IBPBII/2/415-898/10/AK
Interpretacja indywidualna
z dnia 29 października 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 19 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia akcji nabytych przed 01 stycznia 2004r. - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 19 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia akcji nabytych przed 01 stycznia 2004r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Decyzją Prezesa Narodowego Banku Polskiego w październiku 1990r. zostało utworzone Towarzystwo Bankowe Spółka Akcyjna (obecnie „X” Bank Spółka Akcyjna). Emisja akcji serii A miała na celu zgromadzenie kapitału założycielskiego w minimalnej wysokości, według obowiązujących wówczas wymagań dla utworzenia banku w oparciu o ustawę Prawo bankowe z zachowaniem trybu określonego przez Kodeks handlowy. W pierwszej emisji wyemitowano 126 812 akcji na okaziciela serii A o wartości nominalnej 100 000 starych złotych (10 zł po denominacji), co pozwoliło zebrać kapitał akcyjny w wysokości 12 681 200 000 starych złotych. Emisja ta była pokryta w 25% przed zarejestrowaniem, a pozostałe 75% zostało opłacone do dnia 31 grudnia 1990r.
Akcje Banku (77 600) założyciele objęli w dniu 05 listopada 1990r., kiedy to podpisano umowę spółki w formie aktu notarialnego, w którym wyrazili zgodę na objęcie pozostałych 49 212 akcji przez inne osoby fizyczne i prawne, po ich cenie nominalnej, przy czym ich cena emisyjna była równa cenie nominalnej.
Spółka została utworzona w drodze zawiązania łącznego, a zarejestrowana w dniu 19 grudnia 1990r. przez Sąd w rejestrze handlowym. Według wydanego w 1994r. prospektu emisyjnego, Bank został formalnie zarejestrowany przez grupę ponad 500 inwestorów, którzy wnieśli kapitał w wysokości … starych złotych.
W dniu 15 listopada 1990r. wnioskodawczyni objęła 300 akcji zwykłych na okaziciela po 100 000 starych złotych każda, za które dokonała zapłaty kolejno 28 listopada 1990r. 7 500 000 starych złotych i 21 grudnia 1990r. 22 500 000 starych złotych, a które 16 lutego 1991r. złożyła w siedzibie spółki.
W dniu 16 lutego 1991r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału akcyjnego w drodze emisji 223 188 akcji na okaziciela serii B o wartości nominalnej 100 000 starych złotych (10 zł) każda i po cenie emisyjnej 120 000 starych złotych (12 zł) za akcję. Emisja akcji serii B została skierowana do dotychczasowych akcjonariuszy Banku w drodze wykonania prawa poboru. Podwyższenie kapitału zarejestrowano 30 kwietnia 1991r. W ramach emisji akcji serii B wnioskodawczyni nabyła w dniu 08 marca 1991r. 528 akcji o wartości 63 360 000 starych złotych, które złożyła w siedzibie spółki 31 maja 1991r. W dniu 10 marca 1994r. Bank uzyskał zgodę Komisji Papierów Wartościowych na wprowadzenie akcji serii A i B (oraz C) do publicznego obrotu. W sierpniu 1994r. Bank złożył akcje serii A i B do depozytu w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych.
W dniu 12 września 1994r. Rada Giełdy podjęła uchwałę o dopuszczeniu do obrotu giełdowego na rynku podstawowym, a w dniu 20 września 1994r. Zarząd Giełdy podjął uchwałę o wprowadzeniu do obrotu giełdowego 126 812 akcji serii A oraz 223 188 akcji serii B. Pierwsze notowanie akcji serii A i B odbyło się 07 listopada 1994r.
W dniu 08 lutego 1995r. został zarejestrowany split akcji 1:5, czyli każda akcja o wartości nominalnej 10 zł została podzielona na 5 akcji o wartości nominalnej 2 zł każda. W związku z tym liczba akcji Banku zwiększyła się do 634 060 akcji serii A o 1 115 940 akcji serii B.
