PB4/BA-802-1845/192/99
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 16 czerwca 1999
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
(...) Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym o osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów są poniesione wydatki na reprezentację i reklamę w wysokości nieprzekraczającej 0,25 % przychodów uzyskanych w roku podatkowym, o ile reklama nie jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Natomiast wydatki związane z reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości.
Z pisma Spółki wynika, iż prowadzi ona działalność polegającą na wydawaniu i sprzedaży wydawnictw fachowych w drodze wysyłkowej. Jednym ze sposobów identyfikacji potencjalnych klientów jest wysyłanie materiałów reklamowych wraz z zamówieniami pod adresy firm, które znajdują się w bazach danych Spółki. Spółka posiada kilka baz danych, z których część została utworzona w oparciu o wcześniejsze zamówienia oraz bazy danych użytkowane na podstawie licencji od innych podmiotów.
Oceniając powyższe działanie na tle zacytowanego na wstępie przepisu zauważyć należy, iż ustawodawca nie zdefiniował co rozumie się pod pojęciem reklama prowadzona publicznie w inny sposób. W związku z tym każdy stan faktyczny trzeba oceniać indywidualnie.
W przedmiotowej sprawie Spółka prowadzi swoją działalność w sposób szczególny, który w istotny sposób wpływa na ocenę podjętych przez Spółkę działań promocyjnych. Jednocześnie zauważyć trzeba, iż również charakter oferowanych towarów wpływa na sposób docierania i reklamowania towarów potencjalnym nabywcom. Mając na uwadze powyższe okoliczności stwierdzić należy, iż wysyłanie materiałów reklamowych do podmiotów, których adresy znalazły się w bazach danych adresowych Spółki, zarówno tych utworzonych na podstawie otrzymanych wcześniej zamówień bądź stanowiących odpowiedź na reklamę w środkach masowego przekazu (gazety, Internet, telemarketing) jak i tych użytkowanych na podstawie licencji stanowi rodzaj reklamy prowadzonej publicznie, gdyż w tym konkretnym przypadku cechą kwalifikującą takie działania do reklamy publicznej jest fakt, iż Spółka nie miała wpływu na dobór podmiotów znajdujących się w bazach danych. Jak już bowiem zostało podniesione powyżej, w bazach danych znajdują się podmioty, które wcześniej dokonały zakupów bądź odpowiedziały na reklamę publiczną lub które znajdują się w obcych bazach danych użytkowanych przez Spółkę. Spółka zaś nie miała wpływu na dobór podmiotów znajdujących się w bazach danych.
Końcowo Ministerstwo Finansów informuje, iż powyższe wyjaśnienia nie stanowią urzędowej interpretacji w rozumieniu art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z 29.8.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).
