IPTPB2/415-368/11-2/MP
Interpretacja indywidualna
z dnia 5 października 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie nieodpłatnego świadczenia w postaci usuwania wyrobów zawierających azbest – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 lipca 2011 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Tryb., wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie nieodpłatnego świadczenia w postaci usuwania wyrobów zawierających azbest.
W przedmiotowym wniosku zostało opisane następujące zdarzenie przyszłe.
Na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy z 2010 r. w sprawie udzielenia dofinansowania osobom fizycznym usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwienia odpadów i programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta i gminy, ponoszone są koszty na realizację zadania polegającego na załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów zawierających azbest, pochodzących z wyrobów stosowanych jako pokrycia dachowe lub elewacje obiektu budowlanego.
Dofinansowanie pokrywane jest ze środków finansowych pochodzących w całości z budżetu (czyli jednostki samorządu terytorialnego). Usługę polegającą na załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów wykonuje podmiot wybrany do realizacji tego zadania zgodnie z przepisami prawa o zamówieniach publicznych, z którym Gmina zawarła stosowną umowę. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest podjęcie działań i przedstawienie dokumentów wskazanych w Regulaminie udzielenia dofinansowania osobom fizycznym usługi usuwania wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie miasta i gminy. Osoby fizyczne (zgodnie z regulaminem) nie otrzymują fizycznie środków finansowych. Dofinansowanie usuwania azbestu na prywatnym majątku mieszkańca odbywa się poprzez zapłatę dla wykonawcy wybranego w drodze przetargu z budżetu miasta za usługę usunięcia i utylizacji azbestu z budynku czy posesji, do których osoby fizyczne posiadają tytuł prawny oraz zostały zakwalifikowane do „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta i gminy." Okresem, który ma być przedmiotem rozpatrywania wniosków jest rok 2011 oraz lata następne.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dofinansowanie z budżetu Urzędu Miasta i Gminy całości kosztów w związku z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Miasta i Gminy, stanowiące dla osoby fizycznej przychód, mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym płatnik nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C...
Zdaniem Wnioskodawcy, dofinasowanie osobom fizycznym usługi usuwania wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie gminy Kunów, mieści się w przedziale zwolnień przedmiotowych wynikających z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z powyższym Gmina nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Urząd Miasta i Gminy), na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy z 2010 r. w sprawie udzielenia dofinansowania osobom fizycznym usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwienia odpadów i programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta i gminy, przystąpi do zadania z zakresu usuwania i unieszkodliwienia odpadów i programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta i gminy. Realizacja ww. zadania będzie polegać na odbiorze, transporcie i utylizacji azbestu od indywidualnych mieszkańców. Usługę, polegającą na załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów wykona podmiot wybrany do realizacji tego zadania zgodnie z przepisami prawa o zamówieniach publicznych, z którym Gmina zawarła stosowną umowę. Powyższe zadanie będzie finansowane ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Osoby fizyczne (zgodnie z regulaminem), nie będą otrzymywać środków finansowych. Dofinansowanie usuwania azbestu na prywatnym majątku mieszkańca odbywać się będzie, poprzez zapłatę dla wykonawcy wybranego w drodze przetargu z budżetu miasta za usługę usunięcia i utylizacji azbestu z budynku czy posesji, do których osoby fizyczne posiadają tytuł prawny oraz zostały zakwalifikowane do „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta i gminy."
Zatem, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, zamierza udzielić osobom fizycznym dofinansowania w postaci usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwienia odpadów i programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta i gminy. Usługę taką, polegającą na załadunku, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów, wykona podmiot wybrany do realizacji zadania, zgodnie z przepisami prawa o zamówieniach publicznych, z którym Gmina zawarła stosowną umowę. Powyższe zadanie będzie finansowane ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Osoby fizyczne (zgodnie z regulaminem), nie będą otrzymywać środków finansowych. Zadanie będzie realizowane przez firmę wyłonioną w przetargu, która przedstawia fakturę.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:
nieodpłatne świadczenie, bądź
świadczenie częściowo odpłatne, bądź
świadczenie rzeczowe (w naturze),
świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.
Jeżeli zatem, podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego, oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.
Wskazać zatem należy, iż w kategorii zwolnienia wymienionego w treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mieszczą się te dofinansowania, które są przekazywane ich odbiorcom – osobom fizycznym w formie pieniężnej, tj. stanowią dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:
zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
kosztów realizacji inwestycji.
W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.
Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż do zadań powiatów należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.
Z kolei, na podstawie art. 403 ust. 2 ww. ustawy, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy), to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.
W świetle powyższego, w przypadku wypłaty dotacji pochodzącej ze środków własnych Gminy, dotacja ta będzie pochodzić z budżetu Gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Jeżeli więc, dotacja będzie udzielona z budżetu Gminy, należy stwierdzić, iż dotacja ta będzie się mieścić w kategoriach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, na podstawie powołanego przepisu zwolnione z opodatkowania może być dofinansowanie pochodzące ze środków własnych Gminy, udzielone w postaci zwrotu osobom fizycznym, kosztów poniesionych przez te osoby na usuwanie wyrobów zawierających azbest.
Natomiast w przypadku, gdy mieszkańcy Gminy otrzymaliby usługę w zakresie usuwania i unieszkodliwienia odpadów i programu usuwania wyrobów zawierających azbest, np. w sytuacji, gdy faktura dotycząca usuwania wyrobów zawierających azbest, wystawiona będzie przez firmę wyłonioną w przetargu na Gminę (nie na mieszkańca posesji, z której azbest jest usuwany), to mieszkańcy otrzymaliby świadczenie nieodpłatne i właściwe zastosowanie miałoby zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że dofinansowanie to będzie dokonywane w ramach programów rządowych.
Reasumując stwierdzić należy, że osoby fizyczne, tj. mieszkańcy Miasta i Gminy, jeżeli otrzymają od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie (bez wypłacania środków pieniężnych), w postaci finansowania usług świadczonych przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę, obejmujących odbiór, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest. Wartość, tychże nieodpłatnych świadczeń stanowić będzie dla mieszkańców Miasta i Gminy przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako finansowany ze środków własnych Gminy – jednostki samorządu terytorialnego, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści ww. przepisu, w tym warunku dotyczącego otrzymywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych. W takiej sytuacji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.
Natomiast w kategorii zwolnienia wymienionego w treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mieszczą się te dofinansowania, które są przekazywane ich odbiorcom – osobom fizycznym w formie pieniężnej, tj. stanowią dotację w rozumieniu powołanej ustawy o finansach publicznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.