IPPP3/443-833/12-2/RD
Interpretacja indywidualna
z dnia 19 października 2012 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10.08.2012 r. (data wpływu 16.08.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16.08.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie X (dalej zwane „X” lub „Stowarzyszeniem”) jest stowarzyszeniem zarejestrowanym posiadającym osobowość prawną, zawiązanym na czas nieograniczony. Ma siedzibę w W i prowadzi swoją działalność przede wszystkim na terenie... oraz jej okolic. Nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego.
X działa na podstawie:
Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.,)
Statutu (dostępnego na stronie internetowej).
Zgodnie z rozdz. 2 § 5 statutu, do celów X należą:
ochrona ptaków, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony na obszarze W i jej okolic,
poznawanie stanu i monitorowanie zmian awifauny Polski, a zwłaszcza awifauny W i jej okolic,
szerzenie w społeczeństwie wiedzy na temat ptaków, zagrożeń ich bytowania i możliwości ochrony.
Realizacja celów statutowych Stowarzyszenia oparta jest na pracy społecznej jego członków.
X jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Jak wskazują zapisy statutu, posiada możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wybranych czynności powiązanych tematycznie z ochroną przyrody, ornitologią i pomocą poszkodowanym ptakom, polegających przede wszystkim na: wydawaniu książek i czasopism, świadczeniu usług z zakresu edukacji i informacji, badaniach naukowych i pracach rozwojowych, usługach przewodnictwa, doradztwa, wykonywania ekspertyz i inwentaryzacji. W wyniku odpłatnego wykonywania tych czynności, X uzyskuje obrót, od którego nalicza i płaci należny podatek VAT. Wpływy z działalności gospodarczej zasilają majątek X.
Przez W. przebiega teren będący szczególnym przedmiotem zainteresowania X z punktu widzenia jego zadań statutowych - jest to Obszar Specjalnej Ochrony (X). Rozciąga się on w dolinie rzeki W. Status ochronny tego obszaru wynika z jego bogactwa przyrodniczego, w szczególności z występowania rzadkich i zagrożonych gatunków ptaków. Ze względu na znaczenie X, Stowarzyszenie podjęło się roli współbeneficjenta (partnera) przy realizacji projektu pn. „X” (zwanego dalej „Projektem”), który otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Instrumentu Finansowego na Rzecz Środowiska (X) na podstawie podpisanej z Komisją Europejską umowy o dotację nr X/ X z dnia 05.10.2010 r. oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na podstawie umowy o dofinansowanie nr X z dnia 27.09.2010 r. W ramach Instrumentu Finansowego X, Projekt zalicza się do I komponentu tematycznego pn. „X ”, zaś w jego obrębie do projektów „X”. Beneficjentem koordynującym (liderem) Projektu jest miasto W z Zarządem Mienia m. W jako jednostką realizującą.
Realizację Projektu zaplanowano na okres od 01.01.2011 r. do 30.06.2014 r. Projekt obejmuje swoim zasięgiem ok. 32-kilometrowy miejski odcinek X w granicach W. Jako gatunki kluczowe dla Projektu wyznaczono dwa gatunki ptaków siewkowych: rybitwę rzeczną (Sterna hirundo) i rybitwę białoczelną (Sterna albifrons).
W ramach Projektu do realizacji przez X przewidziane zostały przede wszystkim następujące zadania:
Działania informacyjne propagujące Projekt;
Kampania informacyjno-promocyjna dotycząca ochrony ptaków siewkowych skierowana do mieszkańców miasta;
Edukacja przyrodnicza skierowana do różnych grup interesariuszy;
Monitoring społeczny i partycypacja społeczna w działaniach ochronnych;
Monitoring ornitologiczny terenów objętych Projektem wraz z opracowaniem raportów.
Do oczekiwanych rezultatów realizacji Projektu należą:
Odtworzenie kolonii lęgowych ptaków, gatunków priorytetowych z rzędu siewkowe (Charadriiformes), przede wszystkim dwóch gatunków kluczowych, na warszawskim odcinku X;
Poprawa spójności wewnętrznej X poprzez odtworzenie środowisk charakterystycznych dla roztopowego charakteru W środkowej na odcinku X;
Zapewnienie poprawy warunków ochrony w obszarze X poprzez spowodowanie wzrostu świadomości ekologicznej mieszkańców W. w zakresie ochrony zagrożonych gatunków ptaków, zmiana ich zachowań dotyczących użytkowania obszarów X oraz włączenie w działania na rzecz ochrony ptaków i ich siedlisk nad W (będzie to rezultat przede wszystkim działań prowadzonych przez X);
Zapewnienie trwałości formalnej i instytucjonalnej współpracy instytucji publicznych zarządzających obszarem przy wspólnej realizacji zadań ochronnych na terenie X
X ponosi wszystkie wydatki zaplanowane w ramach przypisanych sobie działań, tj. wszelkie faktury VAT oraz inne dokumenty księgowe wystawiane są na to właśnie Stowarzyszenie. Wydatki X w ramach Projektu obejmują: wynagrodzenia pracowników, zakup usług, zakup sprzętu i materiałów eksploatacyjnych, delegacje służbowe i inne koszty (np. zakup licencji i praw autorskich do dzieł). Od dnia rozpoczęcia realizacji Projektu do dnia dzisiejszego X poniósł już część swoich wydatków projektowych.
