IBPBII/1/415-509/11/HK
Interpretacja indywidualna
z dnia 9 sierpnia 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 09 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 16 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 maja 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji z (…) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca posiada prawo własności zamku wraz z otaczającym go parkiem. Park położony jest na szlaku turystycznym. W odległości ok. 2 km od parku znajduje się rezerwat, chroniący wielogatunkowy las gradowy i buczynę karpacką, z pomnikowymi okazami buka i stanowiskiem bociana czarnego. W 1997r. planowano utworzenie na terenie miejscowości, w której znajduje się zamek zespołu przyrodniczo-krajobrazowego, obejmującego naturalny krajobraz przyrody, zespół zamkowo-parkowy, park leśny na wzgórzu, odsłonięcia geologiczne i ww. rezerwat. Obecnie na terenie parku wytyczana jest ścieżka dydaktyczna, pokazująca wyjątkowe okazy drzew, krzewów i runa parkowego. Park udostępniony jest społeczności lokalnej i turystom do zwiedzania.
W celu uzyskania właściwego stanu zdrowotno-sanitarnego cennych okazów drzew, likwidacji ognisk chorób grzybowych i szkodników rozprzestrzeniających się na inne skupiska drzew oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa dla użytkowników parku, zaplanowano prace pielęgnacyjno-konserwacyjne i wycinkę drzewostanu. Planowane prace mają na celu zachowanie unikalnego w skali województwa zabytkowego parku, w którym zachowały się kilkusetletnie dęby.
Wartość prac została wyceniona na ponad 116 tys. zł. Uzyskano na ten cel 50 % dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zgodnie z umową dotacji z dnia 10 stycznia 2011r. kwota dotacji zostanie przelana do dnia 10 czerwca 2011r. po przyjęciu rozliczenia końcowego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy uzyskana dotacja z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
Zdaniem wnioskodawcy, dotacja ta powinna być zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jako podatnik wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazano, iż źródłami przychodów są inne źródła.
Na podstawie art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Na podstawie wskazanego przez wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.
Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter otrzymanych środków finansowych.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wnioskodawca, w celu uzyskania właściwego stanu zdrowotno-sanitarnego cennych okazów drzew, likwidacji ognisk chorób grzybowych i szkodników oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa dla użytkowników parku, zaplanował prace pielęgnacyjno-konserwacyjne i wycinkę drzewostanu. Planowane prace mają na celu zachowanie unikalnego w skali województwa zabytkowego parku, w którym zachowały się kilkusetletnie dęby. Wartość prac została wyceniona na ponad 116 tys. zł. Wnioskodawca uzyskał na ten cel 50 % dotację z (…) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zgodnie z umową dotacji z dnia 10 stycznia 2011r. kwota dotacji zostanie przelana do dnia 10 czerwca 2011r. po przyjęciu rozliczenia końcowego. Tym samym – jak wynika z wniosku - środki przyznane umową o dotację nie są środkami finansowymi pochodzącymi od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; są dotacją z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zatem zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy nie ma zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Nie został bowiem spełniony warunek pochodzenia środków finansowych. Środki te zostały przyznane (i będą otrzymane – po rozliczeniu końcowym) przez samorządową osobę prawną (taką osobą jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) w związku z art. 400 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2011r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 ze zm.)).
W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż przyznana wnioskodawcy dotacja z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w cyt. art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przychód ten nie został wymieniony wśród przychodów (dochodów) zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21, 52, 52a bądź 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto od powyższego dochodu nie zaniechano poboru podatku na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Natomiast wskazany przez wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy dotyczy – jak wykazano powyżej – innych sytuacji niż przedstawiona we wniosku.
Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.