• Interpretacja indywidualn...
  12.08.2025

IBPBI/2/423-462/11/PC

Interpretacja indywidualna
z dnia 22 lipca 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 643 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku który wpłynął do tut. Biura w dniu 22 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 07 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przeznaczonego na utrzymanie zasobu mieszkaniowego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przeznaczonego na utrzymanie zasobu mieszkaniowego.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismem z dnia 04 lipca 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-462/11/PC, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 07 lipca 2011 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Towarzystwo Budownictwa Społecznego jest komunalną Spółką prawa handlowego założoną przez Gminę w oparciu o ustawę z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.), a przedmiotem działania Spółki jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu, świadczenie usług zarządzania i administrowania oraz prowadzenie działalności związanej z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W związku z powyższym TBS Sp z o.o. jako właściciel lokalu mieszkalnego posiada możliwość jego sprzedaży, z której uzyskuje dochód. Spółka planuje sprzedaż lokalu o powierzchni 52,30 m2 z przynależną do lokalu piwnicą o powierzchni 5,76 m2. Uzyskaną z tej transakcji kwotę Spółka w całości przeznaczy na bieżące administrowanie swoimi zasobami, w szczególności na remonty, podatki, przeglądy, wynagrodzenie, ubezpieczenia itp. koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Spółka korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) w odniesieniu do dochodu ze sprzedaży nieruchomości mieszkaniowej w sytuacji gdy uzyskany dochód przeznacza w całości na bieżące administrowanie swoimi zasobami, w szczególności na remonty, podatki, przeglądy, wynagrodzenie, ubezpieczenia itp. koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych Spółki...
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako właściciel lokalu mieszkalnego posiada możliwość jego sprzedaży, z której uzyskuje dochód, który z kolei należy potraktować jako dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Jeżeli zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, przez co rozumieć należy bieżące administrowanie zasobami, w szczególności wydatki na remonty, podatki, przeglądy, wynagrodzenie, ubezpieczenia itp. koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych Spółki, to korzysta ze zwolnienia w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Stosownie do tego przepisu /wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 r./ zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody towarzystw budownictwa społecznego, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.
Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu należy w pierwszej kolejności wyjaśnić pojęcie zasobów mieszkaniowych z uwagi na to, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych definicji tej nie zawiera. Zgodnie z ugruntowanym poglądem organów podatkowych pod pojęciem zasobów mieszkaniowych należy rozumieć:
znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne,
pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych,
urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione.
Pod pojęciem "zasobów mieszkaniowych", użytym w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mieszczą się zatem nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające Jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.
Należy wskazać dodatkowo na inny ugruntowany pogląd dotyczący sprzedaży przez TBS nieruchomości mieszkalnych, zgodnie z którym dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnych zawiera się w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi i jeżeli zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tychże zasobów (w przedmiotowej sprawie - remonty budynków mieszkalnych), korzysta ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wypada również uwzględnić stanowisko, iż pod pojęciem utrzymania zasobów mieszkaniowych Spółki należy rozumieć wszelkie wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach administrowania lokalami mieszkalnymi, w tym wydatki na remonty, podatki, konieczne przeglądy, wynagrodzenie czy niezbędne ubezpieczenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., – zwanej dalej „updop”), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:
dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”, dlatego też należy sięgnąć do wykładni językowej powyższych pojęć.
Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.
Zasadne jest więc zaliczenie do zasobów mieszkaniowych:
budynków mieszkalnych wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
pomieszczeń znajdujących się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związanych z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolnostojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno-remontowych,
urządzeń i uzbrojenia terenów, na których znajdują się w/w budynki, w szczególności: zbiorników-dołów gnilnych, szamb, rurociągów i przewodów sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowli inżynieryjnych (studni itp.), budowli komunikacyjnych (np: drogi osiedlowe, ulice, chodniki), innych budowli i urządzeń związanych z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).
gruntów na których posadowione są budynki mieszkalne.
Przechodząc do zdefiniowania drugiego z ww. pojęć wskazać należy, iż z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia „gospodarka” oraz pojęcia „zasoby mieszkaniowe”, na które składają się m.in. lokale mieszkalne, uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym. W pojęciu tak rozumianej gospodarki zasobami mieszkaniowymi mieści się także działalność polegająca na sprzedaży lokali mieszkalnych, które mimo ich sprzedaży nadal stanowią część zasobów mieszkaniowych wchodzących w skład budynku mieszkalnego. Dochód pochodzący ze sprzedaży lokali mieszkalnych należy zatem uznać za dochód pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Zwolnienie przedmiotowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop jest zwolnieniem warunkowym. Użyte w przepisie sformułowanie „(..) w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (…)” określa cel przeznaczenia dochodu aby mógł on skorzystać z tego zwolnienia. Wskazać w tym miejscu należy, iż pojęcie „utrzymania zasobów mieszkaniowych” jest pojęciem węższym niż „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” i nie zawiera się w nim pozyskanie zasobu mieszkaniowego.
Zatem dochód pochodzący ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, będący dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczony na utrzymanie tych zasobów będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przeznaczonego na utrzymanie zasobu mieszkaniowego jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...