IPTPB1/415-144/13-4/KO
Interpretacja indywidualna
z dnia 5 czerwca 2013 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2013 r. (data wpływu 27 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 23 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 27 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 8 maja 2013 r., Nr IPTPB1/415-144/13-2/KO, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie z dnia 8 maja 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 14 maja 2013 r., następnie w dniu 23 maja 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 21 maja 2013 r.).
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca pracuje na stanowisku Dyrektora ds. administracyjnych w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Do Jego zadań, zgodnie z zakresem obowiązków, należy:
- dbałość o rozwój, wdrażanie polityki i procedur w zakresie sprawnego funkcjonowania zaplecza administracyjnego Spółki,
- organizowanie szkoleń dla pracowników,
- udział w pracach zespołu powypadkowego,
- kierowanie i udział w pracach zespołu badającego środowisko pracy,
- opracowywanie projektów zarządzeń i instrukcji, w tym również bhp,
- organizowanie i sprawowanie nadzoru nad zabezpieczeniem fizycznym i technicznym obiektu firmy,
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad stanem czystości, estetyki,
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp,
- nadzorowanie pracy pracowników techniczno-administracyjnych (mechaników, konserwatorów, sprzątaczek, służby dozoru),
- budowanie właściwego wizerunku firmy w oczach klientów.
W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności związanych z handlem, pośrednictwem, reklamą, produkcją i przetwórstwem odpadów.
Od dnia 1 lutego 2013 r. Wnioskodawca jako osoba fizyczna rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej pod nazwą „X” Spółka cywilna. Przedmiotem działalności Spółki cywilnej jest pośrednictwo w sprzedaży hurtowej artykułów spożywczo-przemysłowych, działalność marketingowa i reklamowa, oraz - po uzyskaniu stosownych zezwoleń - działalność w zakresie zbierania odpadów innych niż niebezpieczne, segregacja, suszenie i przetwórstwo tych odpadów oraz odsprzedaż. Spółka cywilna prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zarówno Wnioskodawca, jak i wspólnik, płacą 19% podatek liniowy.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca oferować będzie swoje usługi podmiotom gospodarczym zajmującym się obrotem surowcami wtórnymi i zagospodarowaniem odpadów. Rozważa również możliwość nawiązania współpracy handlowej z dotychczasowym pracodawcą i świadczenia dla niego usług:
- segregacji wstępnej odpadów,
- suszenia odpadów,
- wstępnej obróbki odpadów - mielenia i belowania,
- pośrednictwa w sprzedaży produktów obrobionych,
- reklamowych.
W ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie były, nie są i nie będą wykonywane czynności odpowiadające czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy. Również wspólnik w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej nie wykonywał i nie wykonuje czynności odpowiadających czynnościom w ramach stosunku pracy - wspólnik nie jest zatrudniony w żadnym zakładzie pracy.
W związku z powyższym zadano, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku, następujące pytanie:
Czy jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, podejmując współpracę z dotychczasowym pracodawcą w zakresie świadczenia dla niego usług: segregacji odpadów, suszenia odpadów, wstępnej obróbki odpadów - mielenia, belowania, pośrednictwa w sprzedaży produktów obrobionych i usług reklamowych, Wnioskodawca utraci możliwość korzystania z opodatkowania swoich dochodów 19% podatkiem liniowym...
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, w przypadku nawiązania współpracy z dotychczasowym pracodawcą we wspomnianym zakresie nie utraci możliwości dalszego korzystania z opodatkowania 19% podatkiem liniowym. W przedmiotowej sprawie nie występują przesłanki wyłączające prawo korzystania z 19% liniowej stawki podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż Wnioskodawca, jak i wspólnik, w roku podatkowym nie wykonywał i nie wykonuje oraz nie będzie wykonywał w ramach stosunku pracy czynności tożsamych z usługami wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy. Przepis art. 30c tej ustawy stanowi, iż podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Stosownie do art. 9a ust. 3 ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i zobowiązany jest do złożenia właściwych deklaracji i wpłacenia zaliczek obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z tymi zapisami, wyboru opodatkowania wg stawki 19% zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał, bądź wykonuje na rzecz pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.
