• Postanowienie o zakresie ...
  06.09.2025

1472/ROP1/423/37/05/MP

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 30 marca 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1622 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy koszt zakupu badań marketingowych oraz usług kreacji reklamy należy rozliczyć jednorazowo w dacie poniesienia, czy rozliczyć w kolejnym roku podatkowym, w którym nastąpi emisja, przygotowanej na podstawie badań, reklamy i promocji? Jeśli koszty te należy rozliczyć w przyszłym roku, to czy zaliczyć jednorazowo w koszty, czy rozliczać 12 miesięcy?

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 14.01.2005 r. (wpływ 19.01.2005.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika w części za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność handlową. Rok finansowy kończy się datą 31 marca 2005 r. Firma chce lepiej poznać rynek, preferencje potencjalnych klientów, ich zwyczaje zakupowe, ocenić grupę klientów docelowych. W związku z powyższym zamierza zamówić badania marketingowe, które należy przeprowadzić w styczniu - lutym 2005 r., a więc w bieżącym roku finansowym. Zebrane dane będą użyte do przygotowania przyszłorocznej kampanii reklamowej, która rozpocznie się w kwietniu 2005 r. Uzyskane dane pomogą w dotarciu z przekazem reklamowym do właściwej grupy potencjalnych klientów, przygotowaniu najbardziej efektywnych form reklamy i promocji produktów oraz przygotowaniu oferty cenowej dostosowanej do oczekiwań klientów. Badania marketingowe w żaden sposób nie przyczynią się do wygenerowania przychodów w bieżącym roku finansowym.

Od kwietnia Podatnik planuje rozpoczęcie kampanii mediowej związanej z wprowadzaniem nowych produktów. Cykl pracy z mediami wymaga dostarczenia projektów reklam czasami nawet 1,5 miesiąca przed emisja reklamy. Dlatego prace agencji reklamowej rozpoczynają się już w styczniu, a efekt tej pracy zostanie przez Podatnika wykorzystany od kwietnia 2005 r. W okresie kreacji reklamy możliwe są częściowe obciążenia kosztami ze strony agencji reklamowej.

1. Czy koszt zakupu badań marketingowych należy na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych rozliczyć jednorazowo w dacie poniesienia, czy należy go rozliczyć w kolejnym roku finansowym, w którym to nastąpi emisja przygotowanej na podstawie badań reklamy i promocji, a ta z kolei przyczyni się do wygenerowania przychodów ze sprzedaży? Jeśli badania te należy rozliczyć w przyszłym roku finansowym, to jaką metodę należy przyjąć: zaliczenie jednorazowo w koszty w miesiącu kwietniu 2005 r., czy rozliczenie w czasie przez okres 12 miesięcy w równych kwotach?

2. Czy koszt zakupu usług kreacji reklamy należy na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych rozliczyć jednorazowo w dacie poniesienia, czy należy go rozliczyć w kolejnym roku podatkowym w miesiącu emisji reklamy? Jeśli rozliczenie kosztu należy przeprowadzić w miesiącu emisji reklamy, to czy zasadę taką należy stosować również, jeśli kreacja i emisja mają miejsce w ciągu jednego roku finansowego?

Zdaniem Podatnika:

1. W związku z faktem, iż badania marketingowe służą przygotowaniu przyszłorocznych kampanii reklamowych, ich zakup powinien być odpisany w koszty w pierwszym miesiącu kolejnego roku finansowego (tj. kwiecień 2005).

2. W przypadku kreacji kampanii reklamowych, ich zakup powinien być odpisany w koszty roku, w którym następuje emisja reklamy. Jeśli kreacja i emisja mają miejsce w tym samym roku podatkowym, zaliczenie w koszty następuje w miesiącu poniesienia kosztu.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje co następuje:

Ad. 1

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącane w roku, w którym zostały poniesione.

W przedmiotowej sprawie poniesione w bieżącym roku podatkowym koszty badań marketingowych służą przygotowaniu przyszłorocznej kampanii reklamowej, która rozpocznie się w pierwszym miesiącu następnego roku podatkowego. Jak podkreśla Podatnik, badania te w żaden sposób nie przyczynią się do wygenerowania przychodów w bieżącym roku finansowym. Wobec tego koszty powyższych badań marketingowych podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów tego roku, w którym wystąpi przychód, ponieważ dotyczą przychodów tego roku podatkowego. Tym samym wydatki poniesione w bieżącym roku podatkowym, tj. 2004/05 przez Spółkę tytułem zakupu badań marketingowych służących przygotowaniu przyszłorocznych kampanii reklamowych powinny być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów w pierwszym miesiącu roku podatkowego, którego dotyczą, tj. roku podatkowego 2005/06 z uwzględnieniem zasad wynikających z punktu 2 niniejszego postanowienia. Na Podatniku ciąży obowiązek wykazania, że poniesienie tych kosztów miało lub mogło mieć związek z wielkością uzyskanego w danym roku podatkowym przychodu.

Ad. 2

Jak wynika z pisma uzupełniającego zapytanie Podatnika, pojęcie "emisja reklamy" użyte w danej sprawie oznacza publikację w prasie, na tablicach reklamowych (bilbordy), w internecie. Należy zatem wnosić, że przedmiotem reklamy będzie utwór plastyczny lub fotograficzny. Utworem zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.) jest bowiem każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Podatnik dokonuje więc zakupu praw autorskich do utworu (będącego przedmiotem późniejszej reklamy).

Zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nabyte prawa autorskie o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością - są wartościami niematerialnymi i prawnymi i podlegają odpisom amortyzacyjnym na zasadach określonych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - które są kosztami uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 6 tej ustawy.

Na podstawie bowiem art. 16 ust. 1 pkt 1b ustawy - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów bezpośrednio wydatków na nabycie m. in. wartości niematerialnych i prawnych.

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych, którą zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy stanowi cena nabycia wartości niematerialnych i prawnych powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania wartości niematerialnej i prawnej do używania przez podatnika np: na zakup badań marketingowych w celu opracowania przedmiotu reklamy będącego utworem w rozumieniu prawa autorskiego i będącego wartością niematerialną i prawną.

Tak więc zadaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie koszty zakupu usług "kreacji reklamy", mającej postać utworu w rozumieniu prawa autorskiego, poniesione przed przekazaniem go do używania, powinny zwiększać wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej będącą podstawą do naliczania odpisów amortyzacyjnych zgodnie z zasadami przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stanowiących dopiero koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14 b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie składane w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...