• Wyjaśnienie Ministra Fina...
  06.09.2025

PO 4/BA-722-928/95

Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 7 listopada 1995

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1037 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Odpowiadając na pismo L.dz. 658/95 (bez daty) Ministerstwo Finansów wyjaśnia.

1. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15.2.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów są wydatki na reprezentację i reklamę w części nie przekraczającej 0,25% przychodów. Jeżeli natomiast reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób (np. dla nieograniczonej liczby osób) poniesione wydatki są kosztem uzyskania przychodów w całej wysokości (z wyjątkiem wydatków na zakup składników majątku, które stosownie do przepisów podlegają odpisom amortyzacyjnym; w tym przypadku kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne).

2. Kosztem uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów, wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, iż koszty używania samochodów stanowiących składniki majątku firmy (tj. wprowadzonych do ewidencji środków trwałych) zalicza się do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem uznania powyższych wydatków za koszt uzyskania przychodów jest, aby samochód służył prowadzonej przez podatnika działalności. Zasada ta ma zastosowanie również w przypadku używania samochodów stanowiących składnik majątku firmy przez członków Zarządu. Do kosztów uzyskania przychodów w omawianej sytuacji można przykładowo zaliczyć udokumentowane:

- koszty bieżącej eksploatacji (w tym paliwo),

- koszty remontu,

- odpisy amortyzacyjne (z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy),

- składki na ubezpieczenie obowiązkowe i dobrowolne samochodów (z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...