W Projekcie założono stuprocentową kwalifikowalność wydatków poniesionych na dobra trwałe, co zgodnie z art. 25.9 Postanowień Wspólnych X (tj. podstawowego dokumentu zawierającego wytyczne dla beneficjentów Instrumentu X, oznacza nierozłączne związanie tych dóbr z wykonaniem Projektu, użycie ich w znaczącym stopniu w ciągu okresu jego trwania oraz zobowiązanie się beneficjentów należących do sektora publicznego lub niekomercyjnych organizacji pozarządowych do „dalszego przydzielania tych towarów nieodwołalnie do działań związanych z ochroną przyrody po zakończeniu projektu współfinansowanego w ramach programu X”. Zgodnie z tym warunkiem, po zakończeniu Projektu sprzęt zakupiony przez X na cele Projektu (łódź motorowa, sprzęt optyczny, komputery) wykorzystywany będzie przez Stowarzyszenie wyłącznie do bieżącej działalności w zakresie monitoringu ornitologicznego, utrzymania rezultatów Projektu i innych działań ochrony przyrody.
Realizacja przedmiotowego Projektu przez m. W i X oraz utrzymanie jego rezultatów jest z założenia zadaniem publicznym, mającym służyć ochronie przyrody oraz społeczeństwu W. Generowanie dochodu nie zalicza się do celów Projektu. Stąd w ramach Projektu nie przewidziano wystąpienia jakichkolwiek przychodów wynikających z wykonywania zadań projektowych lub użytkowania powstałych w rezultacie realizacji Projektu dóbr, tj. produkty i wyniki realizacji Projektu nie będą przeznaczone na sprzedaż ani nie będą wykorzystywane przez żadnego z beneficjentów do odpłatnego świadczenia usług. W odniesieniu do środków trwałych, jest to zgodne m.in. z ww. obwarowaniem dotyczącym ich stuprocentowej kwalifikowalności. Wszelkie wytworzone w Projekcie po stronie X materiały informacyjne, edukacyjne i promocyjne będą udostępnione odbiorcom bezpłatnie, podobnie jak udział w wydarzeniach promocyjnych Projektu. Czynności prowadzone przez X odpłatnie w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w czwartym akapicie niniejszego opisu, nie zostały zaplanowane w Projekcie.
W związku z powyższym, do tej pory X zaliczał do kosztów kwalifikowalnych Projektu również opłacone przez siebie kwoty podatku od towarów i usług naliczone na otrzymanych od kontrahentów fakturach dotyczących wydatków Projektu, wychodząc z założenia, że nie jest w stanie ich odzyskać poprzez odliczenie od podatku należnego.
Zgodnie z zapisami Postanowień Wspólnych X (art. 30.2), w przypadku realizacji projektu dofinansowanego z Instrumentu X, podatek VAT naliczony może zostać uznany za kwalifikowalny pod warunkiem, że beneficjent koordynujący oraz współbeneficjenci projektu wykażą przy pomocy dokumentów prawnych, że muszą zapłacić i nie mogą odzyskać zapłaconego podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu. W odniesieniu do polskich projektów X, ww. dokumenty prawne są rozumiane jako odpowiednie interpretacje indywidualne wydane przez właściwą izbę skarbową.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w świetle zaistniałego stanu faktycznego, Stowarzyszenie X ma możliwość odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług wymaganych do realizacji Projektu...
Czy uznawanie podatku VAT naliczonego od poniesionych przez X wydatków Projektu za nie podlegający zwrotowi i zaliczanie go w koszty kwalifikowalne Projektu jest postępowaniem prawidłowym...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”. Z ww. przepisu - w kontekście innych zapisów ww. ustawy - wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje przy spełnieniu określonych warunków, tzn.: odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, do czynności opodatkowanych, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego w oparciu o wysokość uzyskanego obrotu, zalicza się sprzedaż towarów i usług.
Według założeń Projektu, jego realizacja oraz utrzymanie osiągniętych w wyniku jego wdrożenia rezultatów nie będzie powiązana z generowaniem jakichkolwiek przychodów ze sprzedaży towarów lub usług. W opinii X, oznacza to, że nie jest i nie będzie spełniony drugi z ww. warunków umożliwiających odzyskanie podatku należnego opłaconego przy nabyciu towarów i usług związanych z Projektem, jako że realizacja Projektu nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych (nie występuje obrót opodatkowany). X ponosi więc de facto koszty brutto zakupionych w ramach Projektu towarów i usług zgodnie z otrzymanymi fakturami VAT, gdyż nie posiada możliwości odzyskania uiszczonego na rzecz kontrahentów podatku VAT.
Zgodnie ze stanowiskiem X, nie odliczanie podatku naliczonego w toku realizacji Projektu od podatku należnego jest zatem działaniem prawidłowym i jedynym możliwym w kontekście przedstawionego stanu faktycznego. W konsekwencji, podatek VAT od poniesionych w ramach Projektu wydatków Stowarzyszenia może zostać zaliczony do kosztów kwalifikowalnych Projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest współbeneficjentem (partnerem) przy realizacji projektu pn. „X X” (zwanego dalej „Projektem”), który otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Instrumentu Finansowego na Rzecz Środowiska (X) na podstawie podpisanej z Komisją Europejską umowy o dotację nr X z dnia 05.10.2010 r. oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na podstawie umowy o dofinansowanie nr X z dnia 27.09.2010 r. W ramach Instrumentu Finansowego X, Projekt zalicza się do I komponentu tematycznego pn. „X”, zaś w jego obrębie do projektów „X X”. Beneficjentem koordynującym (liderem) Projektu jest miasto W z Zarządem Mienia m. W jako jednostką realizującą. Według założeń Projektu, jego realizacja oraz utrzymanie osiągniętych w wyniku jego wdrożenia rezultatów nie będzie powiązana z generowaniem jakichkolwiek przychodów ze sprzedaży towarów lub usług, nie będzie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Mając, zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego Projektu - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
W konsekwencji powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego Projektu.
Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
