• Interpretacja indywidualn...
  26.06.2024

ILPB2/415-103/07-4/PW

Interpretacja indywidualna
z dnia 27 listopada 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki Wojskowej przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007 r. (data wpływu 27 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego kwoty dofinansowania z budżetu państwa wycieczki dla żołnierzy zawodowych, pracowników wojska, ich rodzin oraz emerytów i rencistów związanych poprzednio z jednostką stosunkiem służbowym i stosunkiem pracy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Klub Garnizonowy Jednostki Wojskowej działając w oparciu o Zarządzenie Ministra Obrony Narodowej Nr X/MON z dnia 26 lutego 19XX r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia działalności kulturalno – oświatowej w resorcie obrony narodowej, wydane na podstawie art. 2 pkt 9 i pkt 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 56) oraz w związku z § 1 pkt 7 lit. c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) zorganizował, w ramach prowadzenia działalności kulturalno - oświatowej w dziedzinie rekreacyjno - turystycznej, wycieczkę dla żołnierzy zawodowych, pracowników wojska, ich rodzin oraz emerytów i rencistów związanych poprzednio z Jednostką stosunkiem służbowym i stosunkiem pracy.

Wycieczka zorganizowana była za pośrednictwem biura turystycznego.

Każdy z uczestników zapłacił 50 % jej wartości, natomiast pozostały koszt został sfinansowany ze środków przekazanych Jednostce Wojskowej z budżetu Państwa, Ministerstwa Obrony Narodowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych współfinansowana ze środków budżetu Państwa wycieczka zorganizowana przez Jednostkę dla żołnierzy zawodowych, pracowników wojska, ich rodzin oraz emerytów i rencistów związanych poprzednio z Jednostką stosunkiem służbowym i stosunkiem pracy...

Zdaniem Wnioskodawcy kwota dofinansowania do tej wycieczki jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w dalszej części zwanej „updof”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 updof, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Natomiast z art. 12 ust. 1 updof wynika, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: ... świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W przypadku częściowo odpłatnych świadczeń, przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Natomiast na podstawie art. 30 ust.1 pkt 4 updof, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności. Podstawą prawną ich wypłaty nie jest stosunek pracy lecz fakt uprzednio pozostawania w takim stosunku. Tą formą opodatkowania objęte są zatem świadczenia nadzwyczajne, otrzymane i przyznane po rozwiązaniu stosunku pracy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Jednostka dokonała dofinansowania kosztu wycieczki zorganizowanej przez biuro turystyczne, żołnierzom zawodowym, pracownikom wojska, ich rodzinom oraz emerytom i rencistom związanym poprzednio z Jednostką stosunkiem służbowym i stosunkiem pracy. Środki te pochodziły z budżetu Państwa – Ministerstwa Obrony Narodowej i zostały przekazane Jednostce jako dysponentowi trzeciego stopnia. Dofinansowanie wycieczki jest zatem, w stosunku do ww. osób świadczeniem pieniężnym z tytułu łączącego ich z Jednostką obecnie lub poprzednio stosunku pracy albo stosunku służbowego.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust.1 pkt 114 updof wolne od podatku dochodowego są wartości otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Niezbędne, żeby skorzystać z tego zwolnienia jest więc, aby wartość ww. świadczeń sfinansowana była ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, (…) w ramach rządowych programów.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, środki przekazane Jednostce z budżetu Państwa – Ministerstwa Obrony Narodowej, nie stanowią środków przekazanych w ramach rządowych programów, o których jest mowa w art.21 ust.1 pkt 114 updof.

W związku z tym nie można uznać za prawidłową argumentację Wnioskodawcy, że kwota dofinansowania wycieczki żołnierzom zawodowym, pracownikom wojska, ich rodzinom oraz emerytom i rencistom przez Jednostkę ze środków pochodzących z budżetu Państwa będzie podlegała zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, w oparciu o art. 21 ust.1 pkt 114 wyżej wymienionej ustawy.

Wartość dofinansowania do wycieczki zorganizowanej przez Wnioskodawcę dla żołnierzy zawodowych, pracowników wojska, ich rodzin oraz emerytów i rencistów nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...