IBPBII/2/415-1209/09/HS
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 09 listopada 2009r. (data wpływu do tut. Biura 07 grudnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zakresie opodatkowania sprzedaży akcji nabytych w 1998r. - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 07 grudnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży akcji nabytych w 1998r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca w dniu 07 listopada 1998r. nabył na sesji giełdowej akcje Spółki akcyjnej. w ilości 502 szt. po 14,50 zł za akcję (wartość akcji w cenie zakupu wynosiła 7 279 zł). Akcje te zostały sprzedane w listopadzie 2008r. Wnioskodawca uzyskał przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych w wysokości 9 753,86 zł – wykazany w części F informacji PIT-8C za rok podatkowy 2008. Przychód w wysokości 9 753,86 zł (bez kosztów uzyskania przychodu) został wykazany w rozliczeniu rocznym PIT-38 za 2008r. w poz. 23 (inne przychody) złożonym we właściwym urzędzie skarbowym w dniu 22 kwietnia 2009r, a podatek w wysokości 19% zapłacony w ustawowym terminie.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
1. Czy wykazany przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych tj. akcji Spółki akcyjnej w wysokości 9 753,86 zł (502 szt. x 19,43 zł) wykazany w części F informacji PIT - 8CC za 2008r., a nabytych 07 listopada 1998r. za kwotę 7 279 zł (502 szt. x 14, 50 zł ) podlega opodatkowaniu i rozliczeniu w zeznaniu za 2008r....
2. Czy koszty zakupu ww. akcji Spółki S.A. w wysokości 7 279 zł (502 szt. x 14,50 zł) stanowią koszt uzyskania przychodu i mogą być wykazane w poz. 24 (koszty uzyskania przychodu PIT-38 ) za 2008r....
3. Jak prawidłowo należy rozliczyć opisaną w poz. 54 wniosku ORD-IN transakcję kupna –sprzedaży akcji Spółki akcyjnej i w jaki sposób ująć ją w skorygowanym rozliczeniu rocznym PIT-38 za 2008r....
Zdaniem wnioskodawcy:
Ad1.
Na podstawie art. 19 oraz 30b ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 i Nr 222 poz. 2201) sprzedaż papierów wartościowych nabytych przed 01 stycznia 2004r. nie podlega opodatkowaniu.
Ad.2.
Jeżeli jednak sprzedaż ww. papierów wartościowych stanowi przychód opodatkowania, to dochód w zeznaniu PIT-38 za rok 2008 został zawyżony o koszty uzyskania przychodu w wysokości 7 279 zł.
Ad.3.
Wnioskodawca prosi o ustalenie prawidłowego rozliczenia transakcji kupna i sprzedaży według stanu faktycznego przedstawionego w poz. 54 i prawidłowy sposób jej skorygowania/rozliczenia w zeznaniu rocznym PIT-38 za rok 2008.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne
i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).
Natomiast zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 wyżej wymienionej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z:
1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych
2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.).
W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24
ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.
W przypadku akcji objętych za wkład pieniężny przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów zastosowanie znajduje przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e .
Przepis art. 30b ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (na zasadach ogólnych wg skali podatkowej) oraz w art. 30c (tzw. podatek liniowy z działalności gospodarczej).
Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 cyt. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).
Jednocześnie zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r.
Przepis zaś wyżej powołanego art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r., stanowi, iż zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 01 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2003r., dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.) – przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.
W świetle wyżej przytoczonych przepisów art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej z dnia 12 listopada 2003r., dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:
1. akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;
2. nabycia dokonano przed dniem 01 stycznia 2004r.;
3. nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierówwartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym,albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawyPrawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
4. sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.
W świetle powyższego, dla oceny, czy sprzedaż ww. akcji korzysta ze zwolnienia
z opodatkowania na podstawie wyżej powołanych przepisów istotne jest nie tylko to, czy akcje te zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r. Data nabycia akcji jest tylko jednym z warunków zwolnienia, lecz nie jest warunkiem jedynym. Znaczenie ma także tryb nabycia akcji będących przedmiotem sprzedaży i okoliczność, czy akcje zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi.