Zarówno Wnioskodawca jako pracownik oraz Jego wspólnik nie wykonywali i nie wykonują w ramach stosunku pracy na rzecz pracodawcy czynności tożsamych z rodzajem usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Tak więc w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usług w wymienionym zakresie na rzecz obecnego pracodawcy nie nastąpi utrata prawa do opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
Zgodnie z art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadające czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej), wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Podkreślenia wymaga fakt, iż w świetle wyżej wskazanego przepisu wykonywanie przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakiejkolwiek usługi, obejmującej swoim zakresem chociażby część czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, wyklucza możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym. Istotnym na gruncie przedmiotowej sprawy jest zatem zdefiniowanie jakiego rodzaju czynności wykonuje Wnioskodawca w ramach stosunku pracy oraz w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca pracuje na stanowisku Dyrektora ds. administracyjnych w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Do Jego zadań, zgodnie z zakresem obowiązków, należy:
- dbałość o rozwój, wdrażanie polityki i procedur w zakresie sprawnego funkcjonowania zaplecza administracyjnego Spółki,
- organizowanie szkoleń dla pracowników,
- udział w pracach zespołu powypadkowego,
- kierowanie i udział w pracach zespołu badającego środowisko pracy,
- opracowywanie projektów zarządzeń i instrukcji, w tym również bhp,
- organizowanie i sprawowanie nadzoru nad zabezpieczeniem fizycznym i technicznym obiektu firmy,
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad stanem czystości, estetyki,
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp,
- nadzorowanie pracy pracowników techniczno-administracyjnych (mechaników, konserwatorów, sprzątaczek, służby dozoru),
- budowanie właściwego wizerunku firmy w oczach klientów.
W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności związanych z handlem, pośrednictwem, reklamą, produkcją i przetwórstwem odpadów.
Od dnia 1 lutego 2013 r. Wnioskodawca jako osoba fizyczna rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w ramach Spółki cywilnej. Przedmiotem działalności Spółki cywilnej jest pośrednictwo w sprzedaży hurtowej artykułów spożywczo-przemysłowych, działalność marketingowa i reklamowa, oraz - po uzyskaniu stosownych zezwoleń - działalność w zakresie zbierania odpadów innych niż niebezpieczne, segregacja, suszenie i przetwórstwo tych odpadów oraz odsprzedaż. Spółka cywilna prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zarówno Wnioskodawca, jak i wspólnik, płacą 19% podatek liniowy.
Spółka cywilna oferować będzie swoje usługi podmiotom gospodarczym zajmującym się obrotem surowcami wtórnymi i zagospodarowaniem odpadów. Rozważana jest również możliwość nawiązania współpracy handlowej z dotychczasowym pracodawcą i świadczenia dla niego usług:
- segregacji wstępnej odpadów,
- suszenia odpadów,
- wstępnej obróbki odpadów - mielenia i belowania,
- pośrednictwa w sprzedaży produktów obrobionych,
- reklamowych.
Zarówno Wnioskodawca jako pracownik oraz Jego wspólnik nie wykonywali i nie wykonują w ramach stosunku pracy na rzecz pracodawcy czynności tożsamych z rodzajem usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż świetle powołanych przepisów i wobec tego, że - jak oświadczył Wnioskodawca - zarówno On oraz wspólnik nie wykonywali i nie wykonują w ramach stosunku pracy na rzecz pracodawcy czynności tożsamych z rodzajem usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca podejmując współpracę z dotychczasowym pracodawcą w zakresie świadczenia dla niego usług: segregacji odpadów, suszenia odpadów, wstępnej obróbki odpadów - mielenia i belowania, pośrednictwa w sprzedaży produktów obrobionych i usług reklamowych, nie utraci możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 19% podatkiem liniowym.
W tym miejscu, podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), zaznaczyć należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku. Mając powyższe na uwadze, tutejszy organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę tego, czy określone przez Wnioskodawcę czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie pokrywają się z zakresem obowiązków świadczonych w ramach zawartej ze Spółką umowy o pracę oraz czy nie mają charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego, czy tez umowy o podobnym charakterze.
Ponadto Organ podatkowy nadmienia, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
