• Interpretacja indywidualn...
  09.11.2024

IBPB3/423-45/07/PC

Interpretacja indywidualna
z dnia 31 października 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1037 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 3 sierpnia 2007 r.) uzupełnionego pismem z dnia 5 września 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 6 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów podróży służbowej osoby zatrudnionej na podstawie umowy o dzieło - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 3 sierpnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów podróży służbowej osoby zatrudnionej na podstawie umowy o dzieło.Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 30 sierpnia 2007 r. IBPB3/423-45/07/PC Fundację wezwano o jego uzupełnienie tj. o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego Nr 2. Uzupełniony wniosek przesłano przy piśmie z 5 września 2007 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja zamierza zawrzeć umowę o dzieło. Osoba wykonująca umowę nie będąca pracownikiem Fundacji będzie wykorzystywać samochód nie będący własnością wnioskodawcy w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy poniesione koszty podróży służbowej dla wykonawcy dzieła (diety i inne należności) w tym koszty poniesione przez wykonawcę dzieła z tytułu używania przez niego samochodu osobowego nie będącego własnością pracodawcy na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości nie przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu są kosztami uzyskania przychodu w myśl przepisów prawa podatkowego od osób prawnych.

2. Czy koszty poniesione przez wykonawcę dzieła z tytułu używania przez niego samochodu osobowego nie będącego własnością pracodawcy na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu są kosztami uzyskania przychodu w myśl przepisów prawa podatkowego od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy:

1. Zwrot kosztów podróży służbowej (diety i inne należności) określone w przepisach Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. nr 236, poz. 1990 ze zm.) poniesione przez wykonawcę dzieła (wykonawca dzieła nie jest jednocześnie pracownikiem) w tym koszty z tytułu używania przez niego samochodu osobowego nie będącego własnością pracodawcy na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości nie przekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu są kosztami uzyskania przychodów w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Koszty poniesione przez wykonawcę dzieła z tytułu używania przez niego samochodu osobowego nie będącego własnością pracodawcy na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu są kosztami uzyskania przychodu w oparciu o art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 wymienionej ustawy.

Art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wyłączenia kosztów poniesionych przez wykonawcę dzieła z tytułu używania przez niego samochodu osobowego nie będącego własnością pracodawcy na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu, jak w odniesieniu do pracowników (art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o podatku dochodowym osób prawnych).Zdaniem wnioskodawcy w Fundacji nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy, ponieważ Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Dochody Fundacji wolne są od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Celem statutowym Fundacji jest działalność w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej.

Art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 wymienionej ustawy.

Art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wyłączenia kosztów poniesionych przez wykonawcę dzieła z tytułu używania przez niego samochodu osobowego nie będącego własnością pracodawcy na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu, jak w odniesieniu do pracowników (art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o podatku dochodowym osób prawnych).Zdaniem wnioskodawcy w Fundacji nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy, ponieważ Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Dochody Fundacji wolne są od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Celem statutowym Fundacji jest działalność w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1Przesłanką wynikającą z tego przepisu jest zatem celowość wydatku, tj. jego związek z prowadzoną przez podatnika działalnością, w tym przypadku działalnością statutową Fundacji

poz. 94 ze zm.) przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.W związku z powyższym, jeżeli w zawartej umowie o dzieło strony określiły nie tylko wysokość wynagrodzenia za wykonaną pracę, ale także postanowienia dotyczące zwrotu wykonawcy wydatków poniesionych w związku z podróżą w celu realizacji tego dzieła w tym w związku z używaniem przez niego samochodu – zwrot tych wydatków może stanowić dla osoby zleceniodawcy koszt uzyskania przychodów.

Jednakże art. 16 ust. 1 pkt 51 cyt. ustawy wyłącza z kosztów uzyskania przychodów wydatki, z zastrzeżeniem pkt 30 (który dotyczy wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby podatnika) z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych nie stanowiących składników majątku podatnika – w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra; podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.

Ograniczenie to ma zastosowanie również do opisanej we wniosku sytuacji w której realizowana jest umowa o dzieło na potrzeby działalności statutowej Fundacji

W świetle powyższego jeżeli umowa tak stanowi Fundacja może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione z tytułu używania prywatnych samochodów osobowych przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło na potrzeby działalności statutowej Fundacji, ale tylko do wysokości nie przekraczającej kwoty wynikającej z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu określonej właściwym rozporządzeniem ministra pracy i polityki społecznej przy spełnieniu wymogów określonych w art. 16 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis ten stanowi, że przebieg pojazdu, o którym mowa w ust. 1 pkt 30 i pkt 51 powinien być z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego, udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca. Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemności silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z pomnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika (zleceniodawcy) i jego dane. W razie braku tej ewidencji, wydatki z tytułu używania samochodów nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...