• Interpretacja indywidualn...
  01.11.2024

IBPBI/2/423-274/11/JD

Interpretacja indywidualna
z dnia 6 kwietnia 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 38 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2011 r. (wpływ do tut. Biura tego samego dnia), uzupełnionym w dniu 7 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie momentu rozpoczęcia amortyzacji obiektów pomocniczych (pytanie wynikające z uzupełnienia wniosku) – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 stycznia 2011 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie momentu rozpoczęcia amortyzacji obiektów pomocniczych.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 2 marca 2011 r. Znak: IBPBI/2/57/11/JD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 7 marca 2011 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka na podstawie udzielonego pozwolenia na budowę hali produkcyjno-magazynowej (poprzez zabudowę istniejącej wiaty ścianami osłonowymi) oraz przylegającego do niej budynku biurowego prowadzi budowę hali produkcyjno-magazynowej etap 1.
Zgodnie z projektem budowlanym realizacja inwestycji może być prowadzona w 3 niezależnych etapach. W 1-szym etapie - część warsztatowa, w 2-gim etapie część magazynowa, w 3-cim etapie budynek biurowy. Według projektu część hali warsztatowej jest oddzielona od pozostałej części magazynowej ścianą szczytową z bramą wjazdową zewnętrzną. Budynek biurowy na razie nie jest budowany i w najbliższej przyszłości nie będzie. Zgodnie z projektem budynek biurowy jest połączony z halą produkcyjno-magazynową ale oddzieloną od niej ścianą przeciwpożarową i jest odrębny konstrukcyjnie od hali.
Równocześnie wybudowano kanalizację sanitarną wewnętrzną i zewnętrzną, kanalizację deszczową, instalacje elektryczne i centralnego ogrzewania 1-szego etapu hali oraz kotłownię obejmującą kocioł gazowy wraz z oprzyrządowaniem oraz zbiornik gazu LPG z podłączeniem do budynku hali oraz plac parkingowo - manewrowy. Szczegóły techniczne: Ściany zewnętrzne:
budynek biurowy: ściany z cegły ceramicznej, ocieplone styropianem gr. 12 cm, pokryte tynkiem,
hala: ściany osłonowe z płyty warstwowej z rdzeniem poliuretanowym gr. 10 cm,
Dach:
hala: płyta warstwowa z rdzeniem poliuretanowym,
budynek biurowy: konstrukcja stalowa- kratownice. Przykrycie z blachy trapezowej i izolacja z wełny mineralnej i membrany dachowej.
Zbiornik gazu:
pojemność 6,4 m3, przyłącze Dz 75 mm PE, l= 27 mb,
Szambo:
bezodpływowe o pojemności 10 m3,
Kanalizacja deszczowa wraz z urządzeniami podczyszczającymi:
osadnik i separator koalescencyjny.
Aktualnie zakończono realizację części warsztatowej hali o powierzchni 720 m2 i w najbliższym czasie nasza Spółka zwróci się do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o udzielenie pozwolenia na użytkowanie 1-szego etapu hali.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Od jakiego momentu będą podlegały amortyzacji obiekty pomocnicze hali (pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 marca 2011 r.)...
Zdaniem Spółki, obiekty pomocnicze będą podlegały amortyzacji od miesiąca następnego po uzyskaniu częściowego pozwolenia na użytkowanie 1-szego etapu hali (z właściwościami kompletności i zdatności do użycia).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. dalej: „ustawa o pdop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Art. 15 ust. 6 ustawy o pdop stanowi, iż kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.
Stosownie do postanowień art. 16a ust. 1 ustawy o pdop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
maszyny, urządzenia i środki transportu,
inne przedmioty
-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Zgodnie z powyższym, wymienione w pkt 1 - 3 środki trwałe będą podlegały amortyzacji po spełnieniu następujących warunków:
zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
stanowią własność lub współwłasność podatnika – amortyzacji podatkowej podlegają środki trwałe, do których, co do zasady, przysługuje podatnikowi prawo własności,
są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania - ustawodawca nie określił bliżej tych warunków, jednakże należy stwierdzić, iż warunki te spełnia składnik majątku, który jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, ponadto jest sprawny technicznie i zalegalizowany prawnie w formie stosownych uprawnień, homologacji i pozwoleń na użytkowanie,
przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok - o tym, jak długo będzie używany dany składnik decyduje sam podatnik,
są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu,
nie są wymienione w katalogu środków trwałych wymienionych w art. 16c ustawy.
W myśl art. 16c pkt 1 ustawy o pdop, amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów - zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Ponadto stosownie do treści art. 16d ust. 2 ustawy o pdop, składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.
Mając na względzie, iż przepis ten określa jedynie końcowy dopuszczalny termin wpisania środka trwałego do ewidencji (późniejsze wprowadzenie uznaje się za ujawnienie) udzielenie odpowiedzi na złożone zapytanie musi oprzeć się na powołanej wyżej definicji środka trwałego. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż jedynie taki składnik majątkowy, który spełnia wszelkie warunki określone w art. 16a ustawy będzie środkiem trwałym i jako taki będzie podlegał obowiązkowemu wpisowi do ewidencji.
Art. 16h ust. 1 ustawy o pdop stanowi, iż odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Z opisu zdarzenia przyszłego ujętego we wniosku wynika, że Spółka realizuje wieloetapowo zadanie inwestycyjne polegające na budowie hali produkcyjno-magazynowej oraz przylegającego do niej budynku biurowego. Zgodnie z projektem budynek biurowy jest połączony z halą produkcyjno-magazynową ale oddzielony od niej ścianą przeciwpożarową i odrębny konstrukcyjnie od hali. Równocześnie wybudowano kanalizację sanitarną wewnętrzną i zewnętrzną, kanalizację deszczową, instalacje elektryczne i centralnego ogrzewania pierwszego etapu hali oraz kotłownię obejmującą kocioł gazowy wraz z oprzyrządowaniem oraz zbiornik gazu LPG z podłączeniem do budynku hali, a także plac parkingowo-manewrowy.
Jak wskazano w interpretacji z dnia 06 kwietnia 2011r. Znak: IBPBI/2/423-57/11/JD opisane we wniosku obiekty takie jak: kanalizacja sanitarna zewnętrzna, kanalizacja deszczowa, kotłownia wraz z oprzyrządowaniem i zbiornikiem LPG z podłączeniem do budynku hali oraz plac parkingowo-manewrowy, przy spełnieniu warunków wynikających z wcześniej powołanych przepisów, są niezależnymi od budynku hali i wybudowanego w przyszłości budynku biurowego, środkami trwałymi. Ich amortyzacja, stosownie do powołanego wcześniej art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop, winna zatem być dokonywana począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostaną wprowadzone do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e. Brzmienie powołanego przepisu uzależnia możliwość rozpoczęcia amortyzacji od spełnienia następujących warunków:
uznania składników majątku za środki trwałe w rozumieniu powołanego wcześniej art. 16a ust. 1 ww. ustawy,
wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (amortyzacja następuje od począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji).
Jak z powyższego wynika, rozpoczęcie amortyzacji ww. obiektów budowlanych nie jest uzależnione od uzyskania częściowego pozwolenia na użytkowanie pierwszego etapu hali, gdyż hala ta po jej całkowitym ukończeniu będzie stanowiła niezależny od tych obiektów środek trwały.
Z tego też względu stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W zakresie części pytania oznaczonego we wniosku numerem 2, a mianowicie w zakresie przyporządkowania określonych obiektów do Klasyfikacji Środków Trwałych, wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...