• Postanowienie o zakresie ...
  07.11.2024

PD-I/423-9/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 9 lutego 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy transfer środków zgromadzonych w dotychczasowym programie emerytalnym prowadzonym przez podatnika jako pracodawcę w formie zakładowego planu grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym na konto nowo wybranej firmy zarządzającej, jest transferem w rozumieniu ustawy o pracowniczych programach emerytalnych i w związku z tym jest zwolniony od podatku?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak DS/2328/19306/2004 z dnia 14.10.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.01.2005 r.), uzupełnionego pod względem wymogów formalnych w dniu 25.01.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odmawia potwierdzenia stanowiska Podatnika przedstawionego w ww. piśmie i przedstawia własne stanowisko.

Uzasadnienie

Złożony przez podatnika wniosek dotyczy kwestii, czy transfer środków zgromadzonych w dotychczasowym programie emerytalnym prowadzonym przez podatnika jako pracodawcę w formie Zakładowego planu grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym (programie pozaustawowym) na konto nowo wybranej firmy zarządzającej (w ramach pracowniczego programu emerytalnego) jest transferem w rozumieniu ustawy z dnia 20.04.2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207) i w związku z tym jest zwolniony od podatku z zysków kapitałowych, czy też nie jest takim transferem i powstaje obowiązek zapłaty podatku. Zdaniem wnioskodawcy, w oparciu o definicję wypłaty transferowej z zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz brzmieniem art. 56 ust. 2 i 3 tej ustawy, transfer środków pieniężnych zgromadzonych w dotychczas prowadzonym programie pozaustawowym (tzw. IV filarze) do innej firmy zarządzającej w ramach przekształcenia programu w pracowniczy program emerytalny jest transferem w rozumieniu ustawy o pracowniczych programach emerytalnych.

W myśl art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych przez wypłatę transferową należy rozumieć przekazanie środków na warunkach określonych w ustawie do innego programu, na IKE uczestnika albo osoby uprawnionej lub z IKE uczestnika albo osoby uprawnionej do programu w przypadkach i na warunkach; o których mowa w przepisach o indywidualnych kontach emerytalnych. Na podstawie art. 56 ust. 1 ww. ustawy pracodawcy, prowadzący w dniu wejścia w życie ustawy grupowe ubezpieczenia na życie związane z funduszem inwestycyjnym lub inną formę grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla swoich pracowników, tracą prawo do odliczania poniesionych wydatków od podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne wynikające z odrębnych przepisów, jeżeli w terminie do dnia 31 grudnia 2004 r. nie złożą wniosku o wpis programu do rejestru programów skutkującego wpisaniem tego programu do rejestru.W przypadku, o którym mowa w ust. 1 środki zgromadzone przed przystąpieniem pracownika do programu są przekazywane do tego programu i traktowane jak środki pochodzące ze składki podstawowej w rozumieniu ustawy o pracowniczych programach emerytalnych (art. 56 ust. 2 pkt 2). Jak stanowi ponadto art. 56 ust. 3 ww. ustawy, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli pracodawca i reprezentacja pracowników, tworząc program, dokonali zmiany zarządzającego środkami gromadzonymi w ramach grupowego ubezpieczenia na życie związanego z funduszem inwestycyjnym lub w ramach innej formy grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne i dokonali wyboru innego zarządzającego programem albo nadali programowi inną formę niż dotychczasowa.

Z przytoczonego art. 2 pkt 19 ww. ustawy wynika, że wypłata transferowa oznacza wyłącznie przekazanie środków na warunkach określonych w tej ustawie do innego programu, na indywidualne konto emerytalne (IKE) uczestnika albo osoby uprawnionej lub z indywidualnego konta emerytalnego uczestnika albo osoby uprawnionej do programu w przypadkach i na warunkach, o których mowa w przepisach o indywidualnych kontach emerytalnych. Przekazanie środków związane z przekształceniem grupowego ubezpieczenia na życie w pracowniczy program emerytalny nie stanowi wypłaty transferowej w rozumieniu ww. przepisu.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zwolnione od podatku są wypłaty:

a) transferowe środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych,

b) środków zgromadżonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika.

A zatem powyższe zwolnienie od podatku nie znajduje zastosowania.

Z kolei, jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15. Na podstawie art. 24 ust. 15 ustawy dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

Przy przekształceniu ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym w pracowniczy program emerytalny mamy do czynienia z postawieniem zgromadzonych środków do dyspozycji uczestników programu co wywołuje skutek w postaci powstania obowiązku podatkowego. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przy przeniesieniu środków zgromadzonych w ramach grupowych form oszczędzania do pracowniczego programu emerytalnego. Opodatkowaniu podlega różnica między wypłaconą kwotą świadczenia, a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy, płatnikiem podatku jest podmiot dokonujący wypłaty świadczenia (stawiający środki do dyspozycji) - art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Podatnika uznano za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, stosownie do art. 14a § 4 art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu oraz określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie podlega opłacie skarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr. za każdy załącznik).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...