• Postanowienie o zakresie ...
  06.09.2025

ZD/406-37/CIT/06

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 18 maja 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1622 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

W związku z tym, że obiekt musi być wyremontowany, aby spełniał swoje podstawowe funkcje, a następnie zaadoptowany dla potrzeb Wnioskującej, skierowała Ona do organu podatkowego zapytanie, czy wydatki na wymienione we wniosku prace mogą być zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów?

W dniu 22.02.2006r. Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W przedmiotowym podaniu Wnioskująca podnosi, iż w związku z faktem, że nie dysponowała własnym obiektem i korzystała dla potrzeb działalności gospodarczej z najmu lokalu, dokonała korzystnego zakupu posesji.

Na zakupioną nieruchomość składają się teren oraz budynek mieszkalno - administracyjno - magazynowy oraz hala, razem o wartości 500.000 PLN.

W powyższych budynkach przez długie lata prowadzono działalność gospodarczą polegającą na hodowli kur.

Obiekt powstał ok. 1982r., lecz w 1986r. spalił się. Odbudowano go ok. 1987r. i działał do 2002r., kiedy zmarła jego właścicielka. Mąż właścicielki zaprzestał działalności gospodarczej, ale mieszkał w tym obiekcie do czasu sprzedaży. Jednocześnie przez te wszystkie lata zaniedbał obiekt zarówno od strony remontowej - utrzymania obiektu w stanie funkcjonalności, jak i porządkowej. Po zaprzestaniu działalności prowadzonej uprzednio w obiekcie, nie został on nawet uprzątnięty a pozostała po żywieniu kur karma stała się siedliskiem myszy.

Niedoglądany obiekt obecnie wymaga remontu, dlatego też cena zakupu nieruchomości była korzystna.

Wnioskująca jest producentem leków i kosmetyków naturalnych na bazie olejków eterycznych i substancji wysokiej jakości. Posiada Ona certyfikat ISO9001:2000BVQI oraz wewnętrzne normy jakościowe i produkcyjne wprowadzone zgodnie z zasadami GMP.

Przy produkcji wymagana jest pełna sterylność urządzeń i pomieszczeń oraz wysoka dyscyplina produkcyjna.

W związku z tym, że obiekt musi być wyremontowany, aby spełniał swoje podstawowe funkcje, a następnie zaadoptowany dla potrzeb Wnioskującej, skierowała Ona do organu podatkowego zapytanie, czy poniżej wymienione prace mogą być zaliczane do kosztów:

1) w budynku należy wymienić okna, ponieważ są wypaczone i dziurawe (brakują szyby) - ilość: 15 sztuk,

2) w hali trzeba wymienić okna przemysłowe na nowe, ponieważ są całkowicie zanieczyszczone odchodami kur, wypaczone, nie domykają się i nie spełniają swojej podstawowej funkcji, ilość 24 szt.,

3) w budynku trzeba wstawić bramę wjazdową, gdyż poprzednia nie spełnia takiej funkcji (wypaczona, nieszczelna i krzywa),

4) w budynku trzeba również wymienić parę drzwi drewnianych pogryzionych przez myszy i nie spełniających swojej funkcji,

5) betonowa posadzka części budynku jest pełna dziur i nierówności związanych z dowozem paszy, wywożeniem nieczystości i wymaga sanacji (usunięcie górnej warstwy) oraz wyrównania,

6) wyrównania wymagają również poobijane ściany części magazynowej,

7) ogrzewanie centralne wymaga wymiany ze względu na zepsuty piec, który nie spełnia funkcji grzewczej (konieczna wymiana pieca) i cieknące, skorodowane kaloryfery,

8) dachy obu części ciekną i wymagają uszczelnienia i pokrycia papą,

9) do budynku należy przyłączyć instalację gazową oraz kanalizacyjną,

10) dla potrzeb Wnioskującej należy zaadoptować halę dzieląc ją na drobne pomieszczenia według wymogów produkcji farmaceutyczno - kosmetycznej przy pomocy lekkich murów lub płyty kartonowo - gipsowej,

11) do budynku jest dojazd drogą wewnętrzną stanowiącą własność Wnioskującej, konieczny jest remont drogi wewnętrznej,

12) tynki budynku i hali są poobijane, dziurawe i wymagają naprawy,

13) całość obiektu wymaga ocieplenia zewnętrznego oraz prac malarskich i wykończeniowych, zgodnie z wymogami działu farmaceutyczno - kosmetycznego.

W opinii Wnioskującej wymienione prace remontowe kwalifikują się do bezpośredniego zaliczenia w koszty.

Ustosunkowując się do przedstawionego powyżej zagadnienia, organ podatkowy stwierdza co następuje:

Prawodawca, w przepisie art. 16a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), ustanowił swoistą definicję podlegających amortyzacji środków trwałych. Stosownie do regulacji zawartej w art. 16a ust. 1 pkt 1 ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W art. 15 ust. 1 ustawy stwierdza się, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (...).

Według przepisu art. 15 ust. 6 powyższej ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Jednocześnie należy zauważyć, iż stosownie do art. 16c pkt 1 ustawy podatkowej, amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Z kolei, regulacja art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, iż odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, (...).

Natomiast sposób ustalenia wartości początkowej środków trwałych, nabywanych przez podatników, uregulowany został w przepisie art. 16g ust. 1 pkt 1. Zgodnie z jego treścią, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Art. 16g ust. 3 ustawy podatkowej stanowi, iż za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Podatnika w podaniu, nie mamy do czynienia (na dzień nabycia obiektu), zdaniem organu podatkowego, ze składnikami spełniającymi przesłanki wymagane przepisami ustawy podatkowej do uznania ich za środki trwałe. Spółka bowiem zakupiła obiekt, który w obecnym stanie zniszczenia i zanieczyszczenia absolutnie nie może być wykorzystywany do prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej. Ponieważ zamiarem Wnioskującej jest prowadzenie w przedmiotowym obiekcie działalności polegającej na produkcji leków i kosmetyków, niezbędne jest przeprowadzenie w nim wymienionych we wniosku prac, które pozwolą na przyjęcie go do używania. Zgodnie więc z treścią art. 16a ust. 1 pkt 1 ustawy, dopiero wówczas, gdy zakupiony budynek, hala i droga wewnętrzna nieruchomości będą kompletne i zdatne do użytku, Spółka będzie mogła przekazać te składniki do używania i wykorzystywać je na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wówczas też Spółka będzie uprawniona do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od przedmiotowych środków trwałych, które to odpisy będą stanowiły koszty uzyskania przychodów.

Natomiast podstawę dokonywanych odpisów amortyzacyjnych będzie stanowiła wartość początkowa poszczególnych środków trwałych, która ustalona zostanie w oparciu o cenę ich nabycia. Stosownie do przepisu art. 16g ust. 3 ustawy, cenę nabycia stanowi kwota należna zbywcy, którą to kwotę podwyższa się o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Spółka, wprowadzając składniki do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, winna więc uwzględnić w ich wartości początkowej zarówno kwotę należną zbywcy za zakupione składniki, jak i kwotę należnych wydatków związanych z doprowadzeniem tych składników do stanu umożliwiającego ich wykorzystywanie dla potrzeb Podatnika, naliczoną do dnia przekazania do używania.

Zdaniem organu podatkowego, wymienione w punktach od 1 do 13 podania prace, w konkretnej przedstawionej we wniosku sytuacji, stanowią koszty zwiększające cenę nabycia poszczególnych składników i tym samym wartość początkową środków trwałych, a więc nie mogą być zaliczone w sposób bezpośredni do kosztów uzyskania przychodów Spółki.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...