• Decyzja o zakresie stosow...
  09.10.2024

IS.I/1-4151/3/06

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 20 lutego 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

dotyczy zakresu interpretacji przepisów oraz zwolnienia z opodatkowania diet i innych należności za czas podróży służbowej

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 4.11.2005 r. (znak: II US.PB-I-415/48/05) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 11.10.2005 r. za prawidłowe, o ile zgodnie z przepisami prawa pracy pracownikom przysługują diety i inne należności za czas podróży służbowej.

Pismem z dnia 11.10.2005 r. (uzupełnionym w dniu 26.10.2005 r.) T. sp. z o.o. w R. zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Zapytanie dotyczyło zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych diet i ryczałtów za noclegi, wypłacanych kierowcom z tytułu podróży służbowej. W umowach o pracę zawartych z kierowcami, jako miejsce wykonywania pracy, określono teren całego kraju. Zdaniem wnioskodawcy wypłacone kierowcom należności z tytułu podróży służbowej są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowieniem z dnia 4.11.2005 r. (znak: II US.PB-I-415/48/05) uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe, stwierdzając równocześnie, że ?za podróż służbową nie można uznać podróży, która wynika z podstawowych obowiązków pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowcy. Świadczenie pracy będzie uznane za wykonywane w ramach podróży służbowej jedynie wtedy, gdy odbywa się w miejscu, które według umowy o pracę nie jest miejscem stałego jej wykonywania?. W związku z tym świadczenia z tytułu podróży służbowej, wypłacane kierowcom wykonującym usługi przewozowe na terenie całego kraju, nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po dokonaniu analizy akt sprawy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

* podróży służbowej pracownika,

* podróży osoby niebędącej pracownikiem

* do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13 wymienionej ustawy.

Zagadnienia dotyczące kwestii podróży służbowych uregulowane zostały w przepisach prawa pracy: tj. w ustawie z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) oraz w innych przepisach tej gałęzi prawa. Zatem prawo do otrzymania przez pracownika, świadczeń z tytułu podróży służbowej winno wynikać z tych przepisów, a ich interpretacja nie należy do właściwości organów podatkowych.

Stwierdzić bowiem należy, iż organy podatkowe wydają interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania wyłącznie przepisów prawa podatkowego, którymi w świetle art. 3 pkt 2 ordynacji podatkowej są przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydawanych na ich podstawie aktów wykonawczych. W konsekwencji organy podatkowe nie posiadają uprawnień do interpretacji przepisów prawa pracy. Stąd też brak podstaw do rozstrzygnięcia, czy w przedstawionym przez spółkę stanie faktycznym pracownicy odbywają podróż służbową. Jednakże w sytuacji, gdy na podstawie przepisów prawa pracy, pracownikom spółki, o których mowa we wniosku z dnia 11.10.2005 r., przysługują diety i inne należności z tytułu podróży służbowej, wartość tych świadczeń będzie zwolniona z opodatkowania na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględnienie powyższych okoliczności skutkuje zmianą postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 4.11.2005 r. (znak: II US.PB-I-415/48/05) w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej nakładającym na organ odwoławczy obowiązek zmiany z urzędu postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, o ile postanowienie to rażąco narusza prawo.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...