1473/446/WD/423/138/05/EG
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 6 marca 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez Spółkę wydatków związanych z planowaną prywatyzacją poprzez wybór inwestora strategicznego i kosztów związanych z planowanym przeprowadzeniem publicznej oferty akcji oraz w zakresie zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w 2005 roku, mimo braku realizacji planów prywatyzacyjnych na dzień złożenia tego wniosku.
POSTANOWIENIE
Na podstawie art 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz U z 2005r. Nr 8 poz 60) po rozpatrzeniu wniosku XXX S.A. z grudnia 2005r żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez Spółkę wydatków związanych z planowaną prywatyzacją poprzez wybór inwestora strategicznego i kosztów związanych z planowanym przeprowadzeniem publicznej oferty akcji oraz w zakresie zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w 2005 roku, mimo braku realizacji planów prywatyzacyjnych na dzień złożenia tego wniosku,
Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
stwierdza, że :
stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z planowaną prywatyzacją i planowanym przeprowadzeniem publicznej oferty akcji jest prawidłowe - przy założeniu, że zostanie zawarta umowa między XXX S.A. a Skarbem Państwa dotycząca ponoszenia kosztów dla celów prywatyzacji, a w zakresie zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w 2005 roku stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Spółka przedstawiła we wniosku następujący stan faktyczny:
W ramach zainicjowanego procesu prywatyzacyjnego XXX S.A. przez Ministra Skarbu Państwa prowadzone były działania w dwóch płaszczyznach: w ramach zaproszenia inwestorów do rokowań i w ramach upublicznienia Spółki.
W dniu 1 marca 2005r Minister Skarbu Państwa ogłosił zaproszenie do rokowań w sprawie zakupu nie mniej niż 450.000 akcji, tj. Pakietu nie mniejszego niż 10% posiadanego kapitału zakładowego XXX S.A. Jednocześnie Minister Skarbu Państwa zastrzegł możliwość wyłączenia z akcji oferowanych w trybie zaproszenia do rokowań pakietu akcji celem zaoferowania ich do sprzedaży w ofercie publicznej.
Minister Skarbu w dniu 19 maja 2005r dopuścił sześć podmiotów do rokowań w celu sprzedaży akcji XXX. Dopuszczone do rokowań podmioty przeprowadziły w okresie od dnia czerwca 2005r do lipca 2005r "due diligence" Spółki. W dniu 30 września 2005 r Minister Skarbu Państwa podjął decyzję o prowadzeniu dalszych negocjacji ze wszystkimi Inwestorami dopuszczonymi do rokowań.
Jednocześnie na podstawie Uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z maja 2005 r Spółka została zobowiązana do podjęcia wszelkich czynności w celu dopuszczenia posiadanych akcji do publicznego obrotu.
W maju 2005r XXX S.A. złożyła wniosek wraz z Prospektem Emisyjnym do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o dopuszczeniu akcji serii A do publicznego obrotu.
W czerwcu 2005r Komisja Papierów Wartościowych i Giełd wyznaczając termin emisji od xx.11.2005r do yy.11.2005r dopuściła do publicznego obrotu akcje XXX S.A.
Minister Skarbu Państwa w dniu xx października 2005r anulował terminy publicznej oferty akcji XXX S.A.
Zarząd Spółki wykonując Uchwałę NWZ XXX S.A. z października 2005r złożył w dniu xx.11.2005r wniosek o rejestrację akcji serii A w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych.
Na dzień złożenia niniejszego wniosku nie wiadomo jakie decyzje podejmie Ministerstwo Skarbu Państwa odnośnie prowadzonych procesów prywatyzacyjnych dotyczących XXX S.A.
Przeprowadzenie procesów prywatyzacyjnych wiąże się jednak z koniecznością poniesienia wydatków. Koszty analiz przedprywatyzacyjnych i opracowania strategii prywatyzacji, a także koszty sporządzania Prospektu emisyjnego (w części realizowanej przez YYY S.A., Kancelarię oraz Dom Maklerski) poniósł Skarb Państwa na podstawie umowy zawartej z firmą YYY S.A.
XXX S.A. w 2005r poniosła szereg kosztów związanych zarówno z planowanym wejściem na giełdę jak również z pozyskaniem inwestora strategicznego,
1. Koszty poniesione w związku z dopuszczeniem Spółki do obrotu publicznego:
1. przygotowanie i przeprowadzenie oferty sprzedaży akcji (koszty sporządzenia, druk, dystrybucja prospektu emisyjnego, publikacja skrótu prospektu emisyjnego, opłaty na rzecz KPWiG, KDPW i GPW, wynagrodzenia za prowadzenie depozytu i rejestru akcji na rzecz Bankowego Domu Maklerskiego PKO BP S.A., inne koszty przygotowania i przeprowadzenia oferty),
2. audyt sprawozdań zamieszczonych w Rozdziale VIII Prospektu emisyjnego z uwzględnieniem kosztu doradztwa,
3. koszty doradztwa w zakresie m.in. przygotowywania i uzgodnień z doradcą prywatyzacyjnym treści Prospektu emisyjnego, w stworzeniu procedur zapewniających spełnienie wymogów Spółki publicznej dotyczących np. sporządzania raportów bieżących i okresowych, planów finansowych, w dostosowaniu zasad funkcjonowania Spółki do zasad Ładu Korporacyjnego, wymaganego przez Regulamin GPW,
2. Koszty związane z pozyskaniem inwestora strategicznego:
1. pomoc i doradztwo w ramach prac związanych m.in. z badaniem Spółki przez potencjalnych inwestorów (due diligence), przygotowaniem i uzgodnieniem treści Memorandum Informacyjnego,
2. inne koszty takie jak m.in. wycena wartości rynkowej kapitałów własnych XXX.
