ILPB3/423-186/10-2/AO
Interpretacja indywidualna
z dnia 30 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2010 r. (data wpływu 23.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków na usługi doradcze - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 23 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków na usługi doradcze.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka na mocy Umowy Licencyjnej na Oprogramowanie nabyła licencję na system i ma zamiar dokonać jego wdrożenia w przedsiębiorstwie.
System, który ma być zainstalowany i wdrożony w Spółce ma obejmować: finanse, kontroling, gospodarkę materiałową (zapasy), sprzedaż oraz produkcję.
Zgodnie z zawartą umową, datę dostawy nośników z Oprogramowaniem strony ustaliły na dzień 30 grudnia 2009 r. i z tym dniem została udzielona Licencja na Oprogramowanie .
System ma zostać oddany do używania najpóźniej do 30 czerwca 2010 r.
Po dostarczeniu oprogramowania, jego zainstalowaniu i uruchomieniu, system będzie gotowy do używania w przedsiębiorstwie.
W związku z zakupem licencji na oprogramowanie systemu , Spółka zawarła umowę z firmą świadczącą usługi doradcze i szkoleniowe.
Podmiot ten zobowiązał się w zawartej ze Spółką umowie do świadczenia „usług doradczych i szkoleniowych w celu wdrożenia rozwiązania biznesowego wspierającego zarządzanie przedsiębiorstwem w oparciu o pełną funkcjonalność systemu ”.
Usługi doradcze prowadzone będą już przed oddaniem systemu do używania i kontynuowane będą już po jego oddaniu do używania.
Początkowo, prowadzona będzie analiza potrzeb Spółki, tworzona będzie koncepcja biznesowa, która obejmować będzie określenie pożądanego docelowego stanu systemu . System będzie także używany na potrzeby szkoleń pracowników oraz prowadzone będą na nim testy wraz z opracowaniem koncepcji wdrożenia oraz określeniem możliwych usprawnień systemu .
W końcowej fazie wdrożenia nastąpi start produktywny z wykorzystaniem pełnych możliwości systemu.
Zlecone firmie doradczej usługi doradcze nie wiążą się z utworzeniem nowego programu komputerowego ani ze zmianą udzielonej Spółce licencji.
Wdrożenie i dostosowanie systemu do specyfiki prowadzonego przedsiębiorstwa dokonane będzie odpłatnie.
Usługi doradcze prowadzone będą w następujących fazach:
* Faza I - Inicjalizacja projektu - ustalenie zasad współpracy, infrastruktury oraz omówienie zakresu projektu, potwierdzenie zespołu projektowego, podziału zadań i odpowiedzialności, opracowanie / ustalenie harmonogramów i narzędzi projektowych (w okresie od 15 listopada 2009 r. do 30 listopada 2009 r.);
* Faza II - Analiza potrzeb i różnic - potwierdzenie docelowego zakresu wdrożenia, określenie wymagań biznesowych nie wspieranych przez standardową funkcjonalność oprogramowania (w okresie od 1 grudnia 2009 r. do 23 grudnia 2009 r.);
* Faza III - Koncepcja biznesowa - określenie pożądanego i docelowego stanu, struktury i procesów danej organizacji, opracowanie koncepcji wdrożenia zawierającej integrację strategii przedsiębiorstwa poprzez model biznesowy z technologią informatyczną, zidentyfikowanie możliwych usprawnień procesowych wraz z określeniem priorytetów realizacji (w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 30 kwietnia 2010 r.);
* Faza IV - Realizacja - projektowanie, dokumentacja, konfiguracja i wdrożenie pożądanych procesów biznesowych, definicja i realizacja docelowego modelu technologicznego, infrastruktury technicznej i struktury stanowisk pracy, konfiguracja i sizing systemu docelowego wraz z dokumentacją techniczną rozwiązania, określenie struktur danych podstawowych i transakcyjnych, opracowanie strategii i procedur dla administracji i aktualizacji tych danych (w okresie od 2 maja 2010 r. do 30 sierpnia 2010 r.);
* Faza V - Przygotowanie do startu produktywnego - testowanie rozwiązań, opracowanie podziału odpowiedzialności na poziomie procesów oraz koncepcji uprawnień na poziomie docelowych użytkowników, przygotowanie startu produktywnego nowego rozwiązania (w okresie od 1 września 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.);
* Faza VI - Stan produktywny i wsparcie - start produktywny nowego rozwiązania, wsparcie zamknięcia miesiąca (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 1 marca 2011 r.);
Dodatkowo, w ramach realizowanych usług doradczych firma szkoleniowo - doradcza zapewni Spółce pełną dokumentację projektową obejmującą:
