ITPP3/443-70a/10/JK
Interpretacja indywidualna
z dnia 15 lipca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku akcyzowego dla ekstraktów furfurolowych klasyfikowanych do kodu CN 2713 90 90 przeznaczonych do celów innych niż opałowe czy paliwa silnikowe – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 6 maja 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku akcyzowego dla ekstraktów furfurolowych klasyfikowanych do kodu CN 2713 90 90 przeznaczonych do celów innych niż opałowe czy paliwa silnikowe.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka planuje zakup w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i wprowadzenie do składu podatkowego ekstraktów furfurolowych oznaczonych kodem CN 2713 90 90. Wymienione wyroby posiadają następujące parametry:
* gęstość w temperaturze w 15°C g/cm3 - w przedziale od 925 do 990
* temperatura zapłonu (°C) - w przedziale 215 do 260
* lepkość kinematyczna w 40°C mm2/s - od 33,0 do 2250
* temperatura płynięcia (°C) - od 12 do 30
* destylacja metodą ASTM 86 do temp. 350°C (%V/V) - do 5%
* zawartość węglowodorów aromatycznych - powyżej 65%.
Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż wymienionych wyrobów wyłącznie na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Wyroby będą oferowane i sprzedawane do wykorzystania przez nabywcę jako środek zmiękczający w mieszankach gumowych, do produkcji opon i innych wyrobów gumowych lub jako plastyfikator aromatyczny do produkcji kauczuków syntetycznych plastyfikowanych, albo do celów innych niż opałowe, innych niż jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, innych niż do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie określił w jaki sposób należy dokumentować przeznaczenie sprzedanych wyrobów Spółka zamierza dla celów dowodowych, odbierać każdorazowo od nabywcy oświadczenie o planowanym sposobie wykorzystania wyrobów oraz oświadczenie, że nabywane ekstrakty furfurolowe przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, stawką akcyzy właściwą dla opisanych ekstraktów furfurolowych o kodzie CN 2713 90 90, w przypadku ich oferowania i sprzedaży do wskazanych zastosowań, jest stawka określona w art. 89 ust. 2 ustawy, to jest 0 zł...
Stanowisko Wnioskodawcy.
W ocenie Zainteresowanego, w przypadku oferowania na sprzedaż ekstraktów furfurolowych klasyfikowanych do kodu CN 2713 90 90 do celów wskazanych we wniosku należy zastosować do ich sprzedaży stawkę akcyzy w wysokości określonej w art. 89 ust. 2 ustawy, tj. 0 zł pod warunkiem, że będą one przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, do wyrobów energetycznych zalicza się wyroby:
* objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
* objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
* objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
* oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
* objęte pozycją CN 3403;
* objęte pozycją CN 3811;
* objęte pozycją CN 3817;
* oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
* pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – bez względu na kod CN;
* pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych – bez względu na kod CN.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.
Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych, czyli wyrobów energetycznych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych.
W art. 89 ust. 1 ustawy zostały określone stawki akcyzy na wyroby energetyczne, które odnoszą się, między innymi, bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) lub oparte są na definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych, o których mowa w art. 86 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z tym, że dla przedmiotowych wyrobów ustawodawca nie określił stawek akcyzy w oparciu o ich kody CN, należy, kierując się kryterium ich przeznaczenia, zastosować stawki w następującej wysokości:
* z art. 89 ust. 1 pkt 14 dla pozostałych paliw silnikowych – 1822,00 zł/1000 litrów, lub
* z art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a) dla pozostałych paliw opałowych w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny – 232,00 zł/1000 litrów, równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny – 64,00 zł/1000 kilogramów.
Należy również podkreślić, że dla wyrobów energetycznych innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jak to ma miejsce w opisanej we wniosku sytuacji, będzie miała zastosowanie stawka akcyzy w wysokości 0 zł. Zatem, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.
Ponadto, należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.