• Decyzja o zakresie stosow...
  06.09.2025

1461/DCi-I/423/Z/1/06/AO

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 10 lipca 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1622 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ekwiwalent pieniężny wypłacany emerytom i rencistom w związku z uprawnieniem do korzystania przez nich z energii elektrycznej wg Taryfy Pracowniczej?

Decyzja

Na podstawie art.14b par.5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.-Ordynacja podatkowa /j.t.Dz.u.z 2005r.,Nr 8,poz.60 z późn.zm./ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 19 maja 2006 roku na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku z dnia 11 maja 2006 roku Nr 1419/UPO-415-77/06/GS w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dot.zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu ekwiwalentów pieniężnych wypłaconych emerytom i rencistom, postanawia:

- zmienić zaskarżone postanowienie i uznać stanowisko Wnioskodawcy w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ekwiwalentu pieniężnego związanego z uprawnieniem do korzystania przez emerytów i rencistów z energii elektrycznej wg Taryfy Pracowniczej - za prawidłowe.

Uzasadnienie

Spółka w dniu 24 marca 2006 roku zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego tj.przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ekwiwalentu pieniężnego związanego z uprawnieniem do korzystania przez emerytów i rencistów z energii elektrycznej wg Taryfy Pracowniczej.

We wniosku Spółka wyjaśniła, że jest stroną Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego z dni 13 maja 21993 roku. Zgodnie z Protokołem nr 14 do tego układu, emeryci i renciści oraz osoby pobierające zasiłki i świadczenia przedemerytalne, którzy z dniem przejścia na emeryturę lub rentę korzystali z energii elektrycznej, od dnia 1 stycznia 2006 roku nabywają prawo do ekwiwalentu pieniężnego z w/w tytułu w określonej wysokości.

Spółka wyraziła własne stanowisko w sprawie, a mianowicie, ze kwoty wypłaconych ekwiwalentów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art.15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Postanowieniem z dnia 11 maja 2006 roku Nr 1491/UPO-514-77/06/GS Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku uznał stanowisko Jednostki za nieprawidłowe.W uzasadnieniu postanowienia organ I instancji stwierdził , że wypłata ekwiwalentu nie przekłada się na skutek podatkowy w postaci uznania za koszt uzyskania przychodu. Narzucona pracodawcy, na mocy Ponadzakładowego Układu Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego, wypłata ekwiwalentu nie ma na celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia przychodu. Nie ma również żadnego wpływu na prawidłowe funkcjonowanie Spółki. Stąd też na podstawie art.15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wypłacony ekwiwalent nie stanowi kosztów uzyskania przychodu.

Spółka w zażaleniu z dnia 19 maja 2006 roku zaskarżyła powyższe postanowienie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po analizie stanu faktycznego i prawnego sprawy oraz treści zażalenia Spółki nie podziela interpretacji prawa podatkowego zawartej w postanowieniu organu I instancji.

Treść uregulowania art.15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowyn od osób prawnych , zgodnie z którym kosztami uzyskania sa koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów , z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1 , wskazuje , że ustawodawca użył pojęć niedookreślonych , dopuszczając ich elastyczne stosowanie w zależności od okoliczności faktycznych sprawy. Sformułowana w tym przepisie definicja oznacza , że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskaniem przychodów , z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1 powołanej ustawy. Definicja ta nie określa związku bądź rozpiętości czasowej pomiędzy poniesionymi wydatkami a osiągniętym przychodem.

W świetle przedstawionych wyjaśnień , obowiązek wypłaty ekwiwalentu dla Spółki , jako byłego pracodawcy , wynika z konkretnych przepisów Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego z dnia 13 maja 1993 roku.

W omawianej sytuacji wydatki na wypłatę ekwiwalentu nie są połączone z uzyskaniem przychodu związkiem , o którym mowa w art.15 ust.1 ustawy.Jednak fakt efektywnego uzyskania przychodu nie może być jedynym kryterium oceny zasadności zakwalifikowania poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Po skreśleniu pkt.35 z art.16 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych , który pozwalał uznać za koszty uzyskania przychodów wydatki ponoszone bezpośrednio na rzecz pracowników , jeżeli wynikały one z układu zbiorowego pracy lub innych aktów prawnych , od 1 stycznia 1995 roku wszystkie wydatki ponoszone bezpośrednio lub pośrednio na rzecz pracowników i byłych pracowników są uznawane za koszt uzyskania przychodu - jezeli nie zostały pokryte ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Uwzględniając powyższe okoliczności faktyczne i prawne sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie , działając na podstawie art.14b par.5 pkt 1 Ordynacji podatkowej , postanowił jak w sentencji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...