ILPP2/443-2089/10-5/MR
Interpretacja indywidualna
z dnia 7 kwietnia 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 258 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Polskiego Związku Wędkarskiego, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 27 grudnia 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 28 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Dnia 14 marca 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz opłatę.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Dnia 29 października 2010 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o zmianie ustawy od towarów i usług (18 listopada 2010 r. – ustawa została podpisana przez Prezydenta RP). W nowej ustawie w art. 1 pkt 8 uchyla się załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w którym pod pozycją nr 10, wymieniono jako usługi zwolnione – usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W zamian ww. zwolnienia, nowouchwalona ustawa wprowadziła w art. 1 w pkt 31 – zapis: „zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do celów o charakterze związkowym, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji”.
Poza ww. przepisem do art. 43 dodano pkt 17, w którym doprecyzowano zakres ww. zwolnienia.
W punkcie tym zawarto sformułowanie, że: „zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt 31 nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 31 lub
ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia”.
Polski Związek Wędkarski to stowarzyszenie wędkarzy (sklasyfikowane pod PKWiU 9499Z), posiadające na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut PZW w § 2 pkt 2 określa, że osobowość prawną posiada Związek, a na podstawie § 3 pkt 3 osobowość prawną posiada także jego 45 okręgów, jako terenowe jednostki organizacyjne. Związek i jego okręgi są więc oddzielnymi podatnikami podatku VAT.
Obowiązujący Statut PZW w § 12 pkt 1, § 14 pkt 8, § 30 pkt 9 i § 46 pkt 8 określił, że członek związku opłaca składkę członkowską (tzw. ogólnokrajowa) i składkę członkowską okręgową do 30 kwietnia każdego roku, zapewniając sobie członkowstwo roczne w Związku.
Inne przychody Związku to:
Dochody uzyskiwane od członków PZW:
opłata za wydanie legitymacji członkowskiej (książeczka, w której naklejane są znaczki składek członkowskich),
jednorazowa opłata pobierana od nowo wstępujących członków tzw. wpisowe,
wpłaty dobrowolne (dobrowolne darowizny wpłacane przez wędkarzy na dodatkowe zarybienie lub organizację zawodów sportowych),
wpływy ze sprzedaży druków, regulaminów PZW, proporczyków i innych drobnych gadżetów.
Dochody uzyskiwane od członków PZW i osób niezrzeszonych:
składki okresowe uprawniające do wędkowania w ściśle określonym terminie np. przez 1, 3, 7 lub 14 dni (w świetle § 13 pkt 5 Statutu PZW),
opłata za przeprowadzane egzaminy na kartę wędkarską (osoby, które zdadzą taki egzamin nie muszą zostać członkiem PZW),
opłaty na wędkowanie na łowiskach specjalnych, uprawniające do połowu ryb wędką na określonej wodzie (wykupienie tej opłaty nie jest powiązane z przynależnością do Związku),
opłaty za pobyt (za nocleg) w stanicach wędkarskich (uprawnienia dla członków PZW wynikają z § 13 pkt 4 Statutu PZW).
Przepływy dochodów pomiędzy okręgami PZW – oddzielnymi podatnikami VAT (w świetle § 13 pkt 5 Statutu):
opłaty umożliwiające wędkowanie, wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi PZW, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową w okręgu, który wnosi daną opłatę.Przykład: Okręg L. wpłaca Okręgowi w S. 50 tys. zł., a w zamian za to wędkarze, którzy wykupili składkę okręgową w L. mogą wędkować na terenie Okręgu S.
Dochody uzyskiwane od osób niebędących członkami PZW:
opłaty na wędkowanie dla osób niezrzeszonych w PZW,
sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub odłowionych z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa.
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:
Polski Związek Wędkarski w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), jest podatnikiem – osobą prawną wykonującą oprócz działalności statutowej działalność gospodarczą. Polski Związek Wędkarski, jest także zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Polski Związek Wędkarski jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze związkowym.
Czynności wymienione w punkcie 1 we wniosku są dodatkowymi czynnościami w ramach działalności statutowej wykonywanymi na rzecz swoich członków, nie za składkę członkowską, ale ściśle ze składką związanymi.
To znaczy:
opłata za wydanie legitymacji członkowskiej dotyczy tylko wyłącznie członka PZW (w legitymację wklejane są znaki członkowskie); za legitymację pobierana jest dodatkowa opłata oprócz opłaty składki członkowskiej;
opłata pobierana od nowowstępujących członków, tzw. „wpisowe” również pobierana oprócz opłaty składki członkowskiej; opłata wpisowego występuje w formie znaku wartościowego wklejanego do legitymacji razem ze znakami składek członkowskich;
wpłaty dobrowolne, inaczej datki, wpłacane są przez członków Polskiego Związku Wędkarskiego na realizację zadań statutowych;
wpływy ze sprzedaży druków, regulaminów PZW, proporczyków i innych drobnych gadżetów; ww. materiały odsprzedawane są członkom PZW po cenie zakupu jako pomocne w uprawianiu wędkarstwa.
