• Interpretacja indywidualn...
  16.09.2024

ITPP3/443-190/10/ZG

Interpretacja indywidualna
z dnia 17 lutego 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 12 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 roku (data wpływu 09.12.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania energii elektrycznej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 grudnia 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania energii elektrycznej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest wytwarzanie, zakup, przesyłanie i dystrybucja energii cieplnej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa jako nabywca końcowy, w rozumieniu art. 2 ust. 19 ustawy z dnia 8 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, od różnych dystrybutorów energię elektryczną na własne potrzeby: do wytwarzania, przesyłania i dystrybucji energii cieplnej, na cele socjalno-bytowe i obsługę nieruchomości.
W roku 2011 Wnioskodawca ma zamiar rozszerzyć swoją działalność o wytwarzanie energii elektrycznej w kogeneracji. Decyzją z dnia 24 sierpnia 2010r. udzielono Spółce promesy koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej na czas do dnia 24 sierpnia 2011r. Energia elektryczna wytwarzana będzie w bloku kogeneracyjnym o łącznej mocy zainstalowanej 1,2 MW, wytwarzającym energię elektryczną w kogeneracji przy użyciu dwóch silników spalinowych, wykorzystujących w procesie spalania gaz ziemny grupy E. Wytworzona energia elektryczna zużywana będzie:
do produkcji energii elektrycznej w układzie kogeneracyjnym (potrzeby własne układu kogeneracyjnego),
do produkcji energii cieplnej w układzie kogeneracyjnym (potrzeby własne układu kogeneracyjnego),
do produkcji ciepła w kompleksie istniejącej ciepłowni w kotłach wodnych WR-25 oraz na potrzeby zaplecza socjalnego, biurowego bazy przy ciepłowni,
na potrzeby refakturowania dla dwóch firm zewnętrznych, korzystających z energii elektrycznej na terenie bazy przy ciepłowni, rozliczanej na podstawie odczytów podliczników,
w przypadku wystąpienia nadwyżek produkcji energia elektryczna będzie mogła być sprzedawana firmie zewnętrznej posiadającej koncesję na sprzedaż i obrót energią elektryczną.
Spółka nabywać będzie w dalszym ciągu energię elektryczną od firmy zewnętrznej posiadającej koncesję na obrót i sprzedaż energii na potrzeby ciepłowni oraz bazy w przypadku niedoborów energii elektrycznej z produkcji własnej oraz w przypadku wyłączeń układu kogeneracyjnego na czas np. remontów oraz do ok. 400 punktów poboru zlokalizowanych na terenie miasta takich jak przepompownie, węzły ciepłownicze, pomieszczenia socjalne.
Energia elektryczna nabywana jest także na potrzeby obsługi pomieszczeń węzłów ciepłowniczych od innych firm zewnętrznych na zasadzie tzw. refakturowania.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy Spółka w przypadku posiadania koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej i rozpoczęcia wytwarzania energii elektrycznej w ciepłowni będzie posiadać w dalszym ciągu status nabywcy końcowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku akcyzowym, w odniesieniu do energii elektrycznej nabywanej na potrzeby związane z jej zużyciem przez urządzenia w przepompowniach oraz urządzeniach węzłów ciepłowniczych zlokalizowanych na terenie miasta oraz nabywanej w punkcie poboru - podatnikiem akcyzy byłby dostawca energii elektrycznej, a Spółka nie byłaby podatnikiem akcyzy na podstawie art. 13 pkt 4...
Czy też Spółka nie będzie posiadać statusu odbiorcy końcowego w zakresie produkcji własnej energii elektrycznej - w tym zakresie Spółka byłaby podatnikiem akcyzy na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym...
Zdaniem Wnioskodawcy, przedsiębiorstwo pomimo posiadania koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej przede wszystkim na własne potrzeby w jednym punkcie poboru w ciepłowni przy równoczesnym nabywaniu energii elektrycznej, zużywanej na własne potrzeby (do produkcji energii cieplnej w ciepłowni, dystrybucji energii cieplnej przez urządzenia przepompowni i węzłów ciepłowniczych oraz urządzenia pomocnicze, w tym budynki i budowle - około 400 punktów poboru), w zakresie w jakim nabywa energię elektryczną i ją zużywa na własne potrzeby spełnia przesłanki do zakwalifikowania jako nabywcy końcowego, w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku akcyzowym. W tym przypadku podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży energii elektrycznej na rzecz Spółki będzie dystrybutor, który dostarcza energię elektryczną. Spółka w tym zakresie nie jest podatnikiem akcyzy od nabywanej energii elektrycznej.
Ponadto w świetle uregulowań art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym Spółka stanie się podatnikiem podatku akcyzowego od energii elektrycznej produkowanej w kogeneracji w ciepłowni. Przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie zużycie wyprodukowanej energii elektrycznej na potrzeby własne. Dane dotyczące ilości energii elektrycznej zakupionej jak również wyprodukowanej, dla punktu poboru, dostępne będą z odczytów układów pomiarowych zlokalizowanych na przyłączach ciepłowni z siecią elektroenergetyczną oraz układów pomiarowych na zaciskach generatorów bloku kogeneracyjnego. Odczyty z liczników dokonywane będą zdalnie przez operatora sieci dystrybucyjnej, ich przesyłanie odbywać będzie się drogą radiową za pomocą jednego radiomodemu dla obu części układu pomiarowo-rozliczeniowego ciepłowni.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy przez nabywcę końcowego rozumie się podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.), z wyłączeniem:
spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005r. Nr 121, poz. 1019, z późn. zm.) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych,
towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.),
giełdowej izby rozrachunkowej lub Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych,
spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym;
Zatem Wnioskodawca jako podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej nie jest nabywcą końcowym w zakresie energii elektrycznej nabywanej od dystrybutora posiadającego jedną z koncesji, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy.
Zauważyć bowiem należy, iż sprzedaż energii elektrycznej do podmiotu czyli Wnioskodawcy posiadającego koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, nie jest czynnością opodatkowaną na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym.
W przedmiotowej kwestii, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie odsprzedaż tej energii nabywcom końcowym jak też zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną.
Reasumując stwierdza się, iż Wnioskodawca w opisanej sytuacji posiadając koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, nie będzie posiadał statusu nabywcy końcowego. Zatem będzie on podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu zużycia energii elektrycznej jak również sprzedaży energii elektrycznej innym podmiotom posiadającym status nabywcy końcowego, w związku z czym uznano stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...