• Interpretacja indywidualn...
  01.11.2024

IPTPP2/443-989/12-2/KW

Interpretacja indywidualna
z dnia 22 stycznia 2013 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania sprzedaży działki gruntu niezabudowanej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania sprzedaży działki gruntu niezabudowanej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest właścicielem nieruchomości gruntowej, oznaczonej numerem ewidencyjnym …, położonej w miejscowości X. Przedmiotowa nieruchomość jest niezabudowana. Gmina zamierza zbyć przedmiotową nieruchomość. Niezabudowana działka gruntu znajduje się w granicach złoża wapieni, udokumentowanego w kategorii B+C1. Wnioskodawca zlecił dokonanie wyceny ww. nieruchomości na potrzeby transakcji sprzedaży. Sporządzony operat szacunkowy wyceny uwzględnia wartość rynkową nieruchomości gruntowej wraz ze złożem wapieni …, przy zastosowaniu podejścia dochodowego, metody zysków, techniki zdyskontowanych przepływów dochodów. Powyższa nieruchomość nie znajduje się w obszarze terenu górniczego.
Na terenie Gminy obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, przyjęty Uchwałą Rady Gminy z dnia 16.07.2004 r. (Dz. Urzęd. Województwa z 2004 roku, Nr 208, poz. 2758), zmieniony Uchwałą Rady Gminy z dnia 30.09.2004 r. (Dz. Urzęd. Województwa z 2004 roku, Nr 208, poz. 2759), oraz Uchwałą z dnia 9 listopada 2011 roku (Dz. Urzęd. Województwa z 2012 roku, poz. 627).
Zgodnie z przeznaczeniem określonym w planie, działka znajduje się w obszarze przeznaczenia RP, tj.: tereny upraw polowych - nie jest więc działką budowlaną, ani przeznaczoną pod zabudowę. Regulacja planu dla oznaczenia RP przedstawia się następująco:
„ § 23.1. Ustala się warunki zabudowy i zagospodarowania terenów otwartych, oznaczonych symbolem R.
W stosunku do terenów, o przeznaczeniu podstawowym jako tereny użytków rolnych, oznaczonych na rysunku planu symbolem RP, ustala się:
utrzymanie istniejących terenów upraw polowych z ograniczonym prawem do ich zabudowy z wyłączeniem lokalizacji zabudowy zagrodowej oraz obiektów służących obsłudze gospodarki rolnej i agroturystycznej,
możliwość utrzymania istniejących obiektów z prawem do rozbudowy i przebudowy.
W stosunku do terenów, o przeznaczeniu podstawowym jako tereny łąk, oznaczonych na rysunku planu symbolem RŁ, ustala się: utrzymanie istniejących kompleksów łąk, jako istotnych elementów ekosystemu.
Dla terenów wymienionych w ust. 2 i 3 ustala się:
utrzymanie istniejących zadrzewień śródpolnych i śródłąkowych oraz oczek i cieków wodnych,
ochronę istniejących stanowisk archeologicznych na terenach RP4 i RŁ4 a pokazanych na rysunku planu, dla których obowiązują ustalenia określone w § 30 niniejszej uchwały,
utrzymanie istniejących dojazdów do pól, z możliwością przeznaczenia części gruntów rolnych na ich poszerzenie, a przy scalaniu gruntów możliwość wyznaczenia nowego dojazdu do pól oraz do nowopowstałych inwestycji,
utrzymanie istniejącej zabudowy z zakazem nowej na terenach zalewowych pokazanych na rysunku planu, za wyjątkiem obiektów odtworzeniowych i z podwyższonym parterem, na pozostałych terenach łąk i pastwisk dopuszcza się rozbudowę i przebudowę istniejącej zabudowy zagrodowej oraz obiektów służących obsłudze gospodarki rolnej,
na terenie RŁ8 - w związku z lokalizacją obiektu znajdującego się w rejestrze zabytków, obowiązują ustalenia określone w § 28 niniejszej uchwały,
w wypadku odkrycia stanowisk archeologicznych należy je oznaczyć, zabezpieczyć i powiadomić Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
zachowuje się istniejące urządzenia melioracyjne a w przypadku podejmowania działań inwestycyjnych na obszarze wyposażonym w te urządzenia, inwestor zobowiązany jest do zabezpieczenia bądź przebudowy istniejących systemów w porozumieniu z właściwym Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych,
dopuszcza się zalesianie terenów niskich klas bonitacyjnych z uwzględnieniem przepisów szczególnych,
dopuszcza się realizację urządzeń infrastruktury technicznej związanych z gazyfikacją, elektroenergetyką, gospodarką wodno-ściekową, telefonizacją, w porozumieniu z zarządcą danego terenu.”
Zgodnie z brzmieniem § 37 planu miejscowego:
„ § 37.1. Wskazuje się granicę złoża … o zasobach udokumentowanych w kat. C2 oraz granicę złóż udokumentowanych złóż wymienionych w ust. 1 możliwa jest B+C1.
Ewentualna eksploatacja na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
Dopuszcza się eksploatację o której mowa w ust. 2 i przewiduje się zakaz zabudowy wyłącznie poza obszarem oznaczonym na rysunku planu symbolem 1 MN.”
Działka oznaczona jest w ewidencji gruntów i budynków - zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 roku, Nr 38, poz. 454 z późn. zm.) symbolami:
Br - grunty rolne zabudowane - mimo, iż jest to grunt faktycznie niezabudowany;
R - grunty orne;
K - użytki kopalne.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę działki gruntu o nr ew. …, położonej w miejscowości X, jako faktycznie niezabudowanej i stanowiącej według MPZP tereny upraw polowych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działki gruntu o nr ew. …, położonej w miejscowości X, jako faktycznie niezabudowanej i stanowiącej według MPZP tereny upraw polowych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
eksport towarów;
import towarów;
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.
Należy zauważyć, że ustawodawca zwalniając z podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu.
Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.
W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę.
Tym samym o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest właścicielem nieruchomości gruntowej, oznaczonej numerem ewidencyjnym …, położonej w miejscowości X. Przedmiotowa nieruchomość jest niezabudowana. Gmina zamierza zbyć przedmiotową nieruchomość. Niezabudowana działka gruntu znajduje się w granicach złoża wapieni …, udokumentowanego w kategorii B+C1. Na terenie Gminy obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z przeznaczeniem określonym w planie, działka znajduje się w obszarze przeznaczenia RP, tj. tereny upraw polowych - nie jest więc działką budowlaną, ani przeznaczoną pod zabudowę.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa działka o numerze ewidencyjnym … stanowi tereny upraw polowych, to sprzedaż ww. nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...