ITPP2/443-1110/12/AK
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 listopada 2012 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Decyzją z dnia 5 stycznia 2012 r. Wojewoda, na wniosek spółki „P” ustalił lokalizację przedsięwzięcia pn.: „(…) rewitalizacja Kolei”. Na podstawie tej decyzji m.in. niżej wymienione działki zostały objęte przedmiotowym przedsięwzięciem.:
nr 162/27 o pow. 11.369 m#178;, powstała z podziału działki nr 162/1,
nr 72/5 o pow. 2.411 m#178;, powstała z podziału działki nr 72/1,
nr 71/18 o pow. 873 m#178;, powstała z podziału działki nr 71/7,
nr 162/33 o pow. 453 m#178;, powstała z podziału działki nr 162/9,
nr 162/8 o pow. 805 m#178;,
nr 42/5 o pow. 348 m#178;, powstała z podziału działki nr 42/2,
nr 18/12o pow. 778 m#178;, powstała z podziału działki nr 18/4,
nr 73/4 o pow. 5.451 m#178;, powstała z podziału działki nr 73/3,
nr 337/22 o pow. 10.321 m#178;, powstała z podziału działki nr 337/9,
Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju EURO 2012 (zwanej dalej ustawą o Euro 2012), decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 zatwierdza podział nieruchomości, o których mowa wyżej.
Właścicielami ww. działek są osoby fizyczne, jednakże na mocy wyżej wskazanej decyzji Wojewody, z dniem jej ostateczności, ww. działki staną się własnością Województwa (zgodnie z art. 24a ust. 3 ustawy o Euro 2012 nieruchomości objęte decyzją o lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 stalą się ostateczna).
Wyżej wskazana decyzja Wojewody nie jest ostateczna, obecnie trwa postępowanie odwoławcze.
Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 2 marca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 162/27 jest uprawiana rolniczo - klasa gruntu RV. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 1.614.398,00 zł. Na działce znajduje się budowla - podpora słupa elektroenergetycznego, która nie została wymieniona i wyceniona w ww. operacie jako nie stanowiąca własności właściciela działki.
Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 5 marca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 72/5 jest uprawiana rolniczo - klasa gruntu RV, RVI. Na działce znajduje się obiekt liniowy - linia elektroenergetyczna oraz budowla - podpory slupów elektroenergetycznych, które nie zostały wymienione i wycenione w ww. operacie jako nie stanowiące własności właściciela działki.
Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 5 marca 2012 r. ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 71/18 jest uprawiana rolniczo - klasa gruntu RV. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 144.045,00 zł. Na działce znajduje się obiekt liniowy - linia telekomunikacyjna, która nie została wymieniona i wyceniona w ww. operacie jako nie stanowiąca własności właściciela działki.
Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 6 marca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 162/33 jest uprawiana rolniczo - klasa gruntu RV. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 69.309,00 zł. Na działce znajduje się obiekt liniowy - linia wodociągowa, która nie została wymieniona i wyceniona w ww. operacie jako nie stanowiąca własności właściciela działki.
Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 6 marca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art, 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 162/8 jest uprawiana rolniczo - klasa gruntu RV. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 123.165,00 zł. Na działce znajduje się obiekt liniowy - sieć wodociągowa wraz z infrastrukturą elektroenergetyczną oraz budowla - podpory słupa linii elektroenergetycznej, które nie zostały wymienione i wycenione w ww. operacie jako nie stanowiące własności właściciela działki.
Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 3 marca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 42/5 stanowi teren rolny - klasa gruntu RIVb. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 53.244,00 zł. Na działce znajduje się obiekt liniowy - linia telekomunikacyjna, która nie została wymieniona i wyceniona w ww. operacie jako nie stanowiąca własności właściciela działki.
Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 17 marca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 18/12 stanowi grunt rolny częściowo zadrzewiony. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 205.685,00 zł. Na działce znajduje się obiekt liniowy - linia telekomunikacyjna, która nie została wymieniona i wyceniona w ww. operacie jako nie stanowiące własności właściciela działki.
Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 5 marca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 73/4 jest uprawiana rolniczo. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 741.336,00 zł. Na działce znajduje się budowla - podpora stupa linii elektroenergetycznej, która nie została wymieniona i wyceniona w ww. operacie jako nie stanowiące własności właściciela działki.
Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 3 marca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 337/22 stanowi grunt rolny - klasa RV. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 1.465.582,00 zł. Na działce znajduje się obiekt liniowy - linia gazowa, wodociągowa, telekomunikacyjna, które nie zostały wymienione i wycenione w ww. operacie jako nie stanowiące własności właściciela działki.
Zgodnie z ww. decyzją Wojewody, ww. nieruchomości przeznaczone są pod budowę Kolei, z przeznaczeniem pod infrastrukturę kolejową lub są niezbędne dla usunięcia kolizji z istniejącą infrastrukturą.
