PO 4 AK-722-702/95
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 17 lipca 1995
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Odpowiadając na pismo z 14.6.1995 r., Nr G/W 582/95 Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia:
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15.2.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 ze zm.) oraz odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 16.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 ze zm.) koszty reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztem uzyskania przychodów bez ograniczenia ich wysokości (z wyjątkiem wydatków na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych lub prawnych służących reklamie, które dopiero poprzez odpisy amortyzacyjne są kosztem uzyskania przychodów). Stąd też koszty prowadzonych przez gazetę konkursów związanych z reklamą gazety oraz wartość nagród w tych konkursach, jeżeli możliwość uczestnictwa w nich ma nieograniczony przez organizatora konkursu krąg odbiorców, w całości są kosztem uzyskania przychodów.
Wątpliwości może budzić jedynie kwestia, czy ogłoszenie w gazecie konkursów lub np. zmiana szaty graficznej pisma jakkolwiek bez wątpienia mają za zadanie zwiększenie nakładów danego periodyku i przychodu podatnika, są reklamą lub reprezentacją w rozumieniu przepisów podatkowych. W związku z brakiem odpowiednich definicji w przepisach podatkowych przyjąć należy wykładnię językową pojęcia "reklama" oraz "reprezentacja", zgodnie z którą przez reklamę rozumieć można "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia, chwalenia kogoś, zalecanie czegoś", zaś pojęcie "reprezentacja" oznacza "okazałość, wytwórczość w czyimś sposobie życia związanego ze stanowiskiem lub pozycją społeczną" (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981).