Poza tym w ramach działalności statutowej PZW organizuje zawody sportowe (PZW jest jednocześnie związkiem sportowym).
Pozostałe czynności w punkcie 2 i 4 złożonego wniosku, również nie są wykonywane w zamian za składki członkowskie, ale w ramach działalności statutowej dotyczą zarówno członków PZW, jak i osób niezrzeszonych. Czynności wymienione w punkcie 3 wniosku dotyczą tylko i wyłącznie członków PZW, ale innych okręgów.
Polski Związek Wędkarski nie jest nastawiony na osiąganie zysku, a w momencie jego osiągnięcia w całości przekazywany jest na działalność statutową.
Usługi statutowe wg Polskiej Klasyfikacji usług z 2004 r. zostały sklasyfikowane pod PKWiU 91.33.14.00 00. Obecnie, zdaniem Wnioskodawcy, usługi statutowe stowarzyszenia powinny być przyporządkowane do PKWiU 94.99.19.0. Usługi sportowe przypisane wcześniej do pozycji 92.62.12-00.00, Związek kwalifikuje do PKWiU 93.12.10.0.
Czynności wymienione w punkcie 1 złożonego wniosku świadczone są na rzecz osób fizycznych (członków PZW) nieprowadzących działalności gospodarczej; czynności wymienione w punkcie 2 złożonego wniosku świadczone są na rzecz osób fizycznych (członków PZW osób niezrzeszonych) nieprowadzących działalności gospodarczej; czynności wymienione w punkcie 3 złożonego wniosku nie są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, świadczone są na rzecz innych okręgów PZW posiadających osobowość prawną; czynności wymienione w punkcie 4 złożonego wniosku świadczone są zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą.
Polski Związek Wędkarski ma obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zapłata za świadczenie usług następuję w dwojaki sposób gotówką w kasie lub na rachunek bankowy. Przeważnie z dowodów dokumentujących wpłatę na konto wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w 2011 r. sprzedaż usług statutowych będzie musiała być ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej...
Zdaniem Wnioskodawcy, składka członkowska ogólnokrajowa i składka okręgowa nie jest towarem ani usługą dlatego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co za tym idzie nie ma obowiązku ewidencjonowania jej wpływów na kasie fiskalnej. Wpisowe i opłata za legitymację jest ściśle związana z członkostwem w PZW i również nie podlega VAT.
Wpłaty dobrowolne od członków PZW są darowizną na rzecz Związku, które nie dają uprawnień do korzystania z towaru i usługi a więc nie podlegają podatkowi VAT. Składki okresowe i opłaty na łowiskach specjalnych, uprawniające do wędkowania na wodach PZW przez jej członków, według Związku są zwolnione od podatku na podstawie wyżej przytoczonego art. 1 pkt 31 nowej ustawy o VAT, a na podstawie załącznika nr 1 poz. 31 do Rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010 r., są również zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej. Opłaty na wędkowanie od osób niezrzeszonych w Związku, opłaty za noclegi, sprzedaż drobnych druków, sprzedaż ryb, opłaty za wynajem pomieszczeń, podlegają podatkowi VAT i jednocześnie obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej.
Opłaty za przeprowadzone egzaminy na kartę wędkarską (wydawanej na podstawie Ustawy o Rybactwie Śródlądowym art. 7 ust. 7a) są według Związku opłatami zwolnionymi od podatku od towarów i usług na podstawie wyżej przytoczonego art. 1 pkt 31 nowej ustawy o VAT, a także zwolnione z obowiązku rejestracji na kasie fiskalnej na podstawie załącznika do rozporządzenia MF (załącznik nr 1 poz. 31).
Opłaty za udostępnienie wód wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi PZW są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe składki wnoszone przez członków PZW, zaewidencjonowanych w jednym Okręgu, uprawniające do wędkowania na wodach okręgu dokonującego sprzedaży – według Związku przychody te są zwolnione z VAT w świetle § 13 pkt 5 Statutu PZW i art. 1 pkt 31 nowej ustawy o VAT, a na podstawie załącznika nr 1 poz. 31 do Rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010 r., są również zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.
Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).
Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej lub za pomocą faktury VAT podlegają czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, tj. podlegające regulacjom ustawy.
W art. 111 ust. 8 ustawy stwierdzono, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów.
