• Postanowienie o zakresie ...
  06.11.2024

US.I/423/3/KS/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 9 sierpnia 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1622 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Jaki jest prawidłowy sposób rozliczenia pomocy finansowej udzielonej przez ARiMR ze środków budżetowych, jeśli została otrzymana na pokrycie kosztów działalności dotyczących poprzedniego roku podatkowego (nieznaczna część zwróconych kosztów dotyczyła lat 2002 i 2003), a koszty te stanowiły koszty uzyskania przychodu?

Zrzeszenie jest zarejestrowaną grupą producentów ... . Przysługuje mu pomoc finansowa ze środków publicznych przeznaczona na wsparcie działalności administracyjnej. Pomocy tej udziela ARiMR ze środków przyznanych na ten cel w ustawie budżetowej. Jest ona wypłacana na podstawie złożonego wniosku o płatność i polega na zwrocie poniesionych kosztów. Zrzeszenie prawidłowo wg. tutejszego organu podatkowego zakwalifikowało tę pomoc jako zwolnioną od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54 , poz. 654 ze zmianami ) - art . 17 ust.1 pkt 14 b w brzmieniu obowiązującym przed 2004 r. Zwolnienie to , na mocy art.2 pkt.1 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz.U. z 2004 r. Nr 254 , poz. 2533 ) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. , stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. Pomoc finansową Zrzeszenie otrzymało w 2005 r. , a dotyczyła kosztów poniesionych w latach 2002-2004. Koszty te w poszczególnych latach zaliczane były do kosztów uzyskania przychodu.

Sformułowano również własne stanowisko w sprawie twierdząc, iż:w momencie otrzymania środków pieniężnych koszty podatkowe roku 2005 powinny zostać pomniejszone o taką wielkość , która odpowiada wielkości zwróconych kosztów zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach 2002-2004 . Otrzymane środki finansowe , jako przychód zwolniony z podatku dochodowego powinny zostać wykazane w załączniku CIT-2/O.

Treść art.15 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy dwóch zakresów problemowych : charakterystyki pojęcia kosztów uzyskania przychodów ( ust.1 ) oraz potrącania kosztów uzyskania przychodów w czasie (ust.4) . W myśl tego przepisu , kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów , z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1. Stwierdzenie , że określone wydatki poniesione przez podatnika spełniają wszystkie wskazane przez ustawodawcę warunki uznania ich za koszt uzyskania przychodów stanowi niezbędną przesłankę odliczenia ich przez podatnika od osiągniętego przychodu . Równie ważne dla poprawności dokonania odliczenia jest ustalenie , w którym okresie rozliczeniowym może on dokonać potrącenia kosztów podatkowych. Co do zasady, podatnik może odliczyć od przychodów koszty ich uzyskania w roku podatkowym , w którym w efekcie poniesienia tych kosztów uzyskał przychód do opodatkowania. Ponadto przesłanką zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych danego roku jest faktyczne poniesienie tych wydatków przez podatnika.

Z pisma Zrzeszenia wynika , że wydatki ponoszone były w 2002, 2003,2004 r. i zostały zaliczone do kosztów podatkowych odpowiednio roku 2002 , 2003 , 2004 co jest prawidłowe przy założeniu , że spełnione były pozostałe przesłanki , o których mowa w art.15 cytowanej ustawy.

Wydatki te zostały sfinansowane przez ARiMR w 2005 r. ze środków przyznanych na ten cel w ustawie budżetowej na podstawie wcześniejszego wniosku Zrzeszenia i korzystają ze zwolnienia na podstawie art.2 pkt.1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie innych ustaw. Konsekwencją zwolnienia z podatku jest jednak to ,że wszelkie wydatki sfinansowane takimi dochodami nie będą kosztem uzyskania przychodów podatnika a wynika to z treści art.16 ust.1 pkt.58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r. Fakt obowiązywania tego przepisu wynika z treści art.2 pkt.1 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz zmianie niektórych innych ustaw.

Większość środków pomocowych jest przyznawana w ten sposób , że najpierw podatnik ponosi wydatki z własnych pieniędzy a później dostaje ich zwrot . Zdaniem tutejszego organu podatkowego należy przyjąć następujący tok postępowania. Ponieważ w momencie ponoszenia wydatku podatnik najczęściej nie jest pewien , czy otrzyma dofinansowanie , może zaliczyć go do swoich kosztów uzyskania przychodów. Ponosi bowiem koszt , który ma związek z prowadzoną przez niego działalnością i służy uzyskaniu przychodów. Dopiero wtedy gdy otrzyma dofinansowanie , musi obniżyć swoje koszty uzyskania przychodu o wartość tego dofinansowania , ale nie wstecz. , tylko w rozliczeniu za bieżący okres. Bowiem dopiero wtedy , gdy Zrzeszenie otrzymało dofinansowanie z ARiMR , poniesiony wydatek , który został pokryty dochodem wolnym od podatku , przestał być dla niego kosztem uzyskania przychodu.

Otrzymanie dofinansowania dopiero po poniesieniu wydatku nie zmienia faktu, że zostało ono przyznane bezpośrednio na pokrycie tego wydatku. Po otrzymaniu dofinansowania Zrzeszenie powinno dokonać stosownej korekty kosztów in minus , natomiast otrzymanego dofinansowania , jako kwoty wolnej od podatku , nie powinno ewidencjonować po stronie przychodów. Otrzymane środki , jako przychód zwolniony z podatku należy wykazać w informacji o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku tzw. CIT - 2/O. Tym samym stanowisko wnioskodawcy w tym przedmiocie jest prawidłowe.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...