IBPBI/2/423-1643/10/MS
Interpretacja indywidualna
z dnia 17 lutego 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 248 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08 listopada 2010r. (data wpływu do tut. Biura 17 listopada 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skutków podatkowych w związku z wykonywaną przez Odbiorców częścią nakładów związanych z inwestycją przyłączeniową (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 listopada 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skutków podatkowych w związku z wykonywaną przez Odbiorców częścią nakładów związanych z inwestycją przyłączeniową.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka A, będąca jedną ze spółek tworzących podatkową grupę kapitałową, zamierza zawierać z podmiotami działającymi na terenie miasta K (dalej „Odbiorcy”) umow o przyłączenie budynków do miejskiej sieci cieplnej. W treści zawieranych umów będą znajdować się postanowienia dotyczące podziału obowiązków stron w zakresie realizacji projektu.
Przed dokonaniem przyłączenia konieczne jest przeprowadzenie szeregu prac technicznych i budowlanych, m.in.:
wykonanie projektów (przyłącza, wymienników cieplnych, instalacji alarmowej, etc.),
przeprowadzenie robót budowlanych, ziemno-budowlanych w celu poprowadzenia przyłącza oraz montażowych (np. w zakresie węzłów grzewczych),
wykonanie samego przyłącza cieplnego z zakupionych materiałów,
wykonanie instalacji alarmowej,
włączenie przyłącza do sieci,
wykonanie (zakup) i montaż węzłów cieplnych w budynku Odbiorcy.
W poszczególnych umowach zawieranych przez Spółkę A sposób podziału obowiązków stron umowy będzie różnorodny, tj. różny będzie zakres zaangażowania Spółki A oraz Odbiorców w prace związane z wykonaniem i instalacją przyłącza.
Z uwagi na znaczące wydatki związane z realizacją poszczególnych projektów oraz oczekiwaniami Odbiorców co do szybkiego zrealizowania przyłączenia Spółka A będzie negocjowała z Odbiorcami zakres, w jakim będą oni partycypować w realizacji projektu (partycypacja będzie polegała na uiszczaniu na rzecz Spółki A dodatkowych kwot pieniężnych w związku z realizacją inwestycji przyłączeniowej czy też na ponoszeniu przez Odbiorców we własnym zakresie nakładów inwestycyjnych, przy czym możliwe jest wystąpienie sytuacji, gdy poza uiszczeniem dodatkowych kwot pieniężnych Odbiorcy będą dodatkowo zobowiązani do wykonania na własny koszt np. robót ziemno-budowlanych czy przygotowania projektów wykonawczych). Partycypacja ta będzie niezależna od uiszczanej przez Odbiorców opłaty przyłączeniowej wynikającej z przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006r., Nr 89, poz. 625, dalej „Prawo energetyczne”).
Możliwe są różne postanowienia umowne w zakresie uiszczania przez Odbiorcę dodatkowych opłat związanych z inwestycją przyłączeniową:
Odbiorca poza uiszczeniem opłaty przyłączeniowej wynikającej z przepisów Prawa energetycznego, zobowiązuje się do dokonania bezzwrotnego dofinansowania do infrastruktury ciepłowniczej (zakupionych i zamontowanych przez Spółkę węzłów cieplnych),
Odbiorca, poza uiszczeniem opłaty przyłączeniowej, zobowiązuje się do uiszczenia dodatkowych kwot w związku z realizacją przez Spółkę A inwestycji przyłączeniowej np. z tytułu montażu węzłów cieplnych czy wykonania robót ziemno-budowlanych dokonywanych przez Spółkę A.
W zależności od postanowień umownych, dodatkowe kwoty pieniężne będą przekazywane Spółce A jeszcze przed finalizacją inwestycji bądź na późniejszym etapie, tj. po uruchomieniu dostaw ciepła do przyłączonego obiektu.
