• Decyzja o zakresie stosow...
  06.09.2025

IS.I/1/4231-6/07

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 24 lipca 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1622 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup koszulek, czapeczek, kurtek, parasolek i innych tym podobnych gadżetów dołączanych nieodpłatnie do sprzedawanych towarów?

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 16.04.2007 r., znak: PUS.I/423/10/07 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje stanowisko przedstawione przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością G. we wniosku z dnia 16.01.2007 r., dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup koszulek, czapeczek, kurtek, parasolek i innych tym podobnych gadżetów, dołączanych nieodpłatnie do sprzedawanych towarów – w całości za prawidłowe.

Pismem z dnia 16.01.2007 r. G. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zwróciła się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Przedstawiając stan faktyczny Spółka wskazała, że w celu uatrakcyjnienia sprzedaży, zwiększenia obrotu, do sprzedawanych towarów dołączała nieodpłatnie różne gadżety: koszulki, czapeczki, kurtki, parasolki i tym podobne, często z nadrukiem promującym Spółkę lub Jej towary. Zdaniem Jednostki otrzymywanie przez odbiorców takich prezentów zachęca ich do czynienia dalszych zakupów, uatrakcyjnia sprzedaż, przyczynia się do reklamowania Spółki i towarów przez Nią sprzedawanych, a przez to wpływa na zwiększenie Jej przychodów.

W tak opisanym stanie faktycznym Jednostka zwróciła się z zapytaniem czy ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup koszulek, czapeczek, kurtek, parasolek i innych tym podobnych gadżetów dołączanych nieodpłatnie do sprzedawanych towarów. Spółka – wskazując na zapis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uważa, że ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup ww. gadżetów dołączanych nieodpłatnie do sprzedawanych towarów, gdyż mają one związek z uzyskiwanymi przez Nią przychodami.

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po dokonaniu oceny stanowiska zawartego w ww. wniosku, postanowieniem z dnia 16.04.2007 r., znak: PUS.I/423/10/07 stwierdził, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko Strony jest:

nieprawidłowe w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup koszulek, czapeczek, kurtek, parasolek i innych tym podobnych gadżetów (bez nadruku promującego Spółkę lub oferowane przez Nią towary), dołączanych nieodpłatnie do sprzedawanych towarów,

prawidłowe w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup koszulek, czapeczek, kurtek, parasolek i innych tym podobnych gadżetów z nadrukiem promującym Spółkę lub oferowane przez Nią towary, dołączanych nieodpłatnie do sprzedawanych towarów.

W uzasadnieniu ww. postanowienia organ I instancji wskazał, że oznakowanie upominków nadrukami promującymi Spółkę i oferowane przez Nią towary przesądza o tym, że prezenty takie mają charakter reklamowy. W związku z tym - mając na uwadze, że katalog wyłączeń zawarty w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymienia kosztów reklamy - wydatki na zakup oznakowanych gadżetów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast upominki, które nie zostały opatrzone logo Spółki nie mają charakteru upominków reklamowych, lecz mieszczą się w kategorii kosztów reprezentacji, wskutek czego wydatki poniesione na ich zakup - na podstawie zapisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy – nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego, przedstawionego we wniosku z dnia 16.01.2007 r. oraz treści ww. postanowienia Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 16.04.2007 r., ustalił i stwierdził:

Stosownie do zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wszelkie wydatki (odpisy), jeżeli zostaną spełnione równocześnie następujące warunki:

wydatki zostały poniesione,

pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z uzyskanym lub planowanym przychodem,

potwierdzone zostały wymaganym przez prawo dowodem ich poniesienia,

nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Do kosztów uzyskania przychodów Podatnik ma więc prawo zaliczyć wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła. Zatem, aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz z możliwością osiągnięcia dzięki niemu przychodu; w takim ujęciu kosztami w rachunku podatkowym są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami oraz koszty związane z funkcjonowaniem podmiotu gospodarczego. Uznanie danego wydatku za koszt powinno być uzależnione przede wszystkim od jego przeznaczenia.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 16.01.2007 r. stanu faktycznego wynika, że w celu uatrakcyjnienia sprzedaży i zwiększenia obrotu Spółka do sprzedawanych towarów dołącza nieodpłatnie różne gadżety: koszulki, czapeczki, kurtki, parasolki i tym podobne, często z nadrukiem promującym Jednostkę lub Jej towary. Zdaniem Spółki wręczanie odbiorcom takich prezentów zachęca ich do dokonywania dalszych zakupów, uatrakcyjnia sprzedaż, przyczynia się do reklamowania Podatnika, a przez to wpływa na zwiększenie Jego przychodów.

Powyższe działania można traktować więc jako rodzaj „sprzedaży premiowej”. Termin ten nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, natomiast praktyka stosowana przez podmioty gospodarcze wykazuje, że pojęcie to związane jest z czynnościami mającymi na celu zachęcenie nabywców do systematycznego dokonywania zakupów, bądź dokonywania zakupów o określonej wartości. Sprzedaż premiową należy zatem utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Przy czym może nią być towar lub usługa inna niż ta, która została nabyta w wyniku tej sprzedaży. Biorąc powyższe pod uwagę można stwierdzić, że w sytuacji opisanej w przedmiotowym wniosku Spółki o udzielenie interpretacji ma miejsce sprzedaż premiowa, gdyż po dokonaniu zakupu towaru oferowanego przez Spółkę nabywca otrzymuje nagrodę w postaci gadżetu. Stosując taką formę zachęty, Jednostka motywuje swoich odbiorców do zwiększonych zakupów.

Organizacja sprzedaży premiowej oznacza dla sprzedającego ponoszenie określonych wydatków, przede wszystkim związanych z zakupem (sfinansowaniem) stosownych nagród (w konkretnym przypadku – gadżetów w postaci: koszulki, czapeczki, kurtki, parasolki itp.). W konsekwencji są to wydatki służące – poprzez uatrakcyjnienie sprzedaży - zachęceniu klientów do dokonywania zakupów u Podatnika. Są to zatem wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – zarówno w przypadkach, gdy gadżety opatrzone są odpowiednim nadrukiem, jak i wówczas, gdy nie są oznaczone w ten sposób. Jednocześnie wskazać należy, iż przedmiotowe wydatki nie znajdują się w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, określonym w art. 16 ust. 1 cytowanej ustawy; stanowią więc w całości koszty uzyskania przychodów.

Stosownie do zapisu art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. przed 1.07.2007 r., stosuje się przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa, w brzmieniu obowiązującym przed tym dniem. Mając na uwadze zapis art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do 30.06.2007 r., zgodnie z którym organ odwoławczy z urzędu zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 ww. ustawy, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów, orzeczono jak w rozstrzygnięciu.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...