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowy wniosek dotyczy sprzedaży akcji nabytych przed 01 stycznia 2004r. oraz że zostały one nabyte na sesji giełdowej. Zostały wiec nabyte na podstawie oferty publicznej jak również były dopuszczone do obrotu publicznego. Tym samym zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące zwolnienie dochodów ze sprzedaży ww. akcji z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile wnioskodawca sprzedając je nie dokonał tego w ramach działalności gospodarczej
W związku z powyższym w odpowiedzi na zapytanie oznaczone we wniosku Nr 1) stwierdza się, że dochód ze sprzedaży akcji Spółki akcyjnej uzyskany w 2008r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że sprzedaż nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej.
Odnosząc się następnie do stanowiska odpowiadającego zapytaniu oznaczonemu Nr 2) hipotetycznie potwierdzić należy, iż w przypadku gdyby sprzedaż ta podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym, dochód zostałby zawyżony, gdyż przy jego wyliczeniu nie uwzględniono kosztów uzyskania przychodu.
Przechodząc z kolei do zapytania oznaczonego Nr 3) we wniosku wyjaśnia się, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów zgodnie z art. 14b § 1 ww. Ordynacji podatkowej upoważniony jest wyłącznie do wydawania pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oznacza to, że Organ nie posiada kompetencji do wyliczenia wysokości zobowiązania podatkowego, stąd też nie jest uprawniony do potwierdzenia prawidłowości kwot wskazanych we wniosku czy też podanie innych podstaw opodatkowania podatkiem dochodowych od osób fizycznych. Dlatego Organ w zakresie swoich kompetencji jednoznacznie wskazuje wnioskodawcy, jakie przepisy prawa podatkowego znajdują zastosowanie w jego sprawie i jaki dochód korzysta ze zwolnienia, natomiast kwestie dokonania korekty zeznań czy obliczenia wysokości nadpłaty zostawia wnioskodawcy, bowiem nie jest rolą organu podatkowego wykonującego interpretację indywidualną dokonywanie tego rodzaju obliczeń.
Wyjaśnia się, iż zgodnie z art. 72 § 1 ww. ustawy za nadpłatę uważa się kwotę:
1. nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
2. podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
3. zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
4. zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
Dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych – w myśl art. 73 § 2 pkt 1 nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego.
Stosownie do art. 75 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Ponadto z § 2 pkt 1 lit. a) i c) powyższego przepisu wynika, iż uprawnienie to przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach) rocznych, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej pkt 1 lit. lub nie będąc obowiązanymi do składania zeznań (deklaracji) dokonali wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.
Zgodnie natomiast z art. 75 § 3 podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty obowiązany jest złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).
Art. 81 § 2 ustawy stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Należy również wskazać, iż zgodnie z art. 79 § 2 pkt 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa – prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przedmiotowej sprawie wygasa - po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania (deklaracji).
Mając na uwadze ww. przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż wnioskodawca ma prawo wystąpić z wnioskiem do właściwego urzędu skarbowego o stwierdzenie nadpłaty, składając równocześnie korektę zeznania podatkowego, w którym wykazał ten podatek. Jednocześnie jeszcze raz stwierdza się, że tut. Organ nie jest uprawniony do analizy i oceny dowodów w sprawie. Zgodnie z art. 14h ww. ustawy Ordynacja podatkowa, w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnej stosuje się odpowiednio przepisy art. 120, art. 121 § 1, art. 125, art. 129, art. 130, art. 135-137, art. 140, art. 143, art. 165a, art. 169 § 1-2, art. 170 i art. 171 oraz przepisy rozdziału 5, 6, 10 i 23 działu IV. Cytowana dyspozycja art. 14h ww. ustawy nie przewiduje stosowania w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnej przepisów art. 72 do 80 zawartych w rozdziale 9 Działu III Ordynacja podatkowa dotyczących unormowań w zakresie nadpłaty.
Weryfikacji, analizy i oceny dokumentów dokonuje wyłącznie naczelnik właściwego urzędu skarbowego w ramach postępowania wyjaśniającego, a zgodnie z art. 17 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika (…).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