Zdarzenie przyszłe 1:
Województwo, po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej, zamierza nieruchomości niezabudowane wymienione w pkt 1-9 sprzedać na rzecz spółki „P”, w trybie bezprzetargowym na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. „P” jest jednoosobową spółką Samorządu Województwa realizującą zadania w zakresie Kolei - Etap I. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działek określonych w pkt 1-9, do dnia ich sprzedaży, stan faktyczny nieruchomości nie ulegnie zmianie.
Zdarzenie przyszłe 2:
Województwo, po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej, zamierza nieruchomości zabudowane wymienione w pkt 1-5, 7-9 sprzedać na rzecz spółki „P” w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działek zabudowanych, opisanych w pkt 1-5, 7-9, do dnia sprzedaży, spółka „P” w ramach realizacji projektu wybierze generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie rozpoczęcie robót bezpośrednio związanych z budową infrastruktury kolejowej. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2015 r. W ramach projektowanej inwestycji, na działce:
nr 162/27 powstaną: nasypy kolejowe, zbiornik retencyjny, droga, rowy odwadniające, wiadukty kolejowe oraz nastąpi przebudowa mediów i zostanie nasadzona zieleń,
nr 72/5 powstaną: nasyp kolejowy, rowy odwadniające oraz nastąpi przebudowa mediów i zostanie nasadzona zieleń,
nr 71/18 powstaną: nasyp kolejowy, rowy odwadniające, ekran akustyczny oraz nastąpi przebudowa mediów i zostanie nasadzona zieleń,
nr 162/33 powstaną: droga, nasyp drogowy, rów odwadniający oraz nastąpi przebudowa mediów,
nr 162/8 powstaną: droga, nasyp drogowy, rów odwadniający oraz nastąpi przebudowa mediów,
nr 42/5 nic nie powstanie,
nr 18/12 powstanie droga,
nr 73/4 powstaną: nasyp kolejowy, rowy odwadniające, wiadukt drogowy, droga, nasyp drogowy oraz nastąpi przebudowa mediów i zostanie nasadzona zieleń,
nr 337/22 powstaną: nasyp kolejowy, rów odwadniający, ekran akustyczny, skarpa, nastąpi przebudowa mediów.
Sprzedaż ww. nieruchomości na rzecz spółki „P” nastąpi po faktycznym wybudowaniu ww. obiektów budowlanych a przed dniem zakończenia inwestycji objętej projektem. Nakłady na wybudowanie ww. obiektów poniesie spółka „P”.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy sprzedaż spółce „P” nieruchomości niezabudowanych opisanych w pkt 1-9 jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 23% na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
Czy sprzedaż spółce „P” nieruchomości opisanych w pkt 1-5, 7-9, na których zostaną wybudowane budowle opisane w zdarzeniu przyszłym nr 2, jest zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (sprzedaż w drodze bezprzetargowej) nieruchomości niezabudowanych określonych w pkt 1-9 będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług 23% stawką podatku na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 i art. 110, wynosi 23%. Przy założeniu, że działki, o których mowa we wniosku są niezabudowane a przeznaczone są pod budowę kolei - zgodnie z decyzją Wojewody o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia EURO 2012, sprzedaż działek gruntu niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę nie może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 9 ustawy.
Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości gruntowych niezabudowanych opisanych w pkt 1-9 czynność ta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według 23% stawki podatku.
Zdaniem Wnioskodawcy, odnoszącego się do zdarzenia przyszłego nr 2, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości opisanych w pkt 1-5, 7-9 będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z uwagi na fakt, że sprzedaż przez Województwo obiektów budowlanych: nasypów kolejowych, nasypów drogowych, skarp stanowiących element konstrukcyjny infrastruktury technicznej (budowle ziemne w rozumieniu art. 3 pkt 3 prawa budowlanego), dróg, chodników (obiekty liniowe w rozumieniu art. 3 pkt 3a prawa budowlanego), zbiornika retencyjnego, wiaduktów kolejowych, wiaduktów drogowych (budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 prawa budowlanego), położonych na działkach opisanych w pkt 1-5, 7-9 będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej), tj. ww. obiekty budowlane nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiących czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże sprzedaż będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu jego dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na jego ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu.
Z uwagi na fakt, że Województwu w stosunku do obiektów budowlanych, mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania tych obiektów Województwo nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ich ulepszenie, sprzedaż obiektów budowlanych położonych na działkach opisanych w pkt . 1-5, 7-9 jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Z kolei zgodnie z art . 29 ust . 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych.
Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione.
Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa obiektów budowlanych jest zwolniona od podatku od towarów i usług, dostawa gruntu działek opisanych w pkt 1-5, 7-9 na których powstaną obiekty, o których była mowa w zdarzeniu przyszłym 2, jest zwolniona od podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Końcowo wskazać należy, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty budowlane, o których mowa we wniosku, będą stanowić budynki i budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j. t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
