• Decyzja o zakresie stosow...
  02.07.2025

PD1-4151-143/06

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 22 listopada 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

1) Czy uzyskane wynagrodzenie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ?

2) Czy wykonywanie tych usług w ramach rozpoczętej działalności gospodarczej uprawniałoby do skorzystania z opodatkowania podatkiem liniowym - według stawki 19% tj. na zasadach o których mowa w art. 9a i 30c cyt ustawy o podatku dochodowym ?

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 18.09.2006 r., uzupełnionego pismem z dnia 21.09.2006 r., podatniczki na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach z dnia 07.09.2006 r. znak: OG/005/135/PDII/415-76/2006 w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie: zwolnienia dochodów z umowy o pracę otrzymywanych w ramach wdrażania projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Zasobów Ludzkich z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym zgodnie z art. 9a w związku z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

- Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia.

1. Pismem z dnia 01.06.2006r. Pani Wioletta Ś. zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach z wnioskiem o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: opodatkowania wynagrodzenia ze stosunku pracy otrzymywanego w ramach wdrażania projektu finansowanego z tytułu udziału w Projekcie "Ośrodki przedszkolne - szansa na dobry start" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny,

2. możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zgodnie z art. 9a w związku z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W złożonym wniosku Strona przedstawiła własne stanowisko dotyczące w/w zagadnień. Zdaniem Podatniczki przedmiotowe wynagrodzenia podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku braku możliwości zastosowania w/w zwolnienia, w ocenie Podatniczki w sytuacji wykonywania usług wchodzących w zakres umowy o pracę w ramach działalności gospodarczej może mieć zastosowanie opodatkowanie podatkiem liniowym w wysokości 19% (art. 9a i 30c ustawy podatkowej).

W dniu 07.09.2006 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach wydał postanowienie znak: OG/005/135/PDII/415-76/2006, w którym stwierdził, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Na powyższe postanowienie Pani Wioletta Ś. wniosła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach pismem z dnia 18.09.2006 r. uzupełnionym pismem z dnia 21.09.2006 r. W uzasadnieniu zażalenia Podatniczka nie zgadza się z interpretacją Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach w części dotyczącej zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej. Argumentuje, że Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego w Warszawie otrzymała pozytywną decyzję w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego od Trzeciego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Ponadto Skarżąca podnosi, że pozostali pracownicy Fundacji Rozwoju Dzieci należący do innych urzędów skarbowych (np. Starachowice, Staszów) również otrzymali pozytywne decyzje.

W wyniku rozpatrzenia zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach zważył, co następuje:

1. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

1. Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.: środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że Pani Wioletta Ś. jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę zawartej z Fundacją Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego na stanowisku nauczyciela przy realizacji projektu "Ośrodki przedszkolne - szansa na dobry start" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006. Wymieniony projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jak wynika z przedłożonej umowy o dofinansowanie projektu "Ośrodki przedszkolne - szansa na dobry start" Instytucja wdrażająca po dokonaniu weryfikacji przekazanych przez Fundację Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego wniosków o płatność i poświadczeniu wydatków kwalifikowanych w nich ujętych będzie przekazywać przedmiotowej jednostce kolejne transze dofinansowania. Zatem Fundacja otrzymuje zwrot kosztów po weryfikacji składanych wniosków w odpowiednich transzach.

Warunkiem przekazania Beneficjentowi dofinansowania jest złożenie wniosku spełniającego wymogi formalne, tj.: do wniosku o płatność Beneficjent załącza potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie faktur lub innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej, potwierdzających dokonanie wydatków w ramach Projektu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Płatnik dokonuje wypłaty wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w związku z realizacją przez fundację projektu "Ośrodki Przedszkolne - szansa na dobry start" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 z własnych środków, a dopiero po zrealizowaniu wydatków związanych z projektem otrzymuje refundację kosztów z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W związku z powyższym brak jest podstaw do przyjęcia, że wypłacone Podatniczce wynagrodzenie sfinansowane zostało ze środków, o których mowa w powołanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy podatkowej.

Nadmienić należy dodatkowo, że status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) NR 1260 /1999 dotyczącego zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz.1206).

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, - którym w przedmiotowej sprawie jest zatrudniająca Podatniczkę Fundacja, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zastosowanie wnioskowanego zwolnienia z opodatkowania.

Reasumując, w niniejszej sprawie przychód uzyskany przez Podatniczkę z tytułu wynagrodzenia podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach. Powyższe stanowisko potwierdza wyjaśnienie Ministra Finansów zawarte w piśmie znak: DD6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r.

Załączone wraz z zażaleniem postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z dnia 02.08.2006 r. znak: 1449/1CF/413/IP-74/06/UO nie ma charakteru powszechnie obowiązującej wykładni prawa i odnosi się tylko do konkretnej sprawy, w której zostało podjęte.

Referencje: OG/005/135/PDII/415-76/2006, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...