1. Dokumentację konfiguracji systemu uwzględniającą wszystkie zmiany etc.
2. Pełen opis architektury systemu (systemy, przeznaczenie).
3. Dokumentację rozszerzeń (prace programistyczne) i interfejsy.
4. Dokumentację uruchomionego zakresu funkcjonalno - procesowego.
5. Dokumentację użytkowników z przypisanymi rolami oraz założeniami do utworzonych ról uprawnień.
6. Procedury systemowe.
7. Procedurę zakładania użytkownika.
8. Procedurę obsługi danych podstawowych.
9. Procedurę otwierania okresów.
10. Procedurę zgłaszania błędów.
W ramach usług doradczych nastąpi także reorganizacja przedsiębiorstwa oraz systemu obiegu dokumentów i informacji. Projekt doradczy ma na celu bowiem nie tylko wdrożenie systemu , ale także poprawę systemu zarządzania w przedsiębiorstwie oraz zniwelowanie przeszkód w jego rozwoju.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wydatki na usługi doradcze związane z wdrożeniem i dostosowaniem systemu użytkowanego na podstawie zakupionej licencji, poniesione przed przekazaniem tej wartości niematerialnej i prawnej do używania, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie poniesienia kosztu, czy zwiększą cenę nabycia licencji podlegającą amortyzacji...
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na usługi doradcze poniesione w związku z wdrożeniem i dostosowaniem systemu użytkowanego na podstawie zakupionej licencji, poniesione przed przekazaniem tej wartości niematerialnej i prawnej do używania stanowić będą koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Tym samym, nie powinny one zwiększać ceny nabycia licencji.
Zdaniem Spółki, wydatki na usługi doradcze nie mają związku z instalacją i uruchomieniem systemu . Ponadto, usługi doradcze, jako niezwiązane wyłącznie z systemem nie powinny powiększać ceny nabycia zakupionej przez Spółkę licencji.
Zgodnie z przepisem art. 16b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c ww. ustawy, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania (...) licencje (...) o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.
Tym samym, aby nabytą przez Spółkę licencję zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych musi ona spełniać łącznie następujące warunki: w dniu przyjęcia do używania musi nadawać się do gospodarczego wykorzystania w przedsiębiorstwie oraz przewidywany okres używania musi przekraczać rok.
Zdaniem Spółki, zainstalowane oprogramowanie spełnia te warunki.
Zgodnie z przepisem art. 16g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 - 14, uważa się, w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Zgodnie z art. 16g ust. 3 tejże ustawy, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. w przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Przepis ten jasno określa moment, z którym cenę nabycia powiększa się o koszty związane z zakupem środka trwałego oraz wartości niematerialnej i prawnej i wskazuje, iż jest to moment oddania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej do używania. Ustawa nie określa jak należy rozumieć ten moment i kiedy on następuje. Posługując się gramatyczną wykładnią tego pojęcia, należałoby go łączyć z momentem faktycznego rozpoczęcia wykorzystywania, co w Spółce nastąpi zaraz po uruchomieniu.
Odnosząc się wprost do postawionego przez Spółkę pytania, wskazać należy, że ustawodawca nie zdefiniował użytych w przepisie art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych terminów: uruchomienie i instalacja, odnoszących się do programów oraz systemów komputerowych.
