ITPB1/415-255/12/AD
Interpretacja indywidualna
z dnia 14 maja 2012
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 8 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 8 marca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 10 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie zezwolenia Prezydenta Miasta w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i wydawania książek oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie zdobytego doświadczenia pisze Pan zbeletryzowane książki o górnictwie oraz poezję. Za powyższą twórczość Ministerstwo Gospodarki nadało Panu tytuł: Generalny Honorowy Dyrektor Górniczy, co uprawnia do noszenia munduru z powyższym stopniem. W związku z tym uszył Pan takowy mundur (posiada Pan fakturę z tego tytułu), w którym prezentuje swoje książki na spotkaniach autorskich. Stanowią one swoistą reklamę Pana twórczości, co w dużym stopniu zwiększa sprzedaż. Spotkania odbywają się na terenie ośrodków kulturalnych, jak i na terenie kopalń, które są głównym odbiorcą książek. Ww. mundur nie jest dla Pana ubraniem codziennym, a wyłącznie służbowym. Pana książki sprzedawane są z podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.
Czy koszt nabytego munduru może Pan wliczyć w ciężar prowadzonej działalności...
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatek na nabycie munduru winien stanowić koszt uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).
Tak więc, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, musi on spełniać łącznie następujące warunki:
został poniesiony przez podatnika,
jest definitywny, a więc bezzwrotny,
pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
nie jest kosztem wymienionym w art. 23 ust. 1 ustawy,
został właściwie udokumentowany.
Jednocześnie należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.
Ze złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą m.in. w zakresie wydawania książek. Na podstawie zdobytego doświadczenia pisze zbeletryzowane książki o górnictwie oraz poezję. Za powyższą twórczość Ministerstwo Gospodarki nadało Panu tytuł: Generalny Honorowy Dyrektor Górniczy, co uprawnia do noszenia munduru z powyższym stopniem. W związku z tym uszył Pan taki mundur i prezentuje w nim swoje książki na spotkaniach autorskich. Stanowią one swoistą reklamę Pana twórczości, co w dużym stopniu zwiększa sprzedaż. Ww. mundur nie jest dla Pana ubraniem codziennym, a wyłącznie służbowym.
Mając na uwadze brzmienie analizowanego przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz kierując się treścią wniosku, a zwłaszcza zawartego w nim oświadczenia, że dzięki temu, że w spotkaniach autorskich prezentuje się Pan w mundurze, w dużym stopniu zwiększyła się sprzedaż wydawanych przez Pana książek, należy uznać, że opisany wydatek na nabycie munduru może stanowić koszt uzyskania przychodu. Wskazał Pan bowiem, że mundur nie służy celom osobistym a celem poniesienia wydatku było zwiększenie sprzedaży, a co za tym idzie przychodu z działalności gospodarczej, a ponadto wydatek ten nie został wymieniony w art. 23 ww. ustawy. Przy czym podkreślić należy, że wykazanie związku wydatku na zakup munduru z działalnością gospodarczą oraz jego wpływu na wysokość osiągniętych przychodów spoczywa na podatniku, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii. Interpretację indywidualną wydaje się bowiem wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę, natomiast w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu dokładnego ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
