• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPBI/2/423-819/11/AP

Interpretacja indywidualna
z dnia 5 października 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1045 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 05 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodów z tytułu objęcia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05 lipca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodów z tytułu objęcia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka jest jednostką dominującą w grupie kapitałowej. Podstawowa działalność Spółki obejmuje przede wszystkim produkcję i sprzedaż armatury sanitarnej i instalacyjnej.
W ramach obecnej struktury organizacyjnej odpowiedzialność za strategię funkcjonowania grupy kapitałowej oraz działalność marketingową spoczywa na Spółce.
W ramach Spółki funkcjonuje wyodrębniony stosowną uchwałą zarządu Spółki w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Dział Marketingu (dalej: „Dział”) - uchwała formalizuje faktyczną niezależność Działu poprzez nadanie mu nazwy, doprecyzowanie przedmiotu działalności, formalne przypisanie pracowników oraz potwierdzenie odrębności finansowej (własny majątek, rachunek, oddzielne konta księgowe, wykaz umów gospodarczych). Dział podlega bezpośrednio zarządowi Spółki.
Misją Działu jest:
tworzenie i nadzorowanie polityki Spółki w zakresie marketingu;
ustalanie celów marketingowych Spółki, tworzenie i wdrażanie planów marketingowych dla zapewnienia określonego poziomu sprzedaży, udziału w rynku oraz rentowności produktów lub usług Spółki;
badanie i analizowanie otoczenia zewnętrznego Spółki oraz działalności konkurencji w celu zapewnienia maksymalnego wykorzystania możliwości rynkowych;
kreowanie polityki promocyjnej Spółki - odpowiedzialność za reklamę, promocje sprzedaży, działania z zakresu public relations;
zarządzanie prawami własności intelektualnej.
Na zakres działalności Działu składa się:
opracowywanie, wdrażanie i kontrola wykonania krótko- i długoterminowych planów marketingowych Spółki;
nadzorowanie, projektowanie i realizacja badań rynku i konsumentów;
nadzorowanie, przygotowywanie i kontrolowanie wykonania budżetu marketingowego;
przygotowanie i prowadzenie całości działań promocyjnych i reklamowych Spółki;
prowadzenie kampanii reklamowych i innych działań promocyjnych;
nadzorowanie działań w sferze public relations;
współpraca z działem sprzedaży w celu dostosowania strategii marketingowej do sytuacji rynkowej;
prowadzenie wymiany informacji z menedżerami poszczególnych produktów lub grup produktów;
podejmowanie działań związanych ze szkoleniem i motywowaniem pracowników;
zarządzania produktami i rozwojem produktów z wykorzystaniem znaków towarowych.
Na majątek Działu składają się m.in. następujące składniki:
oznaczenie indywidualizujące wyodrębnioną część przedsiębiorstwa;
przyrzeczenia zawarcia umowy najmu z nabywcą zorganizowanej części przedsiębiorstwa po dniu aportu (w chwili obecnej Dział korzysta z pomieszczeń udostępnionych przez Spółkę na podstawie uchwały zarządu o wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa),
ruchomości, a w szczególności wyposażenie biurowe, sprzęt informatyczny i fotograficzny niezbędny do prowadzenia działalności marketingowej;
wartości niematerialne i prawne (w szczególności licencje na oprogramowanie komputerowe);
należności i zobowiązania (prawa) wynikające z umów przyporządkowanych do działalności marketingowo-reklamowej oraz związanej z ochroną znaków towarowych, a także z umów z pracownikami;
środki pieniężne zgromadzone na rachunku Spółki wyodrębnionym dla Działu;
majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne wytworzone i nabyte w toku prowadzenia działalności marketingowej Spółki;
tajemnice przedsiębiorstwa związane z prowadzeniem działalności marketingowej;
księgi i dokumenty związane z prowadzeniem wydzielonej części działalności gospodarczej;
prawa ochronne do znaków towarowych.
Do Działu przyporządkowane są prawa z umów związanych z prowadzoną przez Dział działalnością. Dział posiada odrębny budżet. W celu wyodrębnienia rozliczeń księgowych dotyczących Działu do Działu przyporządkowane są również konta księgowe.
Dział stanowi zatem zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej „ZCP") w rozumieniu Ustawy CIT.
Spółka zamierza wnieść ZCP do istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością X.
Planowana restrukturyzacja podyktowana jest systematycznie rosnącą skalą działalności Spółki. Ma ona na celu usprawnienie funkcjonowania grupy kapitałowej poprzez skoncentrowanie jednorodnych obszarów działalności w odrębnych prawnie i organizacyjnie podmiotach. Tego rodzaju strategia ma w zamierzeniach Spółki prowadzić do zwiększenia wydajności i uzyskania korzyści skali dzięki kontynuowaniu specjalizacji w obrębie poszczególnych podmiotów grupy kapitałowej X, do której zgodnie z zamierzeniami Spółki wniesione zostanie ZCP będzie się specjalizować m.in. w działalności marketingowej na rzecz pozostałych podmiotów powiązanych. Dzięki planowanej restrukturyzacji Spółka uzyska możliwość skoncentrowania się na podstawowym obszarze swojej działalności, tj. produkcji i sprzedaży armatury sanitarnej i instalacyjnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że wartość nominalna udziałów otrzymanych przez Spółkę w zamian za wniesienie do X wkładu niepieniężnego w postaci ZCP, nie będzie stanowiła dla Spółki przychodu podatkowego w momencie wniesienia wkładu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT...
Zdaniem Spółki, wartość nominalna udziałów otrzymanych w zamian za wniesienie do X wkładu niepieniężnego w postaci ZCP nie będzie stanowić dla Spółki przychodu podatkowego w momencie wniesienia wkładu.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.; dalej: Ustawa CIT), przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny winnej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
A contrario, nie stanowi przychodu nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
Powyższa interpretacja jest powszechnie akceptowana w interpretacjach indywidualnych wydawanych z upoważnienia Ministra Finansów przez wszystkie ośrodki interpretacyjne.
Tytułem przykładu Spółka wskazuje m.in.:
interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 października 2010 r. nr IBPBI/2/423-1478/10/MO, w której stwierdzono, że „zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o pdop, przychodem jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio. Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu wynika, iż w przypadku wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, po stronie udziałowca (wnoszący wkład) nie powstaje przychód do opodatkowania. Oznacza to, iż wartość nominalna udziałów w spółce kapitałowej, objętych w zamian za wkład niepieniężny w ww. postaci nie generuje przychodu na dzień objęcia tych udziałów”.
interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 października 2010 r. nr IPPB5/423-508/10-4/MB potwierdzającą prawidłowość argumentacji Wnioskodawcy, zgodnie z którą „wnioskując a contrario na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 UPDOP w przypadku, gdy przedmiotem wkładu wnoszonego do spółki jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatnik dokonujący aportu na moment dokonywania aportu i obejmowania udziałów nie uzyskuje przychodu w rozumieniu art. 12 ust 1 UPDOP. Analiza art. 15 ust. 1k UPDOP wskazuje, iż podatnik taki uzyska przychód i rozpozna koszt podatkowy wyłącznie w przypadku późniejszego zbycia udziałów objętych w zamian za aport przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.
interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 sierpnia 2010 r. nr ITPB3/423-248/10/MK, w której uznano, że „w odniesieniu do podatkowych konsekwencji wniesienia aportu podnieść należy, że zgodnie z przywołanym we wniosku art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust 1-3 stosuje się odpowiednio. A zatem z treści cytowanego przepisu jednoznacznie wynika, że dotyczy on wyłącznie określenia przychodu stanowiącego nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana cześć”.
interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 maja 2010 r. nr ILPB3/423-161/10-5/EK w której potwierdzono, że „źródłem powstania przychodu opisanego w przedmiotowym przepisie, powstającego po stronie udziałowca/ akcjonariusza (podmiotu wnoszącego aport), jest objęcie udziałów (akcji), wkładów w zamian za wkłady niepieniężne (aporty), z wyłączeniem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części”.
W świetle powyższego, Spółka wnosi o potwierdzenie, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT wartość udziałów X objętych przez Spółkę w zamian za wkład niepieniężny w postaci ZCP nie będzie stanowiła dla Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Należy jednak zaznaczyć, iż przedmiotem wniosku nie była ocena czy Dział, który zostanie wniesiony do spółki X w drodze aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT. Zatem tut. Organ, będąc związany zakresem przedmiotowym wniosku, w niniejszej interpretacji przyjął założenie, że przedmiot aportu w istocie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...