DP/P1/423-0127/05/AP
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 26 października 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy do ustalenia limitu odliczanych darowizn (10%) wlicza się dochód zwolniony od opodatkowania osiągnięty na terenie specjalnej strefy ekonomicznej?
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - sposób obliczania kwoty darowizn podlegających odliczeniu od dochodu stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Spółka w 2002r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie - w ramach wyodrębnionej jednostki organizacyjnej - działalności gospodarczej na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej Strefa), rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Strefy w formie usytuowanego tam zakładu głównego, który wyodrębniony jest w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Poza terenem Strefy zlokalizowane są: jeden wydział produkcyjny (ampułkarnia) oraz działy (podmioty) działalności pomocniczej (spalarnia, oczyszczalnia ścieków, hurtownia) wykonujące świadczenia na rzecz produkcji podstawowej, tj. działalności prowadzonej na terenie Strefy. Rachunkowość w/w podmiotów prowadzona jest w formie wyodrębnionego organizacyjnie (księgowo) "Oddziału".
Udzielane przez Spółkę darowizny ewidencjonowane są w całości na kontach zakładu głównego, tj. działalności prowadzonej na terenie Strefy. Ponieważ niemożliwe jest szczegółowe przypisanie udzielonych darowizn nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów do podmiotów położonych na terenie Strefy i poza nią, to zgodnie z art. 15 ust. 2-2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podczas rozliczania podatku dochodowego, przy ustalaniu kwoty kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, kwota darowizn dzielona jest na "strefowe" i "poza strefowe" według klucza udziałowego przychodów zwolnionych (tj. przychodów podatkowych objętych zezwoleniem na działalność na terenie Strefy) do przychodów ogółem (tj. przychodów podatkowych Spółki z tytułu działalności prowadzonej na terenie Strefy i poza nią) - ujętych w pozycji 19 deklaracji CIT-2.
Podobnie, po wyliczeniu łącznej kwoty darowizn, spełniających w myśl postanowień art.18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych warunki do odliczenia, podlegających odliczeniu od dochodu, ww. kluczem udziałowym wylicza się kwotę darowizn w części przypadającej do odliczenia od dochodu uzyskanego w Strefie, i o tę kwotę pomniejsza dochód z działalności objętej zezwoleniem (wykazany w poz.14 informacji CIT-S), następnie otrzymaną różnicę, jako kwotę dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, po odliczeniach przewidzianych w art.18 ww. ustawy, wykazuje się w poz. 15 informacji CIT-S.
Tak wyliczony dochód pomniejszony o odliczone darowizny "strefowe" wykazywany jest z kolei w poz. 8 informacji CIT-2/O i następnie odliczany w poz. 27 deklaracji CIT-2 od dochodu Spółki obliczonego zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a wykazanego w poz. 25 deklaracji CIT-2.
Podatnik przedstawił dwa sposoby obliczania kwoty darowizn dotyczących działalności prowadzonej na terenie Strefy:
kwota darowizn w części dotyczącej Strefy - odliczanych w poz. 15 informacji CIT-S - przyjmowana jest w wysokości 10% różnicy pomiędzy dochodem z działalności prowadzonej na terenie Strefy (wykazanym w poz. 13 informacji CIT-S) i dochodem z działalności objętej zezwoleniem (wykazanym w poz. 14 informacji CIT-S),
kwota darowizn w części dotyczącej Strefy - odliczanych w poz. 15 informacji CIT-S - przyjmowana jest w wysokości kwoty wynikającej z przeliczenia kwoty łącznej darowizn spełniających warunki do odliczenia zgodnie z postanowieniami art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez ww. współczynnik udziału dochodów zwolnionych do dochodów ogółem.
Zdaniem Podatnika, prawidłowym sposobem obliczania kwoty darowizn odliczanych w poz. 15 informacji CIT-S jest sposób wskazany w punkcie 2.
Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Zasady i zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących po dniu 01.01.2001r. działalność gospodarczą na terenie każdej ze specjalnych stref ekonomicznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) oraz właściwego dla każdej ze stref, wydanego przez Radę Ministrów rozporządzenia ustanawiającego tę strefę.
Zgodnie z art.12 powołanej ustawy z dnia 20.10.1994r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art.16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazane w powyższym przepisie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgodnie zaś z ust. 4 art. 17 ustawy z dnia 15.02.1992r. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.
Przepis ten definiuje podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i stanowi, że jest nią - co do zasady dochód - będący nadwyżką przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalony zgodnie z art.7. I tak, stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 wymienionej ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.
Z kolei przepis art. 7 ust. 2 ustawy definiuje pojęcie dochodu.
Art. 7 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza natomiast generalną zasadę, iż przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
przychodów wymienionych w art. 21 i 22.
Również związane z tymi przychodami koszty uzyskania przychodów są neutralne podatkowo, tj. nie mogą pomniejszać przychodów uzyskiwanych ze źródeł podlegających opodatkowaniu.
Oznacza to, że jeśli występuje źródło przychodów, z którego dochody są wolne od podatku, to przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów z tego źródła oraz kosztów uzyskania tych przychodów. Nie uwzględnia się zatem dochodów wolnych od tego podatku, a kwotę darowizn odlicza się od dochodu, który nie uwzględnia dochodów wolnych, w tym dochodu, o którym mowa w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zatem darowizny podlegają odliczeniu jedynie od dochodu opodatkowanego, a nie od dochodu zwolnionego. W stanie faktycznym zaistniałym w Spółce na dochód podlegający opodatkowaniu składają się dwa elementy:
dochód osiągnięty z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy, ale nie objęty zezwoleniem oraz
dochód osiągnięty z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej poza terenem Strefy.
Tak obliczony dochód stanowi podstawę do ustalenia limitu dla celów dokonania odliczeń z tytułu dokonanych przez Spółkę darowizn.
W przedmiotowej sprawie sposoby obliczenia przedstawione przez Podatnika zarówno w punkcie 1, jak i 2 wniosku o interpretację, w ocenie tut. Organu podatkowego nie są prawidłowe, gdyż przy ustalaniu podstawy do obliczenia limitu odliczenia darowizn Podatnik ograniczył się do dochodów osiągniętych wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie Strefy.
Należy przy tym zauważyć, iż objaśnienie zawarte w poz.15 informacji CIT-S nie ma zastosowania do podatników korzystający ze zwolnienia w oparciu o zezwolenie uzyskane po dniu 31.12.2000r.
Reasumując powyższe darowizny dokonane przez Spółkę na cele określone w art.18 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. podlegają odliczeniu od podlegającego opodatkowaniu dochodu z działalności gospodarczej, do kwoty nieprzekraczającej 10% tego dochodu (zgodnie z objaśnieniem do poz.17 informacji CIT-2/O).
Końcowo Organ podatkowy zauważa, iż formularze podatkowe nie mają charakteru podatkowotwórczego, stąd w razie zaistnienia wątpliwości w zakresie rozliczeń w ramach deklaracji i zeznań CIT należy kierować się przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przy składaniu deklaracji (informacji) podatkowych nie mogą mieć bowiem decydującego znaczenia ograniczenia wynikające z objaśnień do poszczególnych pozycji formularzy, lecz przepisy ustawy.
