• Interpretacja indywidualn...
  16.04.2024

ITPB1/415-43/07/IB

Interpretacja indywidualna
z dnia 4 października 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2007 r. (data wpływu 24 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 24 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości.

Wezwaniem z dnia 28 sierpnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się do Pana o uzupełnienie wniosku w zakresie wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego, tj. określenia czy wszystkie grunty, które mają stanowić przedmiot sprzedaży, będą sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz będą zajęte w całości na prowadzenie działalności rolniczej.

Pismem z dnia 7 września 2007 r. uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni 25,7 ha. Wraz z pozostałymi współwłaścicielami – żoną i córką – nabył przedmiotowe nieruchomości w dniu 17 lutego 2003 r. w drodze umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego od syndyka masy upadłości. W obrębie tych gruntów znajduje się siedlisko, w którego skład wchodzą następujące zabudowania: dom mieszkalny, obora oraz stodoła. Część domu mieszkalnego jest wykorzystywana przez żonę Wnioskodawcy – współwłaścicielkę ww. nieruchomości, do prowadzenia działalności gospodarczej w formie gospodarstwa agroturystycznego. Działalność ta jest zgłoszona w urzędzie gminy i urzędzie skarbowym. Wnioskodawca wraz z pozostałymi współwłaścicielami zamierza sprzedać ww. nieruchomości. Wszystkie grunty, które mają stanowić przedmiot sprzedaży sklasyfikowane są jako grunty rolne zabudowane i jako takie, na podstawie ust. 1 pkt 5 załącznika nr 6 do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. Nr 38, poz. 454) stanowią użytki rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, wcześniejszego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej przez żonę Wnioskodawcy, a następnie sprzedania opisanego majątku, przy założeniu, że zbycie to nie doprowadziłoby do utraty przez sprzedane grunty charakteru rolnego, przychody uzyskane z tytułu sprzedaży tych nieruchomości będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na postawione pytanie jest twierdząca. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku dochodowego są przychody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, chyba że wchodzące w jego skład grunty w związku z tą sprzedażą utraciłyby charakter rolny lub leśny. Natomiast w myśl art. 2 w zw. z art. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Nie ulega więc wątpliwości, że nieruchomości będące współwłasnością Wnioskodawcy są gospodarstwem rolnym w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Pewne wątpliwości może co prawda budzić fakt wykorzystywania części domu na potrzeby działalności gospodarczej innej niż rolnicza, jaką niewątpliwie jest wynajmowanie pokoi. Jednak gdyby przyjąć, że przed dokonaniem sprzedaży działalność ta zostanie całkowicie zlikwidowana, to żadna część przedmiotowych nieruchomości rolnych nie będzie zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. W związku z tym, jeżeli zbywane nieruchomości nie utracą, na skutek sprzedaży, charakteru rolnego, co zaznaczono w zadanym pytaniu, to przychód osiągnięty z planowanej sprzedaży będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Z postanowień art. 2 ust. 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Stosownie do art. 2 ust. 1 w zw. z art. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - należy brać pod uwagę następujące przesłanki:

* łączna powierzchnia nieruchomości musi mieć powyżej 1 ha

* grunty wchodzące w skład nieruchomości muszą być kwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Mając z kolei na względzie przepisy art. 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) budynek trwale związany z gruntem - z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych - należy traktować jako część składową gruntu, która nie może być przedmiotem odrębnej własności. Dlatego sprzedaż nieruchomości obejmować będzie zarówno zbycie gruntu, jak i znajdującego się na nim budynku, trwale z nim związanego.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość o łącznej powierzchni 25,7 ha, stanowiąca współwłasność Wnioskodawcy i składająca się wyłącznie z użytków rolnych. We wniosku wskazano ponadto, że w obrębie gruntów – nieruchomości rolnych znajduje się siedlisko obejmujące m.in. budynek mieszkalny. Uwzględniając natomiast dyspozycję art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Przychody uzyskane ze sprzedaży budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, nie stanowią zatem przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od faktu ich wykorzystywania na potrzeby tej działalności.

Jeżeli więc przedmiotowa nieruchomość będzie stanowiła gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym i w związku ze sprzedażą grunty te nie utracą charakteru rolnego, przychody uzyskane z tytułu ich sprzedaży - w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będą wolne od podatku dochodowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...