1401/FB/005-139/EJ/05
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 16 czerwca 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Zdaniem płatnika ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nie ogranicza się wyłącznie do regulowania kwestii składek odprowadzanych do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych. W związku z tym wykładnia art. 26 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która daje możliwość obniżenia dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym o kwotę zapłaconych składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne wyłącznie w Polsce, nie znajduje uzasadnienia w aktualnym literalnym brzmieniu przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Decyzja
Na podstawie art. 14b § 5 ustawy z 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r Nr 8, póz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia z 13 kwietnia 2005r na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie Nr 1472/RPŁ/423-157/MJM/05 z 4 kwietnia 2005r uznające stanowisko Sp. z o.o. za nieprawidłowe, Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie, odmawia zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.
Uzasadnienie
Dnia 31 stycznia 2005r do Naczelnika Drugiego Mazowieckiego UrzęduSkarbowego w Warszawie wpłynął wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego. Zdaniem Spółki, przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych należnych od wypłacanych pracownikom wynagrodzeń - cudzoziemcom oddelegowanych na okres przejściowy przez spółki macierzyste z Niemiec i Austrii do pracy w Polsce w Spółce, Spółka powinna uwzględniać kwotę potrąconych, ze środków podatnika, składek na niemieckie bądź austriackie ubezpieczenie społeczne.
Postanowieniem z dnia 4 kwietnia 2005r Nr 1472/RPł-y423-15/MJM/05Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe w zakresie pomniejszania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym o wartość odprowadzanych do niemieckiego czy austriackiego systemu ubezpieczeń składek ubezpieczeniowych ze środków pracownika.
Pismem z dnia 12 kwietnia 2005r Strona złożyła zażalenie na ww.postanowienie i wniosła o zmianę stanowiska w kwestii możliwości obniżenia dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym o kwotę składek naubezpieczenie społeczne potrącane i odprowadzane z wynagrodzeń pracowników w krajach macierzystych tj. Niemiec i Austrii.
Zdaniem płatnika ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nie ogranicza się wyłącznie do regulowania kwestii składek odprowadzanych do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych. W związku z tym wykładnia art. 26 ust. 1 pkt ustawy opodatku dochodowym od osób fizycznych, która daje możliwość obniżenia dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym o kwotę zapłaconych składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne wyłącznie w Polsce, nie znajduje uzasadnienia w aktualnym literalnym brzmieniu przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Przepis w takiej interpretacji powoduje różnicowanie podatników wobec prawa, naruszając tym samym fundamentalną zasadę swobodnego przepływu pracownikóworaz swobodnego przepływu usług w ramach Wspólnoty Europejskiej.
Rozpatrując zażalenie organ odwoławczy stwierdził, co następuje:Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osóbfizycznych (Dz.U. z 2000rNr 14, póz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym z 2005r, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepis art. 3 ust. 1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu których stroną jest Rzeczypospolita Polska.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska dochody otrzymywane przez osoby mające miejsce zamieszkania w jednym z umawiających się państw za pracę wykonywaną w drugim państwie mogą podlegać opodatkowaniu w drugim państwie.
Powyższą zasadę potwierdzają postanowienia umów zawartych między:Polską Rzeczypospolitą Ludową a Republiką Austrii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisaną w Wiedniu 2 października 1974r (Dz.U. z 1975r Nr 24, póz. 129) oraz Rzeczypospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisaną w Berlinie 14 maja 2003r (Dz.U. z 2005r Nr 12, póz. 90).
W świetle tych umów, wynagrodzenia otrzymywane przez osoby fizyczne, mające miejsce zamieszkania poza granicami Polski, od pracodawcy z siedzibą w Polsce za pracę wykonywaną w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce wg zasadokreślonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 2 tej ustawy podstawą obliczenia podatku, zzastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalonyzgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4c, ust. 5c, 6, 8, ust. 10-12 lub art. 24b ust. 1 i2 lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z 13 października1998r o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, póz. 887 z późn.zm.):
a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe chorobowe oraz wypadkowe oraz osób z nim współpracujących,
b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz chorobowe, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczone w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawą wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c oraz składek których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Prawo do odliczenia składek o których mowa w cytowanym przepisie ustawodawca nie uzależnia od rodzaju obowiązku podatkowego ciążącego napodatniku. Każdemu podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych bezwzględu na to czy jest nierezydentem czy też rezydentem przysługuje prawo do odliczenia od dochodu składek na ubezpieczenia społeczne zapłaconych w roku podatkowym przez podatnika lub potrąconych przez płatnika.Jednakże odliczeniu podlegają wyłącznie składki określone w ustawie z 13 października 1998r o systemie ubezpieczeń społecznych tj. składki wskazane w polskim prawodawstwie w dziedzinie ubezpieczeń społecznych.
Opłacone przez pracowników Spółki składki na ubezpieczenie społeczne na podstawie przepisów ustawodawstwa państwa będącego miejscem zamieszkania podatników nie mogą być odliczone od dochodu w Polsce, gdyż składki te nie są składkami o których wyżej mowa, a osoby te nie podlegają ubezpieczeniom społecznym w Polsce. Spółka będąc płatnikiem obowiązanym zgodnie z art. 31 i art. 32 ustawy opodatku dochodowym od osób fizycznych do obliczania i pobierania w ciągu rokuzaliczki na ten podatek, nie może odliczać od dochodu potrąconych ze środków pracowników składek wpłacanych do systemu ubezpieczeń społecznych Austrii i Niemiec. Zgodnie bowiem z brzmieniem tego przepisu, płatnicy są obowiązani odliczać potrącone w danym miesiącu składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit.b/ wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osóbfizycznych.
Stąd też brak jest przesłanek do dokonania zmiany postanowienia organu linstancji.
