• Interpretacja indywidualn...
  07.11.2024

ILPP4/443-627/11-8/ISN

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 grudnia 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) oraz pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 21 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych w formie elektronicznej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych w formie elektronicznej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o pytanie, własne stanowisko do tego pytania oraz o pełnomocnictwo. Natomiast pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 21 grudnia 2011 r.) wniosek został uzupełniony o informację doprecyzowującą opis sprawy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”), jest spółką zarządzającą X Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczy ona głównie usługi związane z obsługą lądowania i parkowania samolotów, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych usług o podobnym charakterze na rzecz przewoźników lotniczych oraz innych podmiotów wykonujących przewozy lotnicze.
W związku ze świadczeniem wskazanych powyżej usług, oraz mając na uwadze istotne koszty związane z dotychczasowym systemem fakturowania (m.in. koszt zakupu papieru, koszty wysyłek listownych i kurierskich), Wnioskodawca rozważa wprowadzenie elektronicznego systemu w tym zakresie, na zasadach przewidzianych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1661).
Spółka rozważa wprowadzenie w tym celu specjalnej „Instrukcji wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż towarów i usług”, oraz „Instrukcji elektronicznego systemu fakturowania”. Na podstawie ww. instrukcji, i zgodnie z zasadami dokumentowania operacji gospodarczych określonymi w „Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów Sp. z o.o.”, Zespół Sprzedaży w Dziale Handlu zobowiązany będzie do wystawiania dowodów zewnętrznych takich jak: faktury VAT, faktury korygujące VAT. Faktury, jako dowód sprzedaży towaru lub usługi, winny wynikać z umów, zleceń lub innych dokumentów zawartych w ramach prowadzonej działalności i akceptowanych przez osoby upoważnione do reprezentowania Wnioskodawcy. Jednocześnie, zgodnie z postanowieniami ww. instrukcji:
Faktury wewnętrzne VAT są sporządzane przez Dział Finansowo-Księgowy.
Faktury VAT i faktury korygujące VAT, wystawiane są w module Logistyka systemu komputerowego M.
Faktury VAT, faktury korygujące VAT oraz faktury wewnętrzne VAT są rejestrowane w Rejestrze Sprzedaży VAT niezwłocznie po ich wystawieniu.
Zgodnie z elektronicznym systemem fakturowania, Spółka przesyłałaby kontrahentom faktury w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej, jako załącznik w formacie PDF do wiadomości e-mail. Przesyłany plik w formacie PDF, w analizowanym schemacie, będzie posiadał odpowiednie zabezpieczenia, w związku z którymi w trakcie całego procesu przekazywania pliku nie będą możliwe zmiany jego treści lub poddania go edycji. W celu wprowadzenia systemu Wnioskodawca posiada instrukcję do obsługi systemu, stanowiącą m.in. o statusie dokumentów sprzedaży.
Zgodnie z ww. instrukcją w systemie będą mogły figurować dokumenty sprzedaży, o następującym statusie:
00 - wprowadzany,
05 - zdeakceptowany,
10 - zaakceptowany,
15 do 70 - statusy standardowe,
15 - w kolejce dokumentów do dekretacji,
20 - zadekretowany,
40 - zaakceptowany księgowo,
70 - zaksięgowany,
90 - anulowany.
Spółka zauważyła, iż poprawianie dokumentu sprzedaży możliwe będzie przy trzech stanach dokumentu oznaczanych w systemie odpowiednimi statusami:
00 - w przygotowaniu,
05 - w przygotowaniu po deakceptacji,
10 – zaakceptowany.
Dodatkowo w przypadku statusu „10” poprawianie dokumentu będzie możliwe wyłącznie dla operatorów posiadających odpowiednie uprawnienie, przy czym okno uruchomione przy takim statusie posiadać będzie ograniczony dostęp do pewnych pól. Jednocześnie, usunięcie dokumentu sprzedaży będzie możliwe jedynie na etapie przygotowywania dokumentu sprzedaży, czyli przy statusie: „00”.
Zgodnie z instrukcją obsługi do systemu, akceptacja dokumentu polegać będzie na dokonaniu operacji służącej do trwałej rejestracji transakcji sprzedaży w systemie. Oznacza to, że po dokonaniu akceptacji dany dokument nie będzie mógł zostać usunięty. Podczas wywołania tej opcji z menu system może dokonać szeregu operacji, zależnych od ustawień wybranego typu dokumentu w akceptowanym dokumencie sprzedaży:
automatycznie nadać nowy, unikalny w danym roku obrotowym nr dokumentu,
automatyczne zaliczyć wartość VAT z dokumentu do rejestru VAT,
utworzyć automatycznie dokument obrotowy WZ w rozbiciu na zawarte w dokumencie sprzedaży magazyny; utworzenie dokumentu WZ oznacza wydanie towaru z magazynu; w wyniku tej operacji ściągana jest także rezerwacja ze stanów magazynowych;
dokonać dekretacji dokumentu sprzedaży;
dokonać dekretacji utworzonego w wyniku tejże akceptacji dokumentu WZ;
dokonać rozliczenia zamówienia sprzedaży, jeżeli dokument został utworzony na bazie zamówienia,
dokonać fiskalizacji paragonu,
dokonać zmiany statusu z „00 - w przygotowaniu” na „10 – zaakceptowany”.
