• Decyzja o zakresie stosow...
  06.05.2024

1461/DCi-I/415/Z/14A/06/EP

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 6 lipca 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 280 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy można odliczyć od dochodu, wykazanego we wspólnym z małżonką zeznaniu rocznym za 2005 rok wydatki na rehabilitację - za pobyt żony w Domu Pomocy Społecznej?

Decyzja

Na podstawie art.14b par.5 pkt 5 ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 16 maja 2006 roku na postanowienie naczelnika urzędu Skarbowego w Płocku Nr 1419/UPO-415-92/06/AZ z dnia 4 maja 2006 roku w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie odliczeń w zeznaniu rocznym wydatków na cele rehabilitacyjne za pobyt w Domu Opieki Społecznej , postanawia:

- odmówić zmiany postanowienia organu podatkowego I instancji.

UZASADNIENIE:

W dniu 4 kwietnia 2006 roku Pan Stefan Woźniak złożył w Urzędzie Skarbowym w Płocku wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odliczenia od dochodu , wykazanego we wspólnym z małżonką zeznaniu rocznym za 2005 rok, wydatków na rehabilitację - za pobyt żony w Domu Pomocy Społecznej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że żona ze względu na zaawansowaną chorobę Alzheimera przebywa w domu Pomocy Społecznej całodobowo, ma zapewnioną opiekę pielęgniarsko-opiekuńczą.Odpłatność za pobyt wynosi 2.211,00 zł miesięcznie. Zdaniem Podatnika wydatki za pobyt żony w tym Domu można odliczyć od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej we wspólnym zeznaniu małzonków za 2005rok.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku postanowieniem nr 1419/UPO-415-92/06/AZ z dnia 4 maja 2006 roku uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy I instancji wskazał , że Dom Pomocy Społecznej , w którym przebywała żona Podatnika, działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12 maeca 2004 roku o pomocy społecznej , nie zaś w oparciu o ustawę o zakładach opieki zdrowotnej. Ponieważ Dom pomocy Społecznej nie jest zakładem opieki zdrowotnej, opłaty poniesione za pobyt w tym Domu nie mogą być traktowane jako opłaty za pobyt w zakładzie opiekuńczo-leczniczym czy pielegnacyjnyjno-opiekuńczym.

Podatnik nie zgodził się z powyższym stanowiskiem i w dniu 16 maja 2006 roku złożył zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.W zażaleniu podnosi , że organ podatkowy I instancji uznał Jego wniosek jako żądanie o zwrot wydatków ponoszonych na cele rehabilitacyjne w pełnej wysokości.Strona podkreśla , że chodzi o ulgę w podatku dochodowym nie zaś zwrot wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych.Jednocześnie zwraca się z prośbą o wyjaśnienie , czy w przypadku gdyby żona przebywała w zakładzie podległym Z.O.Z. lub innym mającym umowę o świadczenie usług z N.F.Z. mogłaby korzystać z ulgi podatkowej na cele rehabilitacyjne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po zapoznaniu się z materiałem zgromadzonym w aktach podatkowych oraz zarzutami Strony podniesionymi w zażaleniu, zważył, co następuje;

Rozstrzygnięcie zaskarżonego postanowienia jest prawidłowe, jednak jego uzasadnienie wymaga zmiany .Stosownie do art.26 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U.z 2000 r.,Nr 14,poz.176 z późn.zm./ podstawę obliczenia podatku (...), stanowi dochód ustalony zgodnie z (...) po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych , poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika , na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Zgodnie z art.26 ust.7a pkt 6 w/w ustawy o podatku dochodoym od osób fizycznych , że wydatki na cele rehabilitacyjne, poniesione w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną, uważa się wydatki poniesione na odpłatnośćza pobyt na leczeniu w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, za pobyt z zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne.

Odliczeniu nie podlegają wydatki, które zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli wydatki te były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy, odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy lub zwrócona w jakiejkolwiek formie.

Warunkiem odliczenia tych wydatków jest jednak posiadanie przez osobę, której wydatek dotyczy, orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach.

W uzasadnieniu postanowienia przytoczono definicję "zakładu opiekuńczo-leczniczego" i "zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego" określone w art.32c i 32d ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o Zakładach Opieki Zdrowotnej.Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku uznał , że Dom Pomocy Społecznej działający w oparciu o ustawę z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej, nie jest zakładem opieki zdrowotnej a opłaty poniesione za pobyt w tym Domu nie mogą być traktowane jako opłaty za pobyt w zakładzie opiekuńczo-leczniczym czy pielęgnacyjno-opiekuńczym.

W myśl art.16 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej, opieka w placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym , przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku polega na świadczeniu przez całą dobę usług opiekuńczych zapewniających pielęgnację , w tym pielęgnację w czasie choroby.Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują wprawdzie pojęć "zakład opiekuńczo-leczniczych" czy "pielęgnacyjno-opiekuńczy", jednak nie uzależniają prawa do korzystania z ulgi rehabilitacyjnej do przebuywania osoby chorej w zakładzie prowadzonym przez Zakład Opieki Zdrowotnej (Z.O.Z.) lub posiadającym umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia.Warunkiem niezbędnym do odliczenia wydatków na rehabilitację jest jednak posiadanie przez osobę, której wydatek dotyczy, orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach.Z informacji przekazanej przez pracownika Domu Pomocy Społecznej wynika , że żona Podatnika nie posiada orzeczenia o stopniu niepełnosprawności i nie ma określonej grupy inwalidzkiej.W związku z powyższym Podatnik nie miał prawa do odliczenia od dochodu wydatków za pobyt żony w Domu Pomocy Społecznej w ramach ulgi rehabilitacyjnej we wspólnym zeznaniu małżonków za 2005 rok.

Uwzględniając powyższe okoliczności faktyczne i prawne sprawy Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie, działając na podstawie art.14b par.5 pkt 1 Ordynacji podatkowej postanowił jak w sentencji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...