IPPP3-443-43/10-2/JK
Interpretacja indywidualna
z dnia 14 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.01.2010 r. (data wpływu 18.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości obniżenia kwoty akcyzy w przypadku zmiany maksymalnej ceny detalicznej – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 18.01.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości obniżenia kwoty akcyzy w przypadku zmiany maksymalnej ceny detalicznej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Międzynarodowa Grupa B znajduje się w trakcie reorganizacji struktury biznesowej. Zmiany dotyczą również działalności gospodarczej Grupy B w Polsce, oraz polskich podmiotów należących do Grupy B. W związku z restrukturyzacją w Polsce została utworzona spółka dystrybucyjna, tj. Wnioskodawca, której zadaniem będzie głównie działalność dystrybucyjna i marketingowa na terytorium kraju w stosunku do wyrobów tytoniowych wyprodukowanych m.in. w składzie podatkowym B Polska. Wyroby wyprodukowane w tym składzie podatkowym będą również przemieszczane, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, do innych składów podatkowych prowadzonych przez B Polska w innych lokalizacjach na terytorium kraju.
Wnioskodawca będzie również prowadzić działalność dystrybucyjną w odniesieniu do wyrobów tytoniowych nabywanych w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia z innych krajów Unii Europejskiej (dalej: „UE”), z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. W odniesieniu do wyrobów tytoniowych produkowanych w składzie podatkowym B Polska, które to wyroby jeszcze przed opuszczeniem jednego ze składów podatkowych prowadzonych przez ten podmiot, będą sprzedane Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku akcyzowego na podstawie przepisu art. 13 ust. 3 w związku z przepisem art. 8 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Innymi słowy, w odniesieniu do tych wyrobów tytoniowych, Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzenia własnych wyrobów tytoniowych ze składu podatkowego należącego do B Polska, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Z kolei w odniesieniu do wyrobów tytoniowych nabywanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innych państw UE, Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu ich wyprowadzenia z jednego ze składów podatkowych prowadzonych przez B Polska.
Po powstaniu obowiązku podatkowego w akcyzie niekiedy Wnioskodawca będzie dokonywał zmiany maksymalnej ceny detalicznej wydrukowanej na tych wyrobach tytoniowych (tzw. proces „re-pricingu”). W szczegółach proces „re-pricingu” będzie polegał na:
* wprowadzeniu wyrobów tytoniowych do składu podatkowego B Polska;
* rozpakowaniu opakowań zbiorczych tj. kartonów (zawierających pakiety) oraz pakietów (zawierających po 10 paczek papierosów);
* rozpakowaniu z folii pojedynczej paczki papierosów (proces „re-pricingu nie będzie natomiast obejmował zdjęcia znaków akcyzy, którymi uprzednio zostały oznaczone wyroby tytoniowe);
* zadrukowaniu starej maksymalnej ceny detalicznej oraz nadrukowaniu nowej (wyższej lub niższej od poprzedniej);
* zapakowaniu paczki w folię ochronną, a następnie w pakiety po 10 paczek oraz kartony.
Proces „re-pricingu” może dotyczyć wyrobów tytoniowych pierwotnie opodatkowanych akcyzą według różnych stawek tego podatku, ze względu na okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w akcyzie w odniesieniu do poszczególnych wyrobów przyjmowanych do tego procesu. Wnioskodawca zawsze będzie w stanie ustalić, według jakiej stawki akcyzy zostały opodatkowane poszczególne wyroby tytoniowe przyjmowane do procesu „re-pricingu” a tym samym w jakiej wysokości została uiszczona akcyza należna od tych wyrobów.
Wyroby tytoniowe z nową maksymalną ceną detaliczną będą następnie wyprowadzane ze składu podatkowego B Polska. Podatnikiem z tytułu wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego B Polska będzie Wnioskodawca jako ich właściciel.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca będzie upoważniony do obniżenia kwoty akcyzy należnej z tytułu wyprowadzenia własnych wyrobów tytoniowych z nową maksymalną ceną detaliczną ze składu podatkowego B Polska o kwotę akcyzy zapłaconą uprzednio od wyrobów przyjmowanych do procesu „re-pricingu”...