Niezależnie od przypadków, w których Spółka A będzie otrzymywała od Odbiorców środki pieniężne, w praktyce mogą mieć miejsce również następujące sytuacje:
wydatki ponoszone przez Spółkę A w związku z realizacją inwestycji przyłączeniowej nie będą zwracane przez Odbiorców,
poza uiszczeniem przez Odbiorców opłaty przyłączeniowej wynikającej z przepisów Prawa energetycznego określona część nakładów wykonywana będzie przez Odbiorców (np. Odbiorcy będą realizować na własny koszt roboty ziemno-budowlane, prace instalacyjno-montażowe czy przygotowanie projektów wykonawczych). Tymi kosztami nie będzie następnie obciążana Spółka A. Środki trwałe powstałe w toku inwestycji przyłączeniowej będą własnością Spółki A i będą wprowadzane do ewidencji jego środków trwałych (Spółka A nie będzie jednak uwzględniała w wartości początkowej powstałych w toku inwestycji środków trwałych nakładów ponoszonych przez Odbiorców),
poza uiszczeniem przez Odbiorców opłaty przyłączeniowej wynikającej z przepisów Prawa energetycznego określona część nakładów związanych z realizacją inwestycji przyłączeniowej będzie wykonywana przez Odbiorców (np. Odbiorcy będą realizować na własny koszt roboty ziemno-budowlane, prace instalacyjno-montażowe czy przygotowanie projektów wykonawczych). Tymi kosztami nie będzie następnie obciążana Spółka A.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy w przypadku gdy na podstawie zawieranych umów Odbiorcy wykonują określoną część nakładów związanych z inwestycją przyłączeniową (np. realizują na własny koszt roboty ziemno-budowlane czy prace instalacyjno-montażowe), a powstały w toku inwestycji środek trwały jest własnością Spółki A, wartość prac/poniesione wydatki powinny zostać uwzględnione w wartości początkowej środka trwałego Spółki A, a odpisy amortyzacyjne w tej części stanowić będą koszty uzyskania przychodów Spółki A... Równocześnie, czy po stronie Spółki A powstanie przychód podatkowy w związku z wykonaniem przez Odbiorców określonych robót/poniesieniem nakładów, o których mowa powyżej... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy na podstawie zawieranych umów Odbiorcy będą ponosić określoną część nakładów związanych z inwestycją przyłączeniową (np. realizują na własny koszt roboty ziemno-budowlane czy prace instalacyjno-montażowe), a powstały w toku inwestycji środek trwały będzie własnością Spółki A, wartość prac/poniesione wydatki nie powinny zostać uwzględnione w wartości początkowej środka trwałego Spółki A.
Jak stanowi bowiem art. 16g ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej „UPDOP”), za koszt wytworzenia środka trwałego uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.
Tymczasem, prace wykonane przez Odbiorców nie są w takim przypadku przez Spółkę A nabywane, co więcej Spółka A nie ponosi ich kosztu. W konsekwencji, nie powinny być one uwidocznione w wartości początkowej środków trwałych.
W ocenie Wnioskodawcy po stronie Spółki A nie powstanie także przychód podatkowy w związku z poniesieniem przez Odbiorców nakładów/wykonaniem robót, o których mowa w pytaniu 2, tj. np. wykonaniem robót ziemno-budowlanych czy realizacją robót instalacyjno - montażowych.
Co prawda, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 UPDOP przychodem jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.
Za nieodpłatne świadczenie uważa się w szczególności zdarzenia prawne wywołujące następstwo w postaci przychodu jako przysporzenia majątku podatnika, uzyskanego nieodpłatnie, czyli bez ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym przypadku należy jednak wskazać na ekwiwalentność świadczenia. Inwestycja przyłączeniowa stanowi wspólne przedsięwzięcie Spółki A oraz Odbiorców, a korzyści z niej wynikające będą odnosić obydwie strony. Ponadto, poniesienie określonych nakładów/wykonanie robót ziemno-budowlanych stanowi niejako alternatywny wobec zwrotu kosztów sposób partycypacji w inwestycji przyłączeniowej. W przypadku braku wykonania konkretnych robót, poniesienia nakładów szybsza realizacja inwestycji byłaby uzależniona od dokonania zwrotu określonych wydatków w wysokości wynikającej z przeprowadzonych negocjacji. Nawet w przypadku, gdy umowa prócz zwrotu określonych wydatków będzie przewidywać dodatkowo poniesienie nakładów przez Odbiorców, kwota zwrotu wydatków będzie niższa niż miałoby to miejsce w przypadku braku dokonania dodatkowych prac przez Odbiorcę. Odbiorca zobowiązuje się do przyjęcia określanego zakresu obowiązków (wykonania prac, poniesienia nakładów), zapewniając sobie w zamian szybszą realizację inwestycji. W konsekwencji, trudno uznać świadczenie Odbiorców jako nieodpłatne przysporzenie po stronie Spółki A, gdyż będą oni otrzymywać od Spółki A świadczenie wzajemne.
Wskazana ekwiwalentność świadczeń prowadzi do wniosku, iż nieprawidłowym byłby wniosek, iż Spółka ma obowiązek rozpoznania przychodu do opodatkowania i równocześnie prawo do amortyzacji podatkowej powiększonej wartości początkowej środka trwałego (tj. obejmującej wartość „nieodpłatnego świadczenia). Ewentualne zaklasyfikowanie bowiem danych czynności do nieodpłatnych świadczeń oznaczałoby brak obowiązku rozpoznania przychodu wprost na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 UPDOP, w konsekwencji, brak uprawnienia do podwyższenia wartości początkowej środka trwałego.
Podsumowując, w związku z wykonaniem określonych prac przez Odbiorców po stronie Spółki A nie powstaje nieodpłatne przysporzenie znajdujące odzwierciedlenie w przychodach podatkowych, a jednocześnie Spółka A nie powinna wykazywać w wartości początkowej wytworzonych środków trwałych wartości prac/nakładów poniesionych przez Odbiorców.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, iż w zakresie zdarzenia przyszłego Nr 1 wydano odrębną interpretację.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.