• Interpretacja indywidualn...
  30.06.2024

ITPP2/443-171/11/PS

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 kwietnia 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 lutego 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem o celach niezarobkowych i składa się z przedstawicieli trzech sektorów: publicznego, gospodarczego i społecznego. Obejmuje obszar trzech gmin. Celem LGD jest inicjowanie i realizacja nowatorskich projektów ukierunkowanych na wykorzystanie unikalnych walorów przyrodniczych i poprawę jakości życia mieszkańców, poprzez działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich gmin wchodzących w jej skład. Działanie obejmuje aktywizowanie ludności wiejskiej, realizację Lokalnej Strategii Rozwoju, promocję obszarów wiejskich, tworzenie i zawiązywanie partnerstwa na szczeblu krajowym i międzynarodowym. Zgodnie z założeniami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, a w szczególności osi 4 LEADER, LGD w latach 2011-2015 przyjęła do realizacji operację pn. „Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja” , składającą się z dwóch podstawowych działań:
Funkcjonowanie LGD, gdzie zadania w ramach tego działania przyczynią się do prawidłowego funkcjonowania biura LGD. W ramach kosztów administracyjnych zaplanowano wynagrodzenie kierownika biura, wynagrodzenie członków organu decyzyjnego za uczestnictwo w posiedzeniach przy wyborze operacji do dofinansowania, koszt obsługi księgowo-finansowej, koszt usług telekomunikacyjnych, opłaty bankowe oraz zakup niezbędnych materiałów biurowych.
Nabywanie umiejętności i aktywizacja, do których należą zadania z zakresu prowadzenia badań nad obszarem objętym Lokalną Strategią Rozwoju, informowania o obszarze działania Lokalnej Grupy Działania i o Lokalnej Strategii Rozwoju, szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu Lokalnej Strategii Rozwoju, wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów.
W całym okresie realizacji operacji, tj. w latach 2011-2015, przewidywany budżet na „Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizację" wyniesie około 311.000,00 zł. Powyższe działania finansowane są w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. LGD w ramach działań, o których mowa, nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Lokalna Grupa Działania będzie mogła odzyskać podatek od towarów i usług w związku z realizacją operacji...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku, nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług – z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W rozdziale 9, obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
W analogiczny sposób kwestię tą reguluje, obowiązujące od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).
W treści złożonego wniosku wskazano, iż Lokalna Grupa Działania przyjęła do realizacji operację finansowaną są w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. W związku z jej realizacją będzie ponosić koszty wynagrodzenia kierownika biura, wynagrodzenia członków organu decyzyjnego, obsługi księgowo-finansowej, usług telekomunikacyjnych, opłat bankowych, zakupu niezbędnych materiałów biurowych. LDG nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a realizacja operacji nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że LGD nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem, co również wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Nie będzie także przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...