1401/FB/005-465/ZL/05
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 7 października 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Pismem z dnia 25 lutego 2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2005 r. wystąpił Pan w sprawie rozmyślnego i bezpodstawnego, niezgodnego z prawem obniżenia składki (podatku) na ubezpieczenie zdrowotne, co skutkuje zwiększeniem podatku. Stwierdza Pan, że jest to działanie bezprawne, bez legitymacji organu ustawodawczego. Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od wypłaconej Panu w 2004 roku emerytury, płatnik (Wojskowe Biuro Emerytalne w Warszawie) pobrał w ciągu tego roku składkę na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 3.714,14 zł. Natomiast w informacji (PIT-11A) o dochodach uzyskanych przez Pana w 2004 roku od organu rentowego, płatnik ten, wykazał kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 3.506,48 zł.
Zdaniem Pana takie działanie jest bezprawne, gdyż po obliczeniu podatku dochodowego za 2004 rok według skali podatkowej, obliczenie od tego podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 3.506,48 zł., a nie w kwocie faktycznie pobranej, w ciągu 2004 roku przez płatnika, powoduje zawyżenie należnego podatku dochodowego o kwotę 207,66 zł. W powyższym wystąpieniu pyta Pan, w jaki sposób powinno być wypełnione zeznanie za 2004 rok (PIT-37), z pełną realną składką na ubezpieczenie zdrowotne, czy też z obniżoną. Powołanym w sentencji postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga uznał Pana stanowisko, że odliczeniu od podatku dochodowego podlega faktycznie pobrana przez płatnika kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, za nieprawidłowe.
Decyzja
Na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, póz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 24 czerwca2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga z dnia15 czerwca 2005 r. Nr 1434/SD-DF/415/107/JG/05, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, orzeka odmówić zmiany powołanego postanowienia wydanego w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego
Uzasadnienie
Pismem z dnia 25 lutego 2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2005 r.wystąpił Pan w sprawie rozmyślnego i bezpodstawnego, niezgodnego z prawem obniżeniaskładki (podatku) na ubezpieczenie zdrowotne, co skutkuje zwiększeniem podatku. Stwierdza Pan, że jest to działanie bezprawne, bez legitymacji organu ustawodawczego.Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od wypłaconej Panu w 2004 roku emerytury, płatnik (Wojskowe Biuro Emerytalne w Warszawie) pobrał w ciągu tego rokuskładkę na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 3.714,14 zł.Natomiast w informacji (PIT-11A) o dochodach uzyskanych przez Pana w 2004 roku od organu rentowego, płatnik ten, wykazał kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne wwysokości 3.506,48 zł.
Zdaniem Pana takie działanie jest bezprawne, gdyż po obliczeniu podatku dochodowego za2004 rok według skali podatkowej, obliczenie od tego podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 3.506,48 zł., a nie w kwocie faktycznie pobranej, w ciągu 2004 rokuprzez płatnika, powoduje zawyżenie należnego podatku dochodowego o kwotę 207,66 zł.W powyższym wystąpieniu pyta Pan, w jaki sposób powinno być wypełnione zeznanie za 2004 rok (PIT-37), z pełną realną składką na ubezpieczenie zdrowotne, czy też z obniżoną.Powołanym w sentencji postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga uznał Pana stanowisko, że odliczeniu od podatku dochodowego podlega faktycznie pobrana przez płatnika kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, za nieprawidłowe.
