PB5/IMD-033-61-286/02
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 6 lutego 2002
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Mając na celu zapewnienie jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, działając na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), po zasięgnięciu opinii Ministra Pracy i Polityki Społecznej, uprzejmie informuję:
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są odszkodowania otrzymane na podstawie przepisów prawa administracyjnego, prawa cywilnego i na podstawie innych ustaw z wyjątkiem m.in. przewidzianych w prawie pracy odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę.
Prawo pracy - jako pojęcie - zostało zdefiniowane w art. 9§ 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), przez które rozumie się przepisy kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Odszkodowanie za skrócony okres wypowiedzenia umowy o pracę wynika z przepisu prawa pracy i jest świadczeniem przewidzianym w art. 361 § 1 ww. ustawy, przysługującym pracownikowi, wobec którego pracodawca zastosował skrócenie okresu wypowiedzenia.
Przy czym uprawnienie pracodawcy do skrócenia okresu wypowiedzenia, i co za tym idzie, do wypłaty ww. odszkodowania, może mieć miejsce jedynie w przypadku, gdy wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, albo zmniejszenia zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy.
Stosownie do postanowień art. 14 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006 (Dz.U. Nr 76, poz. 804 ze zm.) żołnierzom zwalnianym z zawodowej służby wojskowej, na których wniosek został skrócony okres wypowiedzenia, wypłacane są jednorazowe odszkodowania w wysokości jednomiesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, należnego na ostatnio zajmowanym stanowisku, za każdy miesiąc skrócenia okresu wypowiedzenia. Regulacja zawarta w tym przepisie nie dotyczy pracowników, lecz pozostających w stosunku służbowym żołnierzy pełniących stałą lub kontraktową zawodową służbę wojskową. W konsekwencji przedmiotowe odszkodowania wypłacane żołnierzom zwalnianym z zawodowej służby wojskowej, w stanie prawnym, jaki obowiązywał do końca 2001 r., nie stanowiły wyłączonych ze zwolnienia odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę i w rezultacie mieściły się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - stąd nie podlegały opodatkowaniu. W związku z powyższym wyjaśnienia zawarte w piśmie z dnia 30 sierpnia 2001 r., nr PB5/ IMD-033-139/01 należy uznać za nieaktualne.
W związku z postanowieniami ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 134, poz. 1509), począwszy od dnia 1 stycznia 2002 r., stan prawny w powyższym zakresie uległ zmianie. Artykułem 1 pkt 9 lit. a tiret czwarte ww. nowelizacji ustawy dodano w art. 30 w ust. 1 pkt 13, stosownie do postanowień którego od jednorazowych odszkodowań za skrócenie okresu wypowiedzenia, wypłacanych żołnierzom zwalnianym z zawodowej służby wojskowej na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006, pobiera się zryczałtowany podatek w wysokości 20% przychodu. Do poboru tego podatku - stosownie do postanowień art. 41 ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zobowiązany jest organ wojskowy dokonujący wypłaty przedmiotowego odszkodowania. W konsekwencji, zważywszy na następujące normy kolizyjne: - lex specialis derogat legi generali - norma szczególna uchyla normę ogólną, - lex posterior derogat legi priori - norma późniejsza uchyla normę wcześniejszą, należy uznać, iż racjonalny ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołane powyżej przepisy, w celu poddania opodatkowaniu przedmiotowych odszkodowań 20% zryczałtowanym podatkiem. W związku z tym odszkodowania wypłacone począwszy od dnia wejścia powołanej nowelizacji, tj. począwszy od dnia 1 stycznia 2002 r., podlegają opodatkowaniu na omówionych powyżej zasadach.
