• Wyjaśnienie Ministra Fina...
  03.07.2024

PO 3-MD-722-112/97

Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 12 marca 1997

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1037 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

W art. 16 ust. 2a ustawy z 15.2.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 ze zm.) wymienione zostały tylko niektóre przesłanki uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności. Ze względu na użyty przez ustawodawcę zwrot "w szczególności", katalog uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności jest otwarty, mogą zatem istnieć inne okoliczności tego uprawdopodobnienia, np. w przypadku gdy jakaś czynność nie jest prawnie możliwa. Jeżeli nie zachodzą okoliczności wymienione w ustawie, to wierzyciel musi zgromadzić takie dowody i przedstawić takie fakty, które będą pozwalały na wyciągnięcie wniosku, że istnieje duże prawdopodobieństwo nieściągnięcia wierzytelności, co w każdej sytuacji jako indywidualny przypadek podlega ocenie organów skarbowych.

Jednym z ustawowych warunków umożliwiających utworzenie rezerwy jest potwierdzenie wierzytelności prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowanie na drogę postępowania egzekucyjnego.

W przypadku zakładów energetycznych należności pieniężne za świadczenia i usługi w zakresie dostaw energii elektrycznej podlega egzekucji administracyjnej - stosownie do obowiązujących do 21.1.1997 r. przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 27.12.1985 r. w sprawie wykonywania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 1986 r. Nr 1, poz. 4 ze zm.).

Należności te, pomimo że posiadają charakter cywilny, były poddawane bezpośrednio egzekucji administracyjnej, z pominięciem fazy jurysdykcyjnej przed sądem powszechnym.

Wobec braku prawnych możliwości potwierdzenia wierzytelności prawomocnym orzeczeniem sądu, do utworzenia rezerwy, zaliczanej do kosztów uzyskania przychodów, wystarczające było zatem skierowanie sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego, w tym przypadku administracyjnego.

Należy jednak zwrócić uwagę, że od 22.1.1997 r. obowiązują przepisy nowego rozporządzenia Rady Ministrów z 23.12.1996 r. w sprawie wykonywania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 1997 r. Nr 1, poz. 1), stosownie do których należności pieniężne z tytułu świadczeń lub usług w zakresie dostaw energii elektrycznej nie podlegają już egzekucji administracyjnej.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...