IPPB3/423-238/10-5/EŻ
Interpretacja indywidualna
z dnia 7 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia: 24.03.2010r. (data wpływu 29.03.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, uzupełnionym pismem z dnia 19.05.2010r. (data wpływu 24.05.2010r.) oraz pismem z dnia 25.05.2010r., (data wpływu: 28.05.2010r.,) na wezwanie z dnia 17.05.2010r. Nr IPPB3/423-238/10-2/EŻ (doręczone dnia 19.05.2010r.) w zakresie kosztów uzyskania przychodów dotyczących:
* wydatków związanych ze szkoleniem członków rady nadzorczej – jest nieprawidłowe,
* w pozostałej części – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 29.03.2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 16.09.1982r., Prawo Spółdzielcze (Dz. U. nr 30 poz. 210, tekst jednolity Dz. U. nr 188 z 2003r., poz. 1848 ze zm.) oraz postanowieniami zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie Statutu Spółdzielni.
Zgodnie z art. 35 ustawy Prawo Spółdzielcze organami spółdzielni są:
1. Walne zgromadzenie,
2. Rada nadzorcza, zwana dalej „rada”,
3. Zarząd.
Zgodnie z § 26 Statutu Rada Nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością Spółdzielni. Zgodnie z § 28 Statutu do zakresu działania Rady Nadzorczej należy:
1. uchwalenie planu gospodarczo-finansowego Spółdzielni oraz innych programów jej działania,
2. zatwierdzanie struktury organizacyjnej,
3. nadzór i kontrola działalności Spółdzielni, a w szczególności:
a. badanie okresowych sprawozdań oraz sprawozdań finansowych,
b. dokonywanie okresowych ocen wykonania przez Spółdzielnię jej zadań gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przez Spółdzielnię praw jej członków,
c. wybór biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdania finansowego, z zachowaniem warunków jego bezstronności i niezależności,
d. uczestniczenie w lustracjach Spółdzielni i nadzór nad wykonaniem zaleceń polustracyjnych,
e. przeprowadzanie kontroli nad sposobem realizowania przez Zarząd wniosków organów Spółdzielni i jej poszczególnych członków.
4. opiniowanie projektów regulaminów i innych przepisów wewnętrznych Spółdzielni, kierowanych do Walnego Zgromadzenia,
5. inicjowanie nowych rozwiązań ekonomiczno-finansowych i usprawnień organizacyjnych Spółdzielni,
6. uchwalanie zasad rozliczania kosztów budowy i ustalania wysokości wkładów oraz kosztów modernizacji budynków,
7. podejmowanie uchwał w sprawie nabywania lub obciążania nieruchomości i przejmowania w administrację budynków nie stanowiących własność Spółdzielni,
8. wybór i odwoływanie członków Zarządu,
9. podejmowanie uchwał w sprawach czynności prawnych dokonywanych pomiędzy Spółdzielnią a członkiem Zarządu oraz reprezentowanie Spółdzielni przy tych czynnościach, do reprezentowania Spółdzielni wystarczy dwóch członków Rady przez nią upoważnionych,
10. uchwalanie zasad gospodarki finansowej Spółdzielni,
11. uchwalanie zasad i rozliczeń kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
12. uchwalanie zasad ustalania opłat za korzystanie z usług Spółdzielni,
13. uchwalanie regulaminów wymienionych w statucie a nie zastrzeżonych dla Walnego Zgromadzenia,
14. upoważnienie Zarządu do zaciągania kredytów bankowych i innych zobowiązań w zakresie najwyższej sumy zobowiązań, określonej przez Walne Zgromadzenie,
15. rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu oraz rozpatrywanie skarg i zażaleń na działalność Zarządu,
16. podejmowanie uchwał w sprawie wykluczenia członka lub wykreślenia z rejestru członków Spółdzielni,
17. składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań zawierających wyniki przeprowadzonych kontroli i ocenę bilansu,
18. rozpatrywanie wniosków zgłoszonych w sprawach Spółdzielni przez Walne Zgromadzenie oraz opiniowanie sposobu ich realizacji.
Zgodnie z § 29 Statutu:
1. Rada Nadzorcza ma prawo żądać od Zarządu sprawozdań i wyjaśnień, przeglądać księgi i dokumenty oraz sprawdzić bezpośrednio stan majątku Spółdzielni,
2. Rada Nadzorcza składa sprawozdanie ze swojej działalności Walnemu Zgromadzeniu,
3. Rada Nadzorcza może ustalić terminy wnoszenia opłat na rzecz spółdzielni, jednak nie wcześniej niż ustawowe.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy poniesione na rzecz Rady Nadzorczej wydatki takie jak np.: szkolenia, zakup artykułów piśmiennych oraz zakup kawy, herbaty, soków, wody, słodyczy, które podawane są na posiedzeniach Rady Nadzorczej Spółdzielnia może uznać za koszty uzyskania przychodów...
