• Decyzja o zakresie stosow...
  16.11.2024

PB-3/005-SIP-284/05

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 26 października 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 126 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Dotyczyło kwestii możliwości odliczenia od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, określonej w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit g) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych - wymienionych wyżej wydatków poniesionych w okresie 2003-2004 roku.

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm), zmieniam z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu z dnia 28 czerwca 2005 roku nr PDF/415-32/05, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

Uzasadnienie

Pismem z dnia 31 marca 2005 roku uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2005 roku, wystąpił Pan do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:

W dniu 6 czerwca 2003 roku zawarł Pan z firmą "..." w ... umowę na zakup mieszkania w nowo budowanym budynku przy ul. .... Dla zabezpieczenia środków na zakup mieszkania, w dniu 26 czerwca 2003 roku podpisał Pan umowę na kredyt hipoteczny z LG Petro Bank S.A. O/Bydgoszcz. Spłata kredytu wraz z odsetkami rozpoczęła się w lipca 2003 i do grudnia 2004 roku spłacił Pan kwotę odsetek w wysokości 9.920,36 zł. Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uzyskał Pan 19 grudnia 2003 roku. Mieszkanie nabyte zostało w stanie surowym i jego wykończenie trwało od końca 2003 roku do końca kwietnia 2004 roku, kiedy nastąpiło zameldowanie w zakupionym lokalu. Informuje Pan, że zasiedlenie nastąpiło w dniu 28 kwietnia 2005 roku, zaś w mieszkaniu samodzielnie instalował białą armaturę, glazurę, terakotę, drzwi wejściowe i wewnętrzne, szyby do drzwi wewnętrznych, parapety, szafę przedpokojową w zabudowie trwałej, oraz częściowo dokonał malowania. We wniosku przedstawił Pan terminy w jakich dokonywał prac. Do zapytania dołączył Pan akt notarialny dotyczący zakupu, protokół dot. standardu wykończenia mieszkania, protokół odbioru końcowego oraz umowę o przekazanie lokalu pod roboty własne.

Zapytanie dotyczyło kwestii możliwości odliczenia od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, określonej w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit g) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku, nr 14, poz. 176 ze zm.) - wymienionych wyżej wydatków poniesionych w okresie 2003-2004 roku.

Zdaniem wnioskodawcy wydatki te mogą zostać odliczone.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu postanowieniem z dnia 28 czerwca 2005 roku nr PDF/415/40/05 uznał przedstawione w zapytaniu stanowisko za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia wskazał, że zgodnie z przepisami prawa budowlanego budowa budynku trwa do momentu dokonania jego odbioru technicznego, zatem przed tą datą nie jest możliwe ponoszenie wydatków na remont lokalu. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu przywołał definicję remontu zawartą w art. 3 pkt 8 ustawy prawo budowlane (Dz. U. z 2003 roku, nr 207, poz. 2016), zgodnie z którą, remont to wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego. W konkluzji stwierdził, że nie jest możliwe odliczenie wydatków poniesionych na remont przed uzyskaniem przez inwestora pozwolenia na użytkowanie.

Na wyżej wymienione postanowienie nie złożył Pan zażalenia, zatem stało się ono ostateczne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku stwierdził, że postanowienie to narusza obowiązujące prawo.

W myśl art. 14b § 5 organ odwoławczy, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego, z urzędu, jeżeli postanowienie to rażąco narusza obowiązujące prawo.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 lit g) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 17, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie odrębnych przepisów. Rodzaj wydatków, których poniesienie uprawnia do dokonania odliczenia, określony został w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. nr 156 poz. 788 ze zm.). Jak słusznie podniósł w udzielonej odpowiedzi Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu, z remontem lokalu mieszkalnego mamy do czynienia po zakończeniu budowy tego lokalu. Organ podatkowy pierwszej instancji nie wskazał jednak podstawy prawnej swojego stanowiska w tej mierze, powołując się jedynie ogólnie na przepisy prawa budowlanego.

Zgodnie z prawem budowlanym - art. 54 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane (Dz. U. z 2003 roku, nr 207, poz. 2016 ze zm.), do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i 57, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Stosownie do art. 57 tej ustawy, do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest obowiązany dołączyć m.in. oryginał dziennika budowy. Z treści powołanych przepisów prawa budowlanego wynika, że zawiadomienie właściwego organu o zamiarze przystąpienia do użytkowania następuje po zakończeniu budowy, natomiast pozwolenie na użytkowanie może zostać wydane co do zasady po zakończeniu budowy. Powyższe oznacza, że budowa musi być uprzednio ukończona. Tym samym, terminem ukończenia budowy nie może być termin uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy prawo budowlane, przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego, zatem zakończenie budowy wiąże się z wykonaniem (wybudowaniem) tego obiektu. Wszelkie działania w toku prac budowlanych odnotowywane są w dzienniku budowy. Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 1 ustawy, dziennik budowy stanowi urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót. Dziennik ten odzwierciedla aktualny stan prac, w tym także datę zakończenia budowy. Fakt zaś wystąpienia z wnioskiem o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, oznacza, że budowa została zakończona oraz, że wg inwestora obiekt wykonany został zgodnie z projektem. Jak wynika bowiem z art. 57 ust. 1 pkt 2 lit a) ustawy prawo budowlane, do wniosku dołącza się m.in. oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami. Nadmienić także należy, iż ewentualna okoliczność, że dany obiekt budowlany nie został wykonany zgodnie z projektem budowlanym, w wyniku czego np. właściwy organ odmówi wydania pozwolenia na użytkowanie, nie powoduje, iż budowa nie została zakończona. Powyższe wynika bezpośrednio z treści art. 59 ust. 5 ustawy prawo budowlane. Powoływane natomiast w interpretacji organu podatkowego pierwszej instancji pojęcie odbioru technicznego (nie zdefiniowane w ustawie), odnosi się zaś do sytuacji, w której stosowny organ (w tym inspektor nadzoru) bada zgodność wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym. Odbiór techniczny dotyczyć może zarówno całości wybudowanego budynku jak i poszczególnych elementów i urządzeń w trakcie budowy (art. 25 pkt 3 ustawy prawo budowlane). W sprawie jednakże, istotnym terminem jest data ukończenia budowy. Z uwagi na powołane wyżej okoliczności, za termin zakończenia budowy uznać należy najpóźniej datę zgłoszenia, o którym mowa w art. 54 ustawy prawo budowlane.

Ponadto wskazać należy, iż skoro z przepisów wykonawczych do ustawy o podatku dochodowym tj. powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, wynika, co należy rozumieć pod pojęciem remontu, a więc zostało ono zdefiniowane na potrzeby prawa podatkowego, brak jest podstaw do powoływania tego pojęcia w znaczeniu jakie nadaje mu ustawa - prawo budowlane.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 5 cyt. Ordynacji podatkowej zmiana postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

Od niniejszej decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, ul. Dra E. Warmińskiego 18, 85-950 Bydgoszcz, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...