Zdaniem Wnioskodawcy, proces „re-pricingu” w efekcie będzie prowadzić do powstania czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym po stronie Wnioskodawcy. Mimo bowiem tego, że przedmiotem tego procesu będą wyroby tytoniowe z zapłaconą akcyzą, to w okolicznościach stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy, będzie miała miejsce produkcja wyrobów tytoniowych w rozumieniu art. 99 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, a więc czynność opodatkowana podatkiem akcyzowym zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Przepis art. 99 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi bowiem, że produkcją wyrobów tytoniowych jest również ich pakowanie, co będzie miało miejsce w ramach procesu „re-pricingu”. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że w momencie wyprowadzenia wyrobów tytoniowych ze składu podatkowego B Polska (po procesie „re-pricingu”), zmianie ulegnie element bezpośrednio kształtujący wysokość należnego podatku akcyzowego, a mianowicie maksymalna cena detaliczna papierosów. Dlatego też, obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym powstanie z tytułu produkcji wyrobów tytoniowych, tj. z tytułu przepakowywania tych wyrobów oraz zmiany maksymalnej ceny detalicznej nadrukowanej na opakowaniach jednostkowych papierosów. Akcyza stanie się należna z tego tytułu w momencie wyprowadzenia przez Wnioskodawcę wyrobów tytoniowych z nową maksymalną ceną detaliczną ze składu podatkowego B Polska.
Zdaniem Wnioskodawcy będzie on uprawniony do obniżenia kwoty akcyzy należnej z tytułu wyprowadzenia własnych wyrobów tytoniowych z nową maksymalną ceną detaliczną ze składu podatkowego B Polska o kwotę akcyzy zapłaconej uprzednio od wyrobów przyjmowanych do procesu „re-pricingu”. Przepisem będącym podstawą dla Wnioskodawcy do skorzystania z takiego obniżenia jest art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, że: „Kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym (...) może zostać obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania wyrobów akcyzowych”.
W tym wypadku, analizując treść przytoczonej powyżej regulacji, Wnioskodawca jako podatnik akcyzy z tytułu wyprowadzenia wyrobów tytoniowych z nową maksymalna ceną detaliczną ze składu podatkowego B Polska (po procesie „re-pricingu”), będzie mógł obniżyć kwotę akcyzy należnej z tego tytułu o kwotę akcyzy zapłaconej od wyrobów zużytych do produkcji wyrobów tytoniowych z nową maksymalną ceną detaliczną. W okolicznościach stanu faktycznego, wyrobami, które będą zużywane do produkcji wyrobów tytoniowych z nową maksymalną ceną detaliczną, będą wyroby tytoniowe uprzednio wyprowadzone przez Wnioskodawcę ze składu podatkowego, czyli wyroby, od których akcyza została już przez Spółkę uiszczona.
Zdaniem Wnioskodawcy w okolicznościach sprawy bez wątpienia znajdzie zastosowanie cytowany wyżej przepis art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji, kwota akcyzy należna od Wnioskodawcy z tytułu wyprowadzenia wyrobów tytoniowych z nową maksymalną ceną detaliczną ze składu podatkowego B Polska będzie mogła zostać obniżona o kwotę akcyzy zapłaconą uprzednio przez Wnioskodawcę od wyrobów, które następnie zostały przyjęte do procesu „re-pricingu”.
Jak zostało wykazane powyżej, przepisy ustawy o podatku akcyzowym ponad wszelką wątpliwość dopuszczają skorzystanie przez podatnika (tu: Wnioskodawca) z prawa do obniżenia kwoty akcyzy należnej od wyrobów wyprodukowanych w składzie podatkowym o akcyzę zapłaconą od wyrobów zużytych do ich wyprodukowania (tu: akcyzę należną z tytułu wyprowadzenia wyrobów z nową maksymalną ceną detaliczną o akcyzę uiszczoną wcześniej od tych samych wyrobów z inną maksymalną ceną detaliczną).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 06 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1. produkcja wyrobów akcyzowych;
2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3. import wyrobów akcyzowych;
4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.
Na podstawie art. 21 ust. 8 ustawy kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych. Przy czym stosownie do art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.
W świetle postanowień wyżej cytowanego artykułu kwota akcyzy od wyprodukowanego wyrobu akcyzowego może zostać obniżona jedynie o akcyzę zapłaconą od wyrobów akcyzowych, które zostały zużyte do wyprodukowania tego wyrobu. Zatem, zgodnie z dyspozycją wskazanego przepisu, jeżeli od wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych został zapłacony podatek akcyzowy, to podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku akcyzowego od wyprodukowanego wyrobu o kwotę akcyzy zapłaconej od wyrobów zużytych do jego wyprodukowania.