Zdaniem wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 1 znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1, a zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a „nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnienia funkcji”, co oznacza, że wydatki, które mają charakter osobowy (wyłączając wynagrodzenia) nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Art. 16 ust. 1 pkt 38a jest tak skonstruowany, że takimi wydatkami mogą być wydatki dotyczące szeroko rozumianej obsługi organów pełniących określone funkcje w Spółdzielni w związku z ich funkcjonowaniem, a nie dotyczą bezpośrednio indywidualnych osób wchodzących w ich skład. Ponieważ Rada Nadzorcza jest niezbędnym organem do prawidłowego działania spółdzielni, co wynika z przepisów, koszty związane z jej funkcjonowaniem są według Wnioskodawcy wydatkami uzasadnionymi i przyczyniają się w pośredni sposób do uzyskania przez Spółdzielnię przychodów. Tak więc wypełniają dyspozycję art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako koszty na rzecz organu, a nie osób wchodzących w ich skład i mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Działalność Rady Nadzorczej ma bardzo ścisły związek z osiąganymi przez Spółdzielnię przychodami oraz ponoszonymi kosztami. Zobowiązuje Zarząd do podejmowania działań zmierzających do podejmowania działań, które mogą przynieść Spółdzielni jak największe przychody oraz do podejmowania działań zmierzających do wyważonego ponoszenia kosztów.
W związku z powyższym wydatki poniesione na funkcjonowanie organów nadzorujących działalność Spółdzielni mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów. Do takich wydatków w przypadku Wnioskodawcy należą: artykuły piśmienne, szkolenia oraz podawane na posiedzeniach Rady Nadzorczej: napoje (woda, soki), kawa, herbata, słodycze. Wydatki te nie przysparzają majątku osobom biorącym udział w posiedzeniach, a wiążą się z jej funkcjonowaniem. W związku z powyższym spełniają przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych: dalej updop (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…). Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu. W związku z powyższym, kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 updop tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Jeden z takich wyjątków zawiera art. 16 ust. 1 pkt 38a ww ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Istnienie organu nadzoru, jakim jest rada nadzorcza nie wiąże się bezpośrednio z uzyskiwaniem przez spółkę przychodu, jednakże ustawodawca określił, iż wynagrodzenia wypłacane z tytułu pełnienia funkcji członków rady nadzorczej stanowią koszty uzyskania przychodów. Kosztami uzyskania przychodów nie będą natomiast wydatki, inne niż wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji, ponoszone na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, w związku z wykonywaniem przez nie swoich obowiązków jako członków tych organów. Należy zauważyć, że z treści art. 16 ust.1 pkt 38a updop nie wynika natomiast wykluczenie z kosztów podatkowych wydatków na rzecz obsługi rady nadzorczej, które to wydatki należy uznać za związane z funkcjonowaniem samej jednostki. Ich zaliczenie do kosztów podatkowych uwarunkowane jest więc spełnieniem ogólnej reguły art. 15 ust.1 updop, przy braku zaistnienia przesłanek wykluczenia z art. 16 ust.1, w tym np. pkt 28 obejmującym koszty reprezentacji.
Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Spółdzielnię stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że wydatki poniesione na funkcjonowanie organów nadzorujących działalność Spółdzielni mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów. Do takich wydatków w przypadku Wnioskodawcy należą: artykuły piśmienne oraz podawane na posiedzeniach Rady Nadzorczej: napoje (woda, soki), kawa, herbata, słodycze, oczywiście, jeżeli tak jak stwierdza Wnioskodawca, nie mają charakteru wydatków osobowych na rzecz członków rady nadzorczej, nie stanowią przysporzenia majątkowego dla tych osób i wiążą się tylko i wyłącznie z funkcjonowaniem organu nadzoru. Wydatki te mogą stanowić koszty uzyskania przychodów przy spełnieniu przesłanek art. 15 ust. 1 updop. Ciężar dowodu w zakresie wykazania związku z przychodem leży w tym przypadku po stronie podatnika, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego. W odniesieniu do wymienionych wyżej wydatków stanowisko Spółdzielni jest więc prawidłowe.
W ocenie organu podatkowego, nie można natomiast uznać za wydatki związane ogólnie z funkcjonowaniem Spółdzielni kosztów ponoszonych przez wnioskodawcę na szkolenia członków rady nadzorczej. Wydatki te mają charakter wydatków typowo osobistych na rzecz członków rady - przyczyniają się do podnoszenia ich kwalifikacji, poszerzenia wiedzy, którą osoby te muszą posiadać by pełnić powierzone funkcje, jak również zdobyta wiedza może być wykorzystana przez te osoby obecnie i w przyszłości nie tylko dla potrzeb zasiadania w radzie nadzorczej wnioskodawcy. W związku z powyższym wydatki te, na podstawie art. 16 ust.1 pkt 38a updop, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy więc uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.