XXX S.A. ponadto informuje, że na dzień złożenia niniejszego wniosku nie została zawarta umowa pomiędzy XXX S.A. a Skarbem Państwa dotycząca ponoszenia kosztów dla celów prywatyzacji.
Zapytanie Spółki brzmi:
Czy poniesione przez Spółkę wydatki związane zarówno z planowaną prywatyzacją poprzez wybór inwestora strategicznego jak i wszelkie poniesione koszty związane z planowanym przeprowadzeniem publicznej oferty akcji są kosztami uzyskania przychodów na podstawie art 15 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a jeśli tak to czy Spółka mimo braku na dzień dzisiejszy realizacji planów prywatyzacyjnych może zaliczyć je w koszty uzyskania przychodów w 2005 roku?
Zdaniem wnioskodawcy, wyżej wymienione koszty związane z pozyskiwaniem inwestora strategicznego jak i z planowanym wejściem Spółki na giełdę poniesione w 2005r, pomimo braku przeprowadzenia oferty publicznej, jak i braku realizacji sprzedaży części akcji inwestorowi strategicznemu w 2005 roku stanowią koszt uzyskania przychodów za 2005 rok. Według Spółki, ustawodawca w art 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyszczególnia wszystkich rodzajów kosztów uzyskania przychodów, które mogą zostać odliczone od przychodów, ograniczając się do podania ogólnej ich definicji: "kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art 16 ust. 1".
W katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art 16 ust 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest pozycji dotyczącej wyszczególnionych wyżej kosztów. Wprawdzie koszty te nie mają bezpośredniego, ścisłego związku przyczynowo-skutkowego z przychodami, aczkolwiek mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego, co z kolei warunkuje prowadzenie działalności gospodarczej i osiąganie z tego tytułu przychodów. Spółka twierdzi, że celem ekonomicznym prywatyzacji jest w ostatecznym rezultacie prawidłowe funkcjonowanie prywatyzowanych podmiotów gospodarczych, co w konsekwencji będzie prowadzić do wzrostu osiąganych przez nie przychodów.
Ponadto wnioskodawca przytacza wyrok NSA z dnia 12.05.1999r (sygn Akt I S.A./Wr 482/97 ), który utwierdza Go w przekonaniu iż wszystkie wyżej wymienione koszty są związane z funkcjonowaniem firmy, ich poniesienie może mieć wpływ w przyszłości na wielkość osiągniętego przychodu, gwarantują one funkcjonowanie źródła przychodów, a związane z procesem prywatyzacji niezależnie od jej efektu końcowego winny one podlegać zaliczeniu w koszty uzyskania przychodu z chwilą ich poniesienia.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wyjaśnia, co następuje:
Zgodnie z art 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. z 2000r Dz U Nr 54 poz 654 z późń.zm. ) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art 16 ust 1.
Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Są to koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Podatnik, ponosząc koszt, powinien obiektywnie zakładać, że może on przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Niewątpliwie ich zakres obejmuje także koszty związane z funkcjonowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów.
Wprawdzie wydatki związane z planowaną prywatyzacją Spółki i planowanym przeprowadzeniem publicznej oferty akcji nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na zasadzie art 16 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale analizując możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów niewątpliwie należy brać pod uwagę wskazany związek przyczynowo-skutkowy z osiąganymi przychodami.
Ponadto z postanowień art 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych ( Dz U z 2002r Nr 171 poz.1397 z późn.zm.) wynika, że przed prywatyzacją pośrednią dokonuje się analizy w celu ustalenia sytuacji prawnej majątku Spółki, stanu i perspektyw ich rozwoju, oszacowania majątku.
Na podstawie delegacji zawartej w art 35 ust 3 w/w ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. Rada Ministrów rozporządzeniem z dnia 14 grudnia 2004r w sprawie sposobu finansowania zbywania akcji oraz formy i warunków zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa ( Dz U Nr 269 poz 2666, z 20005r Dz. U Nr 69 poz 612) określiła m.in., że finansowanie kosztów związanych ze zbyciem akcji Skarbu Państwa może następować ze środków prywatyzowanej Spółki z udziałem Skarbu Państwa, na podstawie umowy zawartej między tą Spółką i Skarbem Państwa.
Mając powyższe na uwadze, a w szczególności to, że:
obowiązek pokrywania przez podmioty gospodarcze kosztów analiz dla celów prywatyzacji oraz wydatków związanych ze zbywaniem akcji Skarbu Państwa wynika z unormowań w/w ustawy i rozporządzenia wykonawczego wydanego na podstawie przepisów tej ustawy, celem ekonomicznym prywatyzacji jest w ostatecznym rezultacie prawidłowe funkcjonowanie prywatyzowanych podmiotów gospodarczych, co w konsekwencji prowadzić będzie do wzrostu osiąganych przez nie przychodów, poniesione przez Spółkę wydatki związane z planowanym wejściem Spółki na giełdę i pozyskaniem inwestora strategicznego - w myśl art 15 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowić będą koszt uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, aby obowiązek ponoszenia tych wydatków wynikał z treści umowy zawartej pomiędzy spółką a Skarbem Państwa w trybie i na zasadach określonych w w/w przepisach.
Zatem w/w wydatki poniesione w 2005 roku przez XXX S.A. w świetle art 15 ust 1 ustawy w związku z § 3 pkt 3 cytowanego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004r nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w 2005 roku.
Wobec powyższego stanowisko Strony w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z pozyskaniem inwestora strategicznego i planowanym przeprowadzeniem publicznej oferty akcji jest prawidłowe, ale po spełnieniu warunku określonego w § 3 pkt 3 w/w rozporządzenia Rady Ministrów, a w zakresie zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym 2005 jest nieprawidłowe.