W dniu 05 marca 2009r. wnioskodawczyni dokonała zbycia 1 500 akcji serii A i 2 640 akcji serii B. Centralny Dom Maklerski wystawił informację PIT-8C za 2009r., wpisując przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych serii A i B w części F informacji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dochód uzyskany w 2009r. ze sprzedaży akcji serii A i B, które wnioskodawczyni nabyła przed dniem 01 stycznia 2004r. zwolniony jest z podatku dochodowego od osób fizycznych...
Zdaniem wnioskodawczyni, akcje sprzedane w 2009r. spełniają przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2004r. w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.).
W ocenie wnioskodawczyni w świetle powyższych przepisów warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia akcji nabytych przed 01 stycznia 2004r. jest nabycie tych akcji m.in. na podstawie oferty publicznej oraz dopuszczenie ich do obrotu publicznego.
Wnioskodawczyni twierdzi, że jest poza sporem, że akcje nabyła przed dniem 01 stycznia 2004r., zaś pojęcie „publicznej oferty” nie zostało zdefiniowane przez ustawę podatkową. Posiada ono zatem takie znaczenie jakie nadaje mu język potoczny. W związku z powyższym „ofertą publiczną” jest propozycja nabycia akcji, skierowana do nieograniczonego kręgu odbiorców, służąca ogółowi, przeznaczona i dostępna dla wszystkich.
Emisja zakupionych przez wnioskodawczynię akcji serii A i B odbyła się przed wejściem w życie ustawy z dnia 22 marca 1991r. Prawo o publicznym obrocie i funduszach powierniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 155 ze zm.), która definiowała i regulowała obrót publiczny jako proponowanie nabycia, nabywanie lub przenoszenie praw z emitowanych w serii papierów wartościowych w drodze oferty publicznej lub zaproszenie do rokowań przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli oferta lub zaproszenie do rokowań skierowane są do więcej niż 300 osób albo do nieoznczonego adresata (art. 1 ust. 1 ww. ustawy).
Wedle oceny wnioskodawczyni założyciele Towarzystwa Bankowego proponowali nabycie akcji serii A nieograniczonej grupie osób fizycznych i prawnych liczącej więcej niż 300 osób. Natomiast emisja serii B skierowana była do wszystkich akcjonariuszy a więc także do grupy większej niż 300 osób.
Podsumowując wnioskodawczyni uważa, iż nabycie akcji nastąpiło w publicznym obrocie i na podstawie publicznej oferty, a dochód uzyskany z tej sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są kapitały pieniężne. Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) wyżej wymienionej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.
W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538). Papierami wartościowymi są w rozumieniu tej ustawy m.in. akcje.
Z kolei art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od dochodów uzyskanych m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.
W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.
Przepis art. 30b ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochodów ze zbycia papierów wartościowych (akcji) nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz w art. 30c ustawy.
Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów pieniężnych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 cyt. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 202, poz. 1956. ze zm.) przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r.
Natomiast zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 01 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2003r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.) - przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.
Wyłącznie wówczas, jeżeli akcje serii A i B sprzedane przez wnioskodawczynię w 2009r. spełniałyby wszystkie przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2004r. w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r., to do dochodu osiągniętego z tego tytułu nie miałyby zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym także powoływane wyżej przepisy art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust. 1 i ust. 2 pkt 1 oraz art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy.
W świetle wyżej przytoczonych przepisów dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:
akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;
nabycia dokonano przed dniem 01 stycznia 2004r.;
nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.
Dla oceny, czy sprzedaż akcji korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie wyżej powołanych przepisów istotne jest nie tylko to kiedy akcje te zostały nabyte i okoliczność czy akcje zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. Znaczenie ma także tryb nabycia akcji będących przedmiotem sprzedaży.
Odnosząc się do kwestii czy przedmiotowe akcje serii A i B zostały nabyte w ofercie publicznej należy zdefiniować pojęcie „publicznej oferty”.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia, iż powołana przez wnioskodawczynię ustawa z dnia 22 marca 1991r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowym i funduszach powierniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 155 ze zm.) weszła w życie po emisji zakupionych przez wnioskodawczynię akcji serii A i B. Ustawa ta definiuje bowiem w art. 1 § 1 wyłącznie pojęcie „publicznego obrotu”, nie zawiera natomiast definicji „publicznej oferty”.