Wobec powyższego, celowym jest posłużenie się wykładnią językową.
Uruchomienie oznacza zapoczątkowanie działania, a poprzez instalowanie należy rozumieć wgrywanie na dysk twardy komputera nowego programu.
Terminy te odnoszą się, zdaniem Wnioskodawcy, do czynności związanych stricte z programem komputerowym, związanych bezpośrednio i funkcjonalnie tylko z nim. Przyjęcie, że usługi doradcze związane są z uruchomieniem i instalacją systemu byłoby zbyt daleko idące.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na usługi doradcze nie mają związku z instalacją i uruchomieniem oprogramowania, nie będą więc zwiększać ceny nabycia zakupionej licencji.
Zdaniem Spółki, w tym przypadku wskazane przez ustawodawcę pojęcia - uruchomienie i instalacja - należy interpretować w sposób ścisły. Zgodnie z treścią przywołanego przepisu istotny jest jedynie charakter wydatków oraz ich niezbędność do montażu, instalacji i uruchomienia środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
Zdaniem Spółki, usługi te nie są niezbędne do uruchomienia i instalacji systemu . Ponadto wskazać należy, że przepis art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mówi o dniu przekazania wartości niematerialnej i prawnej do używania, którą to wartością niematerialną i prawną w przypadku Spółki jest licencja.
W przypadku licencji uznać należy, że momentem jej oddania do używania jest moment zainstalowania i uruchomienia programu, który Spółka ma prawo użytkować w oparciu o tę udzieloną licencję. Ponadto, zlecone firmie doradczej usługi doradcze nie wiążą się z utworzeniem nowego programu komputerowego ani ze zmianą udzielonej Spółce licencji.
Dodatkowo, w ramach usług doradczych zmieniona zostanie organizacja przedsiębiorstwa, a także zmianie ulegnie system obiegu dokumentów i informacji. Projekt doradczy ma na celu bowiem nie tylko wdrożenie systemu , ale także poprawę systemu zarządzania w przedsiębiorstwie oraz zniwelowanie przeszkód w jego rozwoju.
W rezultacie, stworzony ma zostać system wspomagania zarządzania w obszarze: finansów, produkcji, zakupów, zarządzania magazynem oraz sprzedaży i dystrybucji, który współdziałać ma z systemem .
W związku z tym, usługi doradcze, jako niezwiązane wyłączenie z systemem , nie powinny powiększać ceny nabycia zakupionej przez Spółkę licencji.
Podsumowując, w związku z tym, że usługi doradcze nie mają bezpośredniego wpływu na uruchomienie i instalację programu komputerowego, z którego Spółka korzysta na podstawie udzielonej licencji na system , to nie powinny one powiększać ceny nabycia przedmiotowej wartości niematerialnej i prawnej.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki te winny być oceniane i kwalifikowane na zasadach ogólnych, tj. po spełnieniu przesłanek określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, po wykazaniu związku poniesionych wydatków z uzyskanymi przychodami, mogą zostać zaliczone bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w dniu ich poniesienia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a (tj. gruntów) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
Zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje – o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.
W myśl art. 16g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 - 14, uważa się, w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Zgodnie z art. 16g ust. 3 tejże ustawy, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. w przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
W myśl art. 16g ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od wysokości przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.
W tym miejscu należy wskazać, iż w przypadku systemów komputerowych, mamy bardzo często do czynienia z procesem ich wdrożenia, aby przedmiotowa wartość niematerialna i prawna nadawała się do gospodarczego wykorzystania. Na proces ten składa się zespół czynności dostosowawczych, takich jak: zaprojektowanie, budowa i wdrożenie oprogramowania, dostarczenie i udzielenie przez wykonawcę licencji na korzystanie z oprogramowania, czy wykonanie migracji danych z wcześniejszego systemu do dostarczonego oprogramowania. Są to niewątpliwie czynności związane z instalacją, wdrożeniem i uruchomieniem systemu komputerowego, umożliwiające jego użytkowanie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w związku z zakupem licencji na oprogramowanie systemu , Spółka zawarła umowę z firmą świadczącą usługi doradcze i szkoleniowe. Podmiot ten zobowiązał się w zawartej ze Spółką umowie do świadczenia „usług doradczych i szkoleniowych w celu wdrożenia rozwiązania biznesowego wspierającego zarządzanie przedsiębiorstwem w oparciu o pełną funkcjonalność systemu”.
Usługi doradcze prowadzone będą już przed oddaniem systemu do używania i kontynuowane będą już po jego oddaniu do używania.
Usługi doradcze prowadzone będą w następujących fazach:
* Faza I - Inicjalizacja projektu - ustalenie zasad współpracy, infrastruktury oraz omówienie zakresu projektu, potwierdzenie zespołu projektowego, podziału zadań i odpowiedzialności, opracowanie / ustalenie harmonogramów i narzędzi projektowych,
* Faza II - Analiza potrzeb i różnic - potwierdzenie docelowego zakresu wdrożenia, określenie wymagań biznesowych nie wspieranych przez standardową funkcjonalność oprogramowania,
* Faza III - Koncepcja biznesowa - określenie pożądanego i docelowego stanu, struktury i procesów danej organizacji, opracowanie koncepcji wdrożenia zawierającej integrację strategii przedsiębiorstwa poprzez model biznesowy z technologią informatyczną, zidentyfikowanie możliwych usprawnień procesowych wraz z określeniem priorytetów realizacji,
* Faza IV - Realizacja - projektowanie, dokumentacja, konfiguracja i wdrożenie pożądanych procesów biznesowych, definicja i realizacja docelowego modelu technologicznego, infrastruktury technicznej i struktury stanowisk pracy, konfiguracja i sizing systemu docelowego wraz z dokumentacją techniczną rozwiązania, określenie struktur danych podstawowych i transakcyjnych, opracowanie strategii i procedur dla administracji i aktualizacji tych danych,
* Faza V - Przygotowanie do startu produktywnego - testowanie rozwiązań, opracowanie podziału odpowiedzialności na poziomie procesów oraz koncepcji uprawnień na poziomie docelowych użytkowników, przygotowanie startu produktywnego nowego rozwiązania,
* Faza VI - Stan produktywny i wsparcie - start produktywny nowego rozwiązania, wsparcie zamknięcia miesiąca.
W ramach usług doradczych nastąpi także reorganizacja przedsiębiorstwa oraz systemu obiegu dokumentów i informacji.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż koszty poniesione przez Spółkę na usługi doradcze nie mają bezpośredniego wpływu na samo uruchomienie i funkcjonowanie oprogramowania, a więc nie będą zwiększać wartości początkowej nabytej wartości niematerialnej i prawnej. Wydatki na doradztwo mają bowiem na celu nie tylko wdrożenie systemu , ale także poprawę systemu zarządzania w przedsiębiorstwie oraz zniwelowanie przeszkód w jego rozwoju. Usługi doradcze nie są związane wyłącznie z systemem . Zatem, wydatki te winny być oceniane i kwalifikowane na zasadach ogólnych, tj. po spełnieniu przesłanek określonych we wskazanym art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zasady potrącalności kosztów uzyskania przychodów zostały unormowane w przepisach art. 15 ust. 4 - 4h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stosownie do art. 15 ust. 4d ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Jak stanowi art. 15 ust. 4e cyt. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Wobec tego, w odniesieniu do ponoszonych wydatków na usługi doradcze, będzie miała zastosowanie generalna zasada wynikająca z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl której koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.
Reasumując, wydatki na usługi doradcze związane z wdrożeniem i dostosowaniem systemu użytkowanego na podstawie zakupionej licencji, poniesione przed przekazaniem tej wartości niematerialnej i prawnej do używania, w związku z tym, że nie mają bezpośredniego wpływu na uruchomienie i instalację systemu, po spełnieniu przesłanek określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 4d cyt. ustawy, w dacie ich poniesienia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
