródeł.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z opodatkowania są uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, jeżeli funkcjonariusze znajdują się w wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca wraz z żoną po spełnieniu warunków określonych w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może skorzystać z preferencyjnego rozliczenia przysługującego małżonkom. Fakt uzyskiwania przez żonę Wnioskodawcy dochodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym nie wyklucza możliwości wspólnego rozliczenia dochodów wraz z małżonkiem. Wnioskodawca dokonując wspólnego rozliczenia z żoną nie ma obowiązku w zeznaniu rocznym za 2009 r. wykazania dochodów swojej żony, gdyż dochody te zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...