W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Polski Związek Wędkarski jest stowarzyszeniem wędkarzy (sklasyfikowane pod PKWiU 9499Z), posiadającym na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut PZW w § 2 pkt 2 określa, że osobowość prawną posiada Związek, a na podstawie § 3 pkt 3 osobowość prawną posiada także jego 45 okręgów, jako terenowe jednostki organizacyjne. Związek i jego okręgi są więc oddzielnymi podatnikami podatku VAT. Obowiązujący Statut PZW w § 12 pkt 1, § 14 pkt 8, § 30 pkt 9 i § 46 pkt 8 określił, że członek związku opłaca składkę członkowską (tzw. ogólnokrajowa) i składkę członkowską okręgową do 30 kwietnia każdego roku, zapewniając sobie członkowstwo roczne w Związku.
Inne przychody Związku to:
Dochody uzyskiwane od członków PZW.
Dochody uzyskiwane od członków PZW i osób niezrzeszonych.
Przepływy dochodów pomiędzy okręgami PZW – oddzielnymi podatnikami VAT.
Dochody uzyskiwane od osób niebędących członkami PZW.
Jak wskazał Wnioskodawca, usługi statutowe stowarzyszenia powinny być przyporządkowane do PKWiU z 2008 r. - 94.99.19.0., natomiast usługi sportowe Wnioskodawca zakwalifikował do PKWiU 93.12.10.0.
Czynności wymienione w punkcie 1 złożonego wniosku świadczone są na rzecz osób fizycznych (członków PZW) nieprowadzących działalności gospodarczej; czynności wymienione w punkcie 2 złożonego wniosku świadczone są na rzecz osób fizycznych (członków PZW i osób niezrzeszonych) nieprowadzących działalności gospodarczej; czynności wymienione w punkcie 3 złożonego wniosku świadczone są na rzecz innych okręgów PZW posiadających osobowość prawną; czynności wymienione w punkcie 4 złożonego wniosku świadczone są zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą. Związek ma obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapłata za świadczenie usług następuję w dwojaki sposób, tj. gotówką w kasie lub na rachunek bankowy. Przeważnie z dowodów dokumentujących wpłatę na konto wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata.
W części I ww. załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały w poz. 31 zakwalifikowane pod symbolem PKWiU 94 (PKWiU z 2008 r.) – usługi świadczone przez organizacje członkowskie.
Należy zaznaczyć, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).
Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Tym samym od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Towarów i Usług z 2008 r.
Wobec powyższego, świadczone przez Związek usługi statutowe klasyfikowane do PKWiU 94 jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie będą mogły być zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, jako usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jednakże z opisu sprawy wynika, że niektóre z wymienionych we wniosku czynności świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a część na rzecz innych okręgów PZW posiadających osobowość prawną oraz świadczonych zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą. Zapłata za świadczenie usług następuje w dwojaki sposób, tj. gotówką w kasie lub na rachunek bankowy.
Zatem, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, Związek jedynie w odniesieniu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej obowiązany będzie prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Natomiast Zainteresowany powinien czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT świadczone na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i osób prawnych dokumentować fakturą VAT.
Ponadto, w poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia w sprawie kas wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła2)
– przy czym:
2) Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r.
Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:
zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2010 r.
Tut. Organ informuje, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.
Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.
W świetle przytoczonych przepisów, Związek będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 31 załącznika do rozporządzenia, z tytułu świadczenia usług przez organizacje członkowskie. Nie jest ważne w tym momencie, w jaki sposób dochodzi do uregulowania należności, tj. czy zapłata następuje za pośrednictwem banku, czy też gotówką w kasie.
Z treści wniosku wynika jednak, iż w rozpatrywanej sprawie, mogą wystąpić sytuacje, w których zapłata za świadczone przez Związek usługi następować będzie w dwojaki sposób, tj. gotówką w kasie lub na rachunek bankowy.
Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.
Wobec powyższego należy uznać, iż Zainteresowany świadcząc usługi statutowe, jak również każde inne, za które otrzymuje w całości zapłatę na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2011 r. Zauważyć należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu jest uzależnione od formy zapłaty. Natomiast w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi dokonywana będzie gotówką w kasie, Związek będzie miał obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług (z wyłączeniem usług statutowych), gdyż nie zostaną spełnione warunki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.
Natomiast usługi statutowe na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 31 załącznika do rozporządzenia będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.
Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.
Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w uzupełnieniu do wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, tj. kwestia zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie usług sportowych – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Natomiast w kwestii zdarzenia przyszłego dotyczącego w zakresie opodatkowania usług wydano odrębne rozstrzygnięcie z dnia 7 kwietnia 2011 r. nr ILPP2/443-2089/10-4/MR.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
