ILPB2/415-214/10-2/WM
Interpretacja indywidualna
z dnia 7 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 8 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca podaje, iż od kwietnia 2010 r., przez kolejnych 36 miesięcy, uniwersytet będzie partnerem w badawczym projekcie konsorcyjnym w ramach Siódmego Programu Ramowego Badań i Innowacyjności. Zainteresowany wskazuje, iż celem projektu jest analiza odczuć konsumentów odnośnie prywatności w usługach treści generowanych przez użytkowników w gospodarce cyfrowej. Projekt finansowy będzie z bezzwrotnych środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej.
Wnioskodawca uczestniczyć będzie w projekcie jako jego kierownik. Będzie więc osobą bezpośrednio odpowiedzialną (najbardziej ze wszystkich osób uczestniczących w projekcie) za realizację celu programu, poprzez prowadzenie prac badawczych i koordynację wszystkich działań przekazanych w ramach projektu uniwersytetowi. Bez wkładu Zainteresowanego cel ów nie może zostać zrealizowany.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dochód podatnika z tytułu prowadzenia prac badawczych i kierowania projektem finansowanym z bezzwrotnych środków programu ramowego badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie zwolnienia zawartego w art. 21 pkt 46 ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianym przypadku znajduje zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód otrzymany przez podatnika pochodzić będzie ze środków programu ramowego badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskie (Siódmy Program Ramowy), a podatnik bezpośrednio realizować będzie cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jako kierownik projektu. w opinii Zainteresowanego, w istocie w tego rodzaju projektach nie ma osoby fizycznej, która bardziej bezpośrednio niż kierownik realizowałaby cele programu. Interpretacja, zgodnie z którą kierownikowi projektu nie przysługuje wskazane zwolnienie, byłaby więc nieracjonalna, ponieważ wówczas żadna osoba fizyczna nie byłaby w stanie spełnić warunku, o którym mowa w art. 21 ust. 46 pkt b. Innymi słowy, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 46 wskazanej ustawy, nigdy nie znalazłoby zastosowania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie, tut. Organ informuje, iż w pytaniu postawionym we wniosku Zainteresowany wskazał na przepis art. 21 pkt 46, natomiast we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego – art. 21 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć należy, iż przedmiotowa ustawa nie zawiera ww. przepisów. Mając jednakże na uwadze merytoryczną zawartość wniosku, tut. Organ zrozumiał, iż Zainteresowany miał na myśli przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, złożony wniosek będzie rozpatrywany w kontekście przepisu, o którym mowa w zdaniu poprzednim.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem wszelkie dochody, które nie zostały wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z powyższego wynika więc, że zwolnione z opodatkowania są dochody, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki, a mianowicie:
* dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
* podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Zainteresowany realizuje projekt w ramach 7. Programu Ramowego. Środki finansowe przeznaczone na ten cel przekazywane są przez Komisję Europejską.
Siódmy Program Ramowy Badań i Innowacyjności jest mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. o fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.
Program ten został utworzony na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia
W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie osoby bezpośrednio realizującej cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.
Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Jego wynagrodzenie, jako osoby bezpośrednio realizującej projekt, finansowane będzie z bezzwrotnych środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej.
Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu.
Podkreślenia wymaga, że w sytuacji, gdyby wynagrodzenie nie było finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, lecz następowałaby refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenie to nie spełniałoby warunków do zwolnienia go z podatku dochodowego.
Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.
Podkreślić przy tym należy, iż z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z analizy wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie bezpośrednio realizować cele programu finansowanego ze środków pozyskanych z 7. Programu Ramowego. Zatem spełniona zostanie druga z przesłanek wskazanych w przedmiotowym zwolnieniu.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż dochód podatnika otrzymany z tytułu prowadzenia prac badawczych i kierowania projektem finansowanym bezpośrednio ze środków programu ramowego badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Końcowo, należy zaznaczyć, iż tut. Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia charakteru prac wykonywanych w ramach projektu – opiera się tylko na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. To na Wnioskodawcy – jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia – w ewentualnym postępowaniu podatkowym – że dana osoba bezpośrednio realizuje cele programu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