W tym miejscu Wnioskodawca zwrócił uwagę, iż faktury przesyłane drogą elektroniczną nie będą opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, jak również nie będą przesyłane za pomocą elektronicznej wymiany danych (EDI).
Jednocześnie, dla zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowości wystawianych faktur elektronicznych, Spółka planuje na wystawianych fakturach elektronicznych umieszczać kod kreskowy wygenerowany specjalnie dla danej faktury. Taki kod kreskowy będzie zawierał następujące dane identyfikacyjne wystawionej faktury: numer faktury, numer kontrahenta, data wystawienia faktury, kwota brutto oraz kwota podatku od towarów i usług. Powyższe dane będą miały format ciągu znaków i cyfr.
Wnioskodawca zamierza przechowywać faktury, faktury korygujące, oraz duplikaty wystawionych faktur w systemie elektronicznym, w podziale na okresy rozliczeniowe, w folderach programu X. Zapewni on również dostęp do faktur organom kontrolującym za pomocą przeglądarki pozwalającej na wyszukiwanie, kopiowanie, drukowanie lub przeglądanie faktur na podstawie kryteriów określonych przez kontrolujących (np.: data faktury, kontrahent, przedział czasowy wystawienia faktury).
Ponadto, Spółka zamierza codziennie archiwizować na nośnikach magnetycznych przechowywane dane. Nośniki magnetyczne Wnioskodawca zamierza przechowywać w specjalnym sejfie.
Spółka podkreśliła, iż planuje zawrzeć z kontrahentami (na rzecz których świadczy wskazane na wstępie usługi), specjalne porozumienie, z treści którego wynikać będzie uzyskanie przez nią pisemnej zgody (akceptacji) ze strony kontrahenta, na przesyłanie drogą elektroniczną faktur (w formacie PDF) wystawianych przez nią, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
W przedmiotowym porozumieniu Wnioskodawca zobowiąże się przesyłać faktury drogą elektroniczną w formacie PDF. Jednocześnie, zgodnie z treścią porozumienia, w formacie PDF będą wystawiane i przesyłane drogą elektroniczną również faktury korygujące oraz duplikaty faktur.
Podsumowując, akceptacja wskazanego powyżej sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury albo jej cofnięcie, co do zasady zostanie wyrażona w formie pisemnej (w formie ww. porozumienia) lub w formie elektronicznej.
Ponadto, zgodnie z ww. porozumieniem nabywca wskaże jaki adres e-mail jest właściwy do przesyłania faktur. Strony zobowiązują się również co najmniej na trzy dni przed zmianą danych dotyczących właściwych adresów e-mail do wysyłki, poinformować drugą stronę drogą elektroniczną o tym fakcie.
Nabywca i wystawca faktur zobowiązują się przechowywać egzemplarze faktur w formie papierowej lub elektronicznej, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, że dotychczas przysługiwało mu pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami, które wykorzystywane są w całości do działalności opodatkowanej. Ponadto w drugim uzupełnieniu, Spółka wskazała, iż otrzymywane przez nią faktury elektroniczne będą dokumentowały nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku.
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – zgodnie z art. 86 ust. l ustawy o VAT – z otrzymanych faktur elektronicznych...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. l ustawy o VAT z otrzymanych faktur elektronicznych.
Zgodnie z art. 86 ust. l ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt l lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie zaś do art. 86 ust. 10 pkt l ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.
Z ww. przepisów wynika zatem, iż podstawą do odliczenia podatku naliczonego są otrzymane przez podatnika faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym Spółka jest zdania, iż przysługiwać jej będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. l ustawy o VAT z otrzymanych faktur elektronicznych.
Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe. Tak wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2011 r., sygn. IPPP1 -443-1175/10-4/EK, w której wskazał, iż „można przesyłać faktury VAT sprzedaży oraz faktury VAT korekty w formie plików PDF oraz dokonać odliczenia podatku na podstawie otrzymanych
faktur VAT w formie plików PDF. Konieczne jest jednak zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur oraz akceptacji sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury”.
Podobnie wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z dnia 6 maja 2011 r., sygn. IPPP2-443-141/11-2/AK, z dnia 12 maja 2011 r., sygn. IPPP1-443-267/11-2/AS, z dnia 11 maja 2011 r., sygn. IPPP2/443-120/11-4/IG, czy też w interpretacji indywidualnej z dnia 30 maja 2011 r., sygn. IPPP1-443-388/11-4/JL. Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, w interpretacji indywidualnej z dnia 13 czerwca 2011 r., sygn. IPTPP2/443-22/11-4/BM.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje – w myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy – w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.
Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Na podstawie art. 106 ust. 10 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, uwzględniając:
konieczność odpowiedniego dokumentowania sprzedaży i identyfikacji czynności dokonanych przez grupy podatników;
potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
konieczność zapewnienia jednoznacznej identyfikacji wystawcy faktury oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności i nienaruszalności wystawianym i przesyłanym fakturom;
stosowane techniki w zakresie wystawiania i przesyłania dokumentów w formie elektronicznej i kodowania danych w tych dokumentach.
Na podstawie powyższej delegacji, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), zwane dalej rozporządzeniem, które weszło w życie dnia 1 stycznia 2011 r. i ma zastosowanie do sytuacji przedstawionej w przedmiotowej sprawie.
W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej „akceptacją”.
Zgodnie z treścią § 4 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.
Przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia stanowi, iż ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
autentyczności pochodzenia faktury – rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;
integralności treści faktury – rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.
Ponadto, na mocy § 2 ust. 2 rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:
bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.
Wskazane przepisy rozporządzenia określają zatem sposób i warunki przesyłania faktur w formie elektronicznej. Obecnie podatnik nie ma obowiązku stosowania tylko określonych wcześniej technologii przesyłu faktur w postaci elektronicznej (bezpieczny podpis elektroniczny i system elektronicznej wymiany danych (EDI)). Przepisy rozporządzenia wprowadzają dowolność formatu elektronicznego, w jakim może być przesyłana faktura elektroniczna. Wskazać także należy, że faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Autentyczność pochodzenia, to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, natomiast integralność treści oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura. Jednocześnie wskazano, że przedmiotowe cechy faktur będą w odniesieniu do faktur przesyłanych w formie elektronicznej zachowane w przypadku wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub elektronicznej wymiany danych (EDI). Wskazane metody zapewnienia przedmiotowych cech faktur są tylko przykładowym wyliczeniem co oznacza, że podatnik może zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury.
Podkreślić należy, iż stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tego dokumentu.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa stwierdzić zatem należy, iż otrzymanie faktur w formie pliku PDF jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktur w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur, o której mowa w rozporządzeniu.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, świadczy głównie usługi związane z obsługą lądowania i parkowania samolotów, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych usług o podobnym charakterze na rzecz przewoźników lotniczych oraz innych podmiotów wykonujących przewozy lotnicze.
W związku ze świadczeniem ww. usług, oraz mając na uwadze istotne koszty związane z dotychczasowym systemem fakturowania (m.in. koszt zakupu papieru, koszty wysyłek listownych i kurierskich), rozważa wprowadzenie elektronicznego systemu w tym zakresie, na zasadach przewidzianych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r.
Spółka rozważa ponadto przechowywanie w formie elektronicznej faktur zewnętrznych obcych – otrzymywanych w formie elektronicznej od swych kontrahentów. Wówczas udzieli ona stosownej zgody kontrahentom na wystawianie faktur w formie elektronicznej. Zainteresowany poinformował, że faktury otrzymywane drogą elektroniczną, które zamierza przechowywać w systemie elektronicznym w folderach programu X, przechowywane będą w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność od momentu ich wystawienia do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Ponadto wskazał, iż w jego ocenie, sposób przechowywania faktur otrzymywanych drogą elektroniczną zapewni łatwe ich odszukanie organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie oraz bezzwłoczny dostęp do faktur. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, że dotychczas przysługiwało mu pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami, które wykorzystywane są w całości do działalności opodatkowanej. Ponadto wskazał, iż otrzymywane przez niego faktury elektroniczne będą dokumentowały nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż otrzymywane przez Spółkę faktury VAT drogą elektroniczną, będą spełniały warunki wynikające z powołanych przepisów rozporządzenia.
Ustawodawca nie różnicuje zastosowania odliczenia względem formy papierowej czy elektronicznej faktury, jednakże w świetle przytoczonych powyżej przepisów, aby faktura elektroniczna mogła zostać uznaną za dokument stanowiący możliwość odliczenia podatku naliczonego musi ona zostać „otrzymana” w sposób i w formie zapewniającej autentyczność, integralność i czytelność.
W świetle powyższego, Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – zgodnie z art. 86 ust. l ustawy – z otrzymanych faktur elektronicznych, bowiem faktury te będą dokumentowały nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo wskazać należy, że ocena prawidłowości wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści otrzymywanych faktur wymaga wiedzy specjalistycznej. Zatem tej oceny będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Przepisy rozporządzenia – jak wskazano wyżej – nie określają konkretnych wymogów technicznych w przedmiotowym zakresie, tak więc każde rozwiązanie techniczne, o ile zagwarantuje spełnienie wymogów prawa podatkowego będzie prawidłowe. Podkreśla się także, iż tut. Organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby pozyskać wiedzę specjalistyczną.
Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych w formie elektronicznej. Pozostałe kwestie zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 30 grudnia 2011 r. znak ILPP4/443-627/11-6/ISN i ILPP4/443-627/11-7/ISN.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...