• Interpretacja indywidualn...
  05.05.2024

IPPB1/415-507/10-2/RS

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 140 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19.05.2010 r. (data wpływu 24.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z udziału w zysku spółki komandytowo-akcyjnej – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 24.05.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z udziału w zysku spółki komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca podjął rozmowy ze wspólnikami spółki działającej pod firmą A. sp. j. (dalej jako „Spółka”), prowadzącej działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Wspólnicy Spółki zamierzają rozszerzyć jej działalność i w tym celu zaproponowali Wnioskodawcy wejście do Spółki w charakterze inwestora. Biorąc powyższe pod uwagę, forma spółki jawnej przestała być wystarczająca do prowadzenia działalności Spółki, dlatego też jej wspólnicy planują przeprowadzenie reorganizacji.

W chwili obecnej możliwe do przeprowadzenia wydają się dwa scenariusze. Pierwszy przewiduje przekształcenie Spółki w spółkę komandytowo-akcyjną w ten sposób, że wszyscy obecni wspólnicy Spółki staną się komplementariuszami i jednocześnie akcjonariuszami spółki komandytowo-akcyjnej, posiadającymi równy, 20% udział w jej kapitale zakładowym. Następnie Wnioskodawca zakupi od nich część akcji przekształconej Spółki.

Drugi scenariusz zakłada przekształcenie Spółki w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w ten sposób, że każdy z obecnych wspólników Spółki będzie posiadać równy, 20% udział w kapitale zakładowym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wszyscy obecni wspólnicy wejdą do jej zarządu. Następnie Wnioskodawca zakupi od nich część udziałów przekształconej Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Mając na uwadze powyżej wskazany stan faktyczny, Wnioskodawca zwraca się z następującymi pytaniami:

1. Jak będą opodatkowane dochody Wnioskodawcy z udziału w zysku spółki komandytowo-akcyjnej powstałej z przekształcenia Spółki, gdy będzie jej akcjonariuszem...

2. Jak będzie opodatkowany dochód Wnioskodawcy z późniejszej sprzedaży akcji w spółce komandytowo-akcyjnej powstałej z przekształcenia Spółki...

3. Jak będzie opodatkowany dochód Wnioskodawcy z późniejszej sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością powstałej z przekształcenia Spółki...

Odpowiedź na pytanie oznaczone w przedmiotowym wniosku nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Przedmiotowy wniosek w zakresie pytania oznaczonego nr 2 i nr 3 zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Ad 1.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że gdy będzie akcjonariuszem Spółki po jej przekształceniu w spółkę komandytowo-akcyjną to dochód osiągnięty przez niego z tytułu udziału w zysku tej spółki komandytowo- akcyjnej stanowić będzie dla niego, jako osoby fizycznej, dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r., nr 51, poz. 307- dalej jako ustawa o PIT”) lub po spełnieniu przez niego warunków określonych przepisami art. 9a ustawy o PIT, może być opodatkowany zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o PIT, tj. 19% podatkiem, określanym potocznie jako podatek liniowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody, które będzie uzyskiwał jako akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej, będą dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej. Art. 5a ust. 6 ustawy o PIT wskazuje, co należy rozumieć pod tym pojęciem. Zgodnie z ww. art. 5a ust. 6 ustawy o PIT działalnością gospodarczą jest prowadzona we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły, bez względu na jej rezultat, zarobkowa działalność: (i) wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, (ii) polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, (iii) polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych; z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

Dodatkowo, art. 5b ust. 2 ustawy o PIT doprecyzowuje, iż w sytuacji, gdy pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej (a taką zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. nr 94, poz. 1037, ze zm.) jest spółka komandytowo-akcyjna), przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o PIT, uznaje się za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy o PIT wskazuje, iż przychody z udziału w spółce osobowej u każdego podatnika (wspólnika) określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, chyba że podatnik dokona wyboru sposobu opodatkowania, o którym mowa w art. 30c tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle cytowanych przepisów uzyskane przez spółkę osobową przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodów podlegają rozliczeniu u jej wspólników (w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej zarówno u komplementariuszy, jak i akcjonariuszy) proporcjonalnie do ich udziału w zysku spółki. Dochód osiągnięty z tytułu udziału w spółce komandytowo-akcyjnej stanowić będzie dla jej akcjonariusza - osoby fizycznej dochód pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, lub po spełnieniu przez podatnika warunków określonych przepisami art. 9a ustawy o PIT może być opodatkowany zgodnie z art. 30c ust. 1 tej ustawy, tj. 19% podatkiem, określanym potocznie jako podatek liniowy (por. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 marca 2010 r. (znak IPPB1/415-217/10-2/EC).

Zdaniem Wnioskodawcy, należy również wskazać, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie organów skarbowych, m.in. w pismach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 lipca 2008 r. (znak IBPB1/415-314/08/MW) i 13 maja 2009 r. (znak IBPB1/1/415-175/09/RM), w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 grudnia 2008 r. (znak ILPB1/415-723/08-2/AA), w pismach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 marca 2010 r. (znak IPPB2/415-770/09-2/MG) i 15 marca 2010 r. (znak IPPB1/415-217/10-2/EC) oraz w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 sierpnia 2009 r. (znak ITPB1/415-494/09/HD).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, jako akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej powstałej z przekształcenia Spółki (po przekształceniu) będzie on uzyskiwał przychody z działalności gospodarczej. Przychody należne oraz koszty uzyskania przychodów będą mu przypisywane na bieżąco, proporcjonalnie do jego udziału w zysku spółki komandytowo-akcyjnej. Od tak ustalonego dochodu Wnioskodawca będzie zobowiązany uiszczać w trakcie roku podatkowego miesięczne zaliczki na podatek dochodowy. Dopuszczalne będzie opodatkowanie jego dochodów podatkiem dochodowym według liniowej stawki w wysokości 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji Podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że orzeczenia te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...