W zażaleniu wniesionym na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa -Praga podnosi Pan, że w wystąpieniu do Ministra Finansów (przekazanym do rozpatrzenia Naczelnikowi Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga) zostały przedstawione problemy bezprawnego obniżania w 2003 r. i 2004 r. składki na ubezpieczenie zdrowotne. Tak jak wpismach rozpatrzonych przez organ pierwszej instancji dokonuje Pan obliczenia należnego podatku dochodowego za 2004 r. z odliczeniem od podatku dochodowego kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne faktycznie pobranej w 2004 roku przez płatnika i kwoty składki zdrowotnej wykazanej przez płatnika w informacji PIT-11A. Stwierdza Pan przy tym, że odliczenie od podatku dochodowego wykazanej w informacji PIT-11A zaniżonej kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne powoduje zwiększenie podatku ponad ten, jaki należy się państwu. Stwierdza Pan przy tym, że obniżona składka zdrowotna jest elementem umożliwiającym na dowolne majstrowanie podatkami na niekorzyść podatników, bo o tyle muszą zapłacić większy podatek wyrażony w niedopłacie.W zażaleniu od przedmiotowego postanowienia odnosi się Pan także do pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga z dnia 16 czerwca 2005 r. - Nr1434/SDODF/411/CZS/762/05, którym został Pan poinformowany, że zeznanie podatkowe za 2004 rok PIT-37 zostało wypełnione niezgodnie z ustalonymi wymogami.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po ponownym rozpatrzeniu sprawy, w wyniku złożonego zażalenia zauważa co następuje. Przepisy regulujące zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego zostały zawarte w ustawie z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, póz. 391 z późn. zm.) . Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 15 tej ustawy obowiązkowi ubezpieczenia podlegają osobypobierające emeryturę lub rentę, osoby w stanie spoczynku pobierające uposażenie lub uposażenie rodzinne oraz osoby pobierające uposażenie po zwolnieniu ze służby lub świadczenie pieniężne o takim samym charakterze.W 2004 roku składka na ubezpieczenie zdrowotne wynosiła 8,25% podstawywymiaru tej składki (art. 199 pkt 2 powołanej wyżej ustawy).Stosownie do art. 35 ust 1 pkt 1 tej ustawy składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega odliczeniu od podatku dochodowego od osób fizycznych - na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r.Nr 14, póz. 176 z późn. zm.).
Zasady odliczania od podatku dochodowego obliczonego za 2004 rok, składki na ubezpieczenie zdrowotne określają przepisy art. 27b powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku. W świetle tychprzepisów, podatek dochodowy, obliczony zgodnie ze skalą podatkową, określoną w art. 27 tej ustawy, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisamio powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Z tym zastrzeżeniem, żekwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek dochodowy niemoże przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.Zatem pomimo, że z Pana emerytury płatnik pobierał składkę na ubezpieczenie zdrowotne wwysokości 8,25% jej wymiaru, to zgodnie z wyżej cytowanym art. 27b) ustawy o podatkudochodowym, od podatku dochodowego obliczonego w zeznaniu podatkowym złożonym za2004 rok może Pan odliczyć składkę w wysokości 7,75% podstawy jej wymiaru.Oznacza to, że 0,5% kwoty tej składki, pobranej w 2004 r. przez płatnika, nie jestrekompensowana podatkiem dochodowym, lecz jest pokrywana z Pana dochodu. Z wystąpienia Pana wynika, że w ciągu 2004 roku, płatnik pobrał z Pana świadczenia składkę na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 3.714,14 zł. Natomiast w informacji PIT-11A wykazał kwotę 3.506,48 zł., czyli kwotę która zgodnie z art. 27b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może być odliczona od podatku dochodowego od osób fizycznych.
W konsekwencji, od podatku obliczonego w zeznaniu złożonym za 2004 rok, może Pan odliczyć kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 3.506,48 zł.Nie można, zgodzić się z Pana stanowiskiem, że wykazana przez płatnika w informacji PIT-11A zaniżona kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne jest działaniem bezprawnym.Bowiem, jak wyżej zostało wykazane, wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz zasady i wysokość jej odliczania od podatku dochodowego od osób fizycznych zostały określone w ustawach. Zauważyć przy tym należy, że art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, iżnakładanie podatków, innych danin publicznych, określenie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatku następuje w drodze ustawy.
Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie orzekł jak w sentencji.Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.