Ponieważ ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych również nie zawarł definicji „publicznej oferty”, ani też nie odwołał się do innych przepisów prawa, to zgodnie z założeniami wykładni prawa, celem wyjaśnienia znaczenia terminu „publicznej oferty” należy, w pierwszej kolejności, odnieść się do wykładni językowej.
Kierując się tymi zasadami należy określić czy nabycie akcji w omawianym przypadku nastąpiło na podstawie publicznej oferty. W świetle definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod redakcją M. Szymaczka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1996r. tom II L-P, str. 1022) „publiczny" oznacza: dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich.
Na wskazanej wyżej podstawie publiczny charakter oferty ma miejsce wtedy, gdy oferta skierowana jest do wszystkich, a nie tylko do ograniczonego kręgu osób. Mówiąc o publicznym charakterze oferty należy bowiem mieć na względzie powszechny dostęp do akcji bez względu na liczbę osób, do których skierowana jest oferta, nawet jeżeli ich liczba przewyższa 300 osób.
Z przedstawionego przez wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, iż w dniu 15 listopada 1990r. objęła ona 300 akcji zwykłych na okaziciela po 100 000 starych złotych każda. W dniu 16 lutego 1991r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału akcyjnego w drodze emisji 223 188 akcji na okaziciela serii B. Emisja akcji serii B została skierowana do dotychczasowych akcjonariuszy Banku w drodze wykonania prawa poboru. W ramach emisji akcji serii B wnioskodawczyni nabyła w dniu 08 marca 1991r. 528 akcji o wartości 63 360 000 starych złotych.
W dniu 12 września 1994r. Rada Giełdy podjęła uchwałę o dopuszczeniu do obrotu giełdowego na rynku podstawowym akcji serii A i B, a w dniu 20 września 1994r. Zarząd Giełdy podjął uchwałę o wprowadzeniu do obrotu giełdowego akcji serii A oraz akcji serii B. Pierwsze notowanie akcji serii A i B odbyło się 07 listopada 1994r.
Natomiast w dniu 05 marca 2009r. wnioskodawczyni dokonała zbycia akcji serii A i B.
Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że z przedstawionego przez wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, iż akcje serii A nabyła ona przed 01 stycznia 2004r. oraz że zostały one nabyte na podstawie oferty publicznej (z wniosku nie wynika, aby oferta nabycia akcji pierwszej emisji była skierowana do określonej grupy osób) jak również zostały dopuszczone do obrotu publicznego. Tym samym zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące zwolnienie dochodu ze sprzedaży ww. akcji serii A z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile wnioskodawczyni sprzedając je nie dokonała tego w ramach działalności gospodarczej. W związku z tym dochód ze sprzedaży akcji serii A uzyskany w 2009r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że sprzedaż nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej.
Natomiast nabycie akcji serii B nie spełniało wymienionych kryteriów publicznego charakteru, gdyż nie była to oferta adresowana do wszystkich, lecz tylko do ograniczonego kręgu osób – do dotychczasowych akcjonariuszy Banku w drodze wykonania prawa poboru, nie miała więc charakteru oferty publicznej dostępnej dla ogółu. Brak jest zatem podstaw do stwierdzenia, iż sprzedane przez wnioskodawczynię w 2009r. akcje serii B spełniały warunek zwolnienia od podatku dochodowego określonego w powołanym wyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym, uznać należy, iż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2004r., gdyż akcje serii B nie zostały nabyte w trybie przewidzianym w tym przepisie. W związku z powyższym dochód uzyskany ze sprzedaży akcji serii B nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania.
Reasumując, dochód ze sprzedaży akcji serii A uzyskany w 2009r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące zwolnienie dochodu ze sprzedaży ww. akcji z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast z uwagi na fakt, że akcje serii B nie zostały nabyte na podstawie publicznej oferty, a więc nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2004r., to dochód z ich sprzedaży podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy i powinien zostać wykazany w zeznaniu rocznym za 2009r., na formularzu PIT-38.
W związku z powyższym stanowisko wnioskodawczyni, iż sprzedane przez nią w 2009r. akcje spełniają przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2004r. należało uznać za nieprawidłowe. Przesłanki określone w ww. przepisie spełniają bowiem wyłącznie akcje serii A.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.