Zaznaczyć jednakże należy, iż zakres prawa do obniżenia należnego podatku akcyzowego ogranicza się wyłącznie do możliwości pomniejszenia akcyzy zawartej w wyrobach zużytych w procesach technologicznych związanych z produkcją wyrobów akcyzowych. Natomiast nie można rozszerzać tego prawa na wyroby akcyzowe od których została zapłacona akcyza, zużywanych przez podatnika do funkcjonowania całego przedsiębiorstwa, w tym również do czynności wykonywanych w stosunku do wyprodukowanego wyrobu akcyzowego wykonywanych po jego wyprodukowaniu.
W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, iż niekiedy będzie dokonywał zmiany maksymalnej ceny detalicznej wydrukowanej na opakowaniach wyrobów tytoniowych (tzw. proces „re-pricingu”). Proces „re-pricingu” będzie dotyczył wyrobów tytoniowych, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał z tytułu ich wyprowadzenia przez Wnioskodawcę ze składu podatkowego należącego do B Polska. Jak podnosi Wnioskodawca proces „re-pricingu” będzie polegał na wprowadzeniu wyrobów tytoniowych do składu podatkowego; rozpakowaniu opakowań zbiorczych tj. kartonów (zawierających pakiety) oraz pakietów (zawierających po 10 paczek papierosów); rozpakowaniu z folii pojedynczej paczki papierosów (proces „re-pricingu nie będzie natomiast obejmował zdjęcia znaków akcyzy, którymi uprzednio zostały oznaczone wyroby tytoniowe); zadrukowaniu starej maksymalnej ceny detalicznej oraz nadrukowaniu nowej (wyższej lub niższej od poprzedniej); zapakowaniu paczki w folię ochronną, a następnie w pakiety po 10 paczek oraz kartony.
Odnosząc się do rozstrzyganej kwestii, tj. możliwości obniżenia kwoty akcyzy należnej z tytułu wyprowadzenia własnych wyrobów tytoniowych z nową maksymalną ceną detaliczną ze składu podatkowego o kwotę akcyzy zapłaconą uprzednio od wyrobów przyjmowanych do procesu „re-pricingu” wskazać należy, iż w myśl art. 99 ustawy produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie.
Wnioskodawca wskazuje, iż będzie dokonywał procesu „re-pricingu”, podczas którego rozpakuje opakowania zbiorcze tj. kartony (zawierające pakiety) oraz pakiety (zawierające po 10 paczek papierosów) następnie pojedyncze paczki papierosów rozpakuje z folii, przy czym jak zastrzega Wnioskodawca proces „re-pricingu” nie będzie obejmował zdjęcia znaków akcyzy, którymi uprzednio zostały oznaczone wyroby tytoniowe. Po zdjęciu folii z paczek stara maksymalna cena detaliczna zostanie zadrukowania oraz nadrukowana nowa (wyższa lub niższa od poprzedniej) po czym paczki ponownie zostaną zapakowane w folię ochronną, a następnie w pakiety po 10 paczek oraz kartony.
Z oczywistych przyczyn, przedmiotowy proces „re-pricingu” nie będzie stanowił wytwarzania bądź przetwarzania wyrobów tytoniowych rozumianych jako produkcja wyrobów tytoniowych. W analizowanej sytuacji procesu „re-pricingu” nie można również utożsamiać z pakowaniem. Procesu przedstawionego przez Wnioskodawcę nie można określić mianem pakowania ponieważ nie będzie dochodziło do pakowania wyrobu akcyzowego, w tym przypadku wyrobów tytoniowych do bezpośredniego opakowania jakim jest swoiste opakowanie kartonowe. W opisanej sytuacji to bezpośrednie opakowanie wyrobów akcyzowych będzie pakowane w folię ochronną a następnie w pakiety po 10 paczek oraz kartony.
Zatem twierdzenie Wnioskodawcy, iż w przedstawionych okolicznościach będzie miała miejsce produkcja wyrobów tytoniowych w rozumieniu art. 99 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, a więc czynność opodatkowana podatkiem akcyzowym zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy jest błędne. Omawiany proces „re-pricingu” nie będzie mieścił się w procesie rozumianym jako produkcja wyrobów tytoniowych. Innymi słowy proces „re-pricingu” nie będzie produkcją wyrobów tytoniowych. Tym samym nie będzie objęty podatkiem akcyzowym z tytułu produkcji.
W świetle powyższego, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy, w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym nie ma możliwości obniżenia kwoty akcyzy zgodnie z art. 21 